3.10.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Heinolan tehdaspalokunnan Ford F-600 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tehdaspalokunnat ovat merkittävä osa kotimaisten tehtaiden historiaa. Takavuosina tehdaspalokuntien kalusto saattoi olla erittäin hienoa, kuten tämä Ford F-600 osoittaa. Wikipedian mukaan Suomessa on vielä 2020-luvulla noin 200 tehdaspalokuntaa. Tehdaspalokunta toimii useimmiten jonkin yrityksen tai tehtaan alaisuudessa, josta käsin hoitaa tehdasalueen palo- ja pelastustoimen tehtäviä.Tämän lisäksi tehdaspalokunnalla voi toimia myös sopimuspalokuntana paikallisen aluepelastuslaitoksen alueella yhdessä paikallisten vapaapalokuntien, puolivakinaisten palokuntien sekä sotilaspalokuntien kanssa, jolloin tehdaspalokunta saattaa suorittaa tehtäviä myös tehdasalueen ulkopuolella.Tehdaspalokuntien käytännöt ja kalusto saattavat vaihdella hyvinkin paljon paikoittain. Useimmiten tehdaspalokunta toimii sivutoimisena, eli henkilöstö hoitaa pelastustehtäviä omien töidensä ohella, mutta joissakin paikoissa tehdaspalokunta voi toimia jopa päätoimisena. Kenties juuri tästä syystä myös tehdaspalokuntien kalusto on varsin kirjavaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus: Stora Enson Heinolan flutingtehtaan tehdaspaloautoTämän viikon käytetty erikoisuutemme löytyy Kanta-Hämeen Hausjärveltä, jossa kaupan olisi vuoden 1960 Ford F600. Ajoneuvo näyttää ulkoapäin täysiveriseltä aikakautensa paloautolta, eli tehdaspaloauto ei ole kalvennut piiruakaan muiden aikakautensa pelastusajoneuvojen rinnalla. Alkujaan ajoneuvo on kuulunut Heinolan flutingtehtaan tehdaspalokunnalle.Nykyisin Stora Enson omistuksessa oleva flutingtehdas sijaitsee Heinolan Rautsalossa. Vuonna 1961 perustettu tehdas on yksi maailman nykyaikaisimmista flutingia, eli aaltopahvin aallotuskartonkia valmistavista tehtaista. Tehtaan kapasiteetti on noin 300 000 tonnia aallotuskartonkia vuodessa.Auton myynti-ilmoitus on poikkeuksellisen laaja, sillä siinä on jopa tarinoitu auton alkuperäisen tunnuksen, HS31:n taustat. Aikoinaan Heinolassa oli kolme sopimuspalokuntaa, joista HS11 oli Vierumäen tehdaspalokunnan yksikkö, HS21 Enso-Gutzeitin vaneritehtaan tehdaspalokunnan yksikkö ja HS31 silloisen Tampellan tehdaspalokunnan yksikkö.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTunnuksen HS viittaa Heinolaan ja sopimuspalokuntaan. Ensimmäinen numero tuli aseman mukaan ja toinen numero aseman lähtöjärjestyksen mukaan. Kyseinen ajoneuvo oli siis silloisen Tampellan tehtaan ensimmäinen yksikkö.Sittemmin Stora Enson tehtaaksi muuttunut floatingtehdas ei ole ollut enää sopimuspalokunta, joten sen käyttö tehtaan omistuksessa rajoittui pääasiassa tehdasalueen pelastus- ja koulutustehtäviin. Sopimuspalokuntavuosina auto kuitenkin sai hälytyslähtöjä tehtaan ulkopuolelle muutamia kertoja vuodessa. Enimmäkseen nämä olivat maastopaloja, mutta välillä tehtäviin lukeutui myös rakennuspaloja.Myynti-ilmoitukseen on jopa liitetty tarina siitä, miten paloauto päätyi joskus ”Metsähallituksen puolelle”. Kyseinen vahinko sattui maastopaloon liittyvällä hälytystehtävällä, mutta henkilövahingoilta säästyttiin.Auton hieno historia ulottuu myös dokumentteihin, eli auton mukana tulee alkuperäisiä käyttöohjekirjoja yli 60 vuoden takaa. Ford F-600 on pysynyt näiden vuosien ajan hyvinkin alkuperäisessä kunnossa. Pelastusajoneuvolle, ja etenkin tehdaspaloautolle tyypillisesti sen mittarissa on hyvin vähän kilometrejä, vain 12 000 kilometriä.Tekniseltä puolelta autosta löytyy 4.8-litrainen bensa-V8, josta löytyy 132 kilowattia (180 hevosvoimaa) tehoa. Vetotapa paloautolla on takaveto ja vaihteisto on manuaalinen. Auton ajaminen edellyttää kuljettajalta C-ajokorttia. Myynti-ilmoituksen mukaan paloauto hörppää sadalla kilometrillä noin 40 litraa bensiiniä.Myös pelastustehtäviin liittyvät varusteet ovat hyvin pitkälti yhä paikoillaan. Alkuperäiset radiolaitteet ovat yhä paikoillaan, joskaan niistä ei kuulu mitään, sillä kyseinen radiojärjestelmä on poistunut käytöstä. Autosta löytyy jopa alkuperäiset hälytysvalot, vaikkakin ne ovat myyjän mukaan herättäneet jonkin verran närää katsastusreissuilla. Auto on kuitenkin katsastettu onnistuneesti ja se on pienin varauksin ajokelpoinen ajoneuvo.Muita paloauton varusteita ovat 1500 litran vesisäiliö, ESA100-keskipumppu miehistötilassa ja Volkswagen Kuplan moottorilla varustettu ESA 20-moottoriruisku. Näiden lisäksi autosta löytyy noin 50 metriä erilaisia letkuja sekä tukku erilaista sammutuskalustoa kuten suuttimia, unohtamatta tietenkään tikaskalustoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVanhalla tehdaspaloautolla alkuperäiskunnossaan on hintaa 7900 euroa. Myyjä kertoo myynti-ilmoituksessa myynnin syyn piilevän pitkälti siinä, ettei autolle ole olemassa sen ansaitsemia säilytystiloja.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori AutotLisää aiheestaKäytetyt erikoisuudet: Ilmavoimien paloautona toiminut Dodge Pickup Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Audi TT Roadster, Moottorin kesän 2000 avoautovertailun voittaja – Moottori 100 vuotta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen