Mil-Safarit Sisu SA-150 Jari Saarentaus 12 2020

Matkailu 2.1.2021

Maastoajoelämys: neljästä kulmasta raapiva Masi

Sisu SA-150 -maastokuorma-auto on ajettavuudeltaan yllättävän helppo, mutta vaihdekeppi ja jarrupoljin vaativat totuttelua.

Mallimerkinnän numerosarja kertoo aitoon urheiluautotyyliin moottoritehon kilowatteina. Nelivetoinen Masi osoittautuu koeajossa yllättävänkin nykyaikaiseksi ajettavuudeltaan. Totuttelemista vaatii vain kaksi asiaa, vaihdekeppi ja jarrupoljin.

H-kaaviossa on neljä sakaraa, ja sivusuunnassa liikuteltaessa kepissä on kaksi erijäykkyistä jousta, joten oikean ”hahlon” löytämiseksi on pidettävä kieli keskellä suuta. Aitoon kuorma-autotyyliin Masissa on paineilmajarrut, mutta kuorma-auton jarruksi poljin on todella lähellä lattiaa ja liike äärettömän lyhyt.

Mil-Safarit Sisu SA-150 Jari Saarentaus 12 2020

Vauhtiakin riittää

Kallioisella maastoreitillä kuljettajaa huimaa pahimmissa paikoissa, mutta Masi vasta verryttelee ja odottelee kovempia haasteita. Molemmat akselit ovat jäykkiä, mutta runko kiertyvä. Siksi renkaat seuraavat hyvin todella epätasaistakin maastoa.

Maantiellä nopeutta löytyy Valmet-dieselin voimin korkein sallittu ja vähän enemmänkin, sillä huippunopeudeksi luvataan tasaraha 100 kilometriä tunnissa. Kuusilovisessa vaihteistossa on kaksiportainen alennusvaihde, joten maastoon löytyy todella tiheästi välitettyjä pykäliä myös aivan ryömintänopeuksiin.

Mil-Safarit Sisu SA-150 Jari Saarentaus 12 2020

Lavalle mahtuu 30 henkeä

Masien valmistus ajoittuu vuosille 1982–1991. Pieni erä valmistettiin Sisun tehtaalla Karjaalla, mutta kaikki loput Hämeenlinnassa. Kojelauta vastaa lähes yksi yhteen 1980-luvun Sisu-kuorma-autoja. Kolmen hengen ohjaamossa keskimatkustajalle on pieni tilapäisistuin, mutta reunimmaisilla on lokoisat oltavat ja riittävästi tilaa. Lantion yli tulevat rullavyöt ovat tässä seurassa ylellisyyttä. Samoin kattoluukku. Sammutusvipu on vedettävää mallia kuin 1960-luvun traktoreissa.

Mil-Safarit Sisu SA-150 Jari Saarentaus 12 2020

Suurempienkin ryhmien kuljetus Masilla onnistuu, sillä kolmen hengen ohjaamon lisäksi lavalla saa kuljettaa 30 henkeä.

Kattava artikkeli maastoajoelämyksistä on julkaistu kokonaisuudessaan painetussa Moottorissa 12/2020.

Hyvää

  • nykyaikainen ajettavuus
  • maastokelpoisuus
  • 100 km/h huippunopeus

Huonoa

  • keskimatkustajan tilat

Jaa artikkeli

Keskustelu