30.1.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Stadin brankkarin vanha Sisu SK 210 CK -paloauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sisun S-sarjasta oli moneksi. Yksi ajoneuvon lukuisista käyttökohteista oli paloauto. Kotimainen kuorma-autovalmistaja Sisu on saanut Moottorissa huomiota lähinnä sotilaskaluston muodossa. Arkistostamme voit löytää juttuja mm. Masista, Nauha-Sisusta ja Sisu GTP:stä. Vaikka militariakäyttö on ollut pitkään merkittävä osa Sisun liiketoimintaa, tapaa kuorma-autovalmistajan tekeleitä myös monista muistakin yhteyksistä. Vuosien varrella Sisuun pohjautuvia ratkaisuja on nähty esimerkiksi linja-autoissa, puutavara-autoissa ja paloautoissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisun S-sarja Tarina Sisun S-sarjan syntymisestä alkaa oikeastaan jo vuodesta 1970, jolloin yrityksen pitkäaikainen toimitusjohtaja Tor Nessling erosi tehtävästään, ja hänen tilalleen tuli Erik Gillberg. Gillberg alkoi ensitöikseen modernisoida Sisua totaalisesti, jolloin tuotantomenetelmiä, mallistoa ja jopa yhtiön organisaatiota sekä johtamistapoja uudistettiin kovalla kädellä. Tästä kattavasta uudistuksesta syntyi myös Sisun S-sarja, joka näki päivänvalonsa vuonna 1980 SK 150 -mallin muodossa. Hiljalleen mallisto täydentyi myös muillakin malleilla, kuten vuonna 1981 julkaistuilla SR- ja SM-malleilla. Ensimmäisten vuosien aikana S-sarjaa valmistettiin rinnakkain M-sarjan, eli paremmin ”Niittikoppi-Sisuna” tunnetun mallisarjan kanssa. Niittikopin valmistus kesti vuoteen 1984 asti. Vuosina 1980-1996 Karjaalla valmistettu Sisun S-sarja kätki lopulta sisäänsä SK-, SL-, SM-, SN- ja SR-mallit. Kirjavien kirjainyhdistelmien käyttötarkoitus oli kuitenkin varsin simppeli, sillä siitä voitiin päätellä auton hytin korimalli. SK- ja SM-mallit olivat niin sanotusti nokattomia malleja, kun taas SN-, SL- ja SR-mallit olivat varustettuja pidemmällä nokalla. SL- ja SK-mallit olivat vuorostaan varustettuja matalalla hytillä ja SR- ja SM-mallit korkealla hytillä. Sisun S-sarjan moottorit olivat pienemmissä malleissa kotimaisia Valmetin ja mallisarjan suuremmassa päässä taas amerikkalaisia Cumminsin valmistamia dieselmoottoreita. Autossa olevan moottorin teho pystyttiin näkemään yleensä jo mallinimestä, sillä esimerkiksi SR 150 -mallissa oli noin 150 kilowatin tehon tuottava moottori. S-sarja saavutti melko nopeasti hyvän suosion. Vuonna 1983 nokallinen SR-sarja valittiin Vuoden Kuorma-autoksi Suomessa. Vuotta myöhemmin sama palkinto meni nokattomalle SM-sarjalle. Palkinnoista huolimatta Sisulla oli samaan aikaan myös merkittäviä haasteita. Gillbergin mittavalla modernisointiohjelmalla oli kuitenkin kääntöpuolensa. Projektista tuli odotettua rutkasti kalliimpi, minkä seurauksena Sisun pääomistajana toiminut Suomen valtio erotti Gillbergin toimitusjohtajan tehtävästä vuoden 1983 lopussa. Vuonna 1984 Gillbergin seuraajaksi nimitettiin Jorma S. Jerkku, jonka tehtävä alkoi mittavilla saneeraustöillä. Saneerauksista huolimatta S-sarjan valmistus jatkui aina vuoteen 1996 asti, jolloin sen korvasi uusi Sisun E-sarja. Käytetty erikoisuus: Sisu SK 210 -paloauto Tämän viikon käytetty erikoisuutemme löytyy Leppävirralta, jossa kaupan olisi vuosimallin 1992 Sisu SK 210 CK. Vaikka auton punainen väri onkin jo päässyt paikoittain haalenemaan pahasti, on ajoneuvon alkuperäinen käyttötarkoitus kuitenkin ilmeinen: kyseessä on entinen paloauto. Vaikka kyseinen ajoneuvo löytyykin tällä hetkellä Pohjois-Savon sydämestä, sillä on kuitenkin vahvasti stadilaiset juuret. Ensimmäiset vuosikymmenensä ajoneuvo on viettänyt Helsingissä, ensiksi Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen ja myöhemmin Pitäjänmäen VPK:n käytössä. Auto on siirtynyt viettämään eläkepäiviään pääkaupungin sykkeen ulkopuolelle vuonna 2016, mistä alkaen se on ollut poistettuna liikennekäytöstä. Eläkevirasta huolimatta ajoneuvo on yhä varusteltu varsin kattavasti erilaisilla pelastusajoneuvon varusteilla. Myynti-ilmoituksen mukaan autosta löytyy vilkut, sireenit ja jopa komentokaiuttimet mikrofonilla. Autosta löytyy myös erilaisia pumppuja, generaattoreita, voiman ulosottoja, säiliöitä ja jopa hydraulisesti toimiva halogeenivalomasto. Auton mukana tulee myös vesitykki sekä imu- ja palovesiletkua. Paloauton monikäyttöiset mahdollisuudet jatkuvat myös sillä, että siinä on kuudella paikalla varustettu tilava ohjaamo. Myyjä maalaileekin myynti-ilmoituksessa ideoita auton jatkojalostukselle esimerkiksi huoltoautoksi metsä- tai maakoneyrittäjälle. Autoa liikuttaa 10.0-litrainen dieselmoottori, joka tarjoilee kuljettajalleen 216 kilowatin (294 hevosvoiman) tehon. Vaihteistona toimii automaatti ja auto on takavetoinen. Reilun 30 vuoden aikana Sisun mittariin on ehtinyt kertyä 123 250 kilometriä. Monien mahdollisuuksien paloautolla lukee hintalapussa 6900 euroa. Hintaan ei tässä tapauksessa sisälly tai lisätä arvonlisäveroa. Mikäli pelastusajoneuvot kiinnostavat enemmänkin, niin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarja on aiemmin esitellyt mm. Heinolan tehdaspalokunnan Ford F-600:n ja ilmavoimien Dodge Pickupin. Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton” 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?