30.1.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Stadin brankkarin vanha Sisu SK 210 CK -paloauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sisun S-sarjasta oli moneksi. Yksi ajoneuvon lukuisista käyttökohteista oli paloauto. Kotimainen kuorma-autovalmistaja Sisu on saanut Moottorissa huomiota lähinnä sotilaskaluston muodossa. Arkistostamme voit löytää juttuja mm. Masista, Nauha-Sisusta ja Sisu GTP:stä.Vaikka militariakäyttö on ollut pitkään merkittävä osa Sisun liiketoimintaa, tapaa kuorma-autovalmistajan tekeleitä myös monista muistakin yhteyksistä. Vuosien varrella Sisuun pohjautuvia ratkaisuja on nähty esimerkiksi linja-autoissa, puutavara-autoissa ja paloautoissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisun S-sarjaTarina Sisun S-sarjan syntymisestä alkaa oikeastaan jo vuodesta 1970, jolloin yrityksen pitkäaikainen toimitusjohtaja Tor Nessling erosi tehtävästään, ja hänen tilalleen tuli Erik Gillberg. Gillberg alkoi ensitöikseen modernisoida Sisua totaalisesti, jolloin tuotantomenetelmiä, mallistoa ja jopa yhtiön organisaatiota sekä johtamistapoja uudistettiin kovalla kädellä.Tästä kattavasta uudistuksesta syntyi myös Sisun S-sarja, joka näki päivänvalonsa vuonna 1980 SK 150 -mallin muodossa. Hiljalleen mallisto täydentyi myös muillakin malleilla, kuten vuonna 1981 julkaistuilla SR- ja SM-malleilla.Ensimmäisten vuosien aikana S-sarjaa valmistettiin rinnakkain M-sarjan, eli paremmin ”Niittikoppi-Sisuna” tunnetun mallisarjan kanssa. Niittikopin valmistus kesti vuoteen 1984 asti.Vuosina 1980-1996 Karjaalla valmistettu Sisun S-sarja kätki lopulta sisäänsä SK-, SL-, SM-, SN- ja SR-mallit. Kirjavien kirjainyhdistelmien käyttötarkoitus oli kuitenkin varsin simppeli, sillä siitä voitiin päätellä auton hytin korimalli.SK- ja SM-mallit olivat niin sanotusti nokattomia malleja, kun taas SN-, SL- ja SR-mallit olivat varustettuja pidemmällä nokalla. SL- ja SK-mallit olivat vuorostaan varustettuja matalalla hytillä ja SR- ja SM-mallit korkealla hytillä.Sisun S-sarjan moottorit olivat pienemmissä malleissa kotimaisia Valmetin ja mallisarjan suuremmassa päässä taas amerikkalaisia Cumminsin valmistamia dieselmoottoreita. Autossa olevan moottorin teho pystyttiin näkemään yleensä jo mallinimestä, sillä esimerkiksi SR 150 -mallissa oli noin 150 kilowatin tehon tuottava moottori.S-sarja saavutti melko nopeasti hyvän suosion. Vuonna 1983 nokallinen SR-sarja valittiin Vuoden Kuorma-autoksi Suomessa. Vuotta myöhemmin sama palkinto meni nokattomalle SM-sarjalle.Palkinnoista huolimatta Sisulla oli samaan aikaan myös merkittäviä haasteita. Gillbergin mittavalla modernisointiohjelmalla oli kuitenkin kääntöpuolensa. Projektista tuli odotettua rutkasti kalliimpi, minkä seurauksena Sisun pääomistajana toiminut Suomen valtio erotti Gillbergin toimitusjohtajan tehtävästä vuoden 1983 lopussa.Vuonna 1984 Gillbergin seuraajaksi nimitettiin Jorma S. Jerkku, jonka tehtävä alkoi mittavilla saneeraustöillä. Saneerauksista huolimatta S-sarjan valmistus jatkui aina vuoteen 1996 asti, jolloin sen korvasi uusi Sisun E-sarja.Käytetty erikoisuus: Sisu SK 210 -paloautoTämän viikon käytetty erikoisuutemme löytyy Leppävirralta, jossa kaupan olisi vuosimallin 1992 Sisu SK 210 CK. Vaikka auton punainen väri onkin jo päässyt paikoittain haalenemaan pahasti, on ajoneuvon alkuperäinen käyttötarkoitus kuitenkin ilmeinen: kyseessä on entinen paloauto.Vaikka kyseinen ajoneuvo löytyykin tällä hetkellä Pohjois-Savon sydämestä, sillä on kuitenkin vahvasti stadilaiset juuret. Ensimmäiset vuosikymmenensä ajoneuvo on viettänyt Helsingissä, ensiksi Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen ja myöhemmin Pitäjänmäen VPK:n käytössä. Auto on siirtynyt viettämään eläkepäiviään pääkaupungin sykkeen ulkopuolelle vuonna 2016, mistä alkaen se on ollut poistettuna liikennekäytöstä.Eläkevirasta huolimatta ajoneuvo on yhä varusteltu varsin kattavasti erilaisilla pelastusajoneuvon varusteilla. Myynti-ilmoituksen mukaan autosta löytyy vilkut, sireenit ja jopa komentokaiuttimet mikrofonilla. Autosta löytyy myös erilaisia pumppuja, generaattoreita, voiman ulosottoja, säiliöitä ja jopa hydraulisesti toimiva halogeenivalomasto. Auton mukana tulee myös vesitykki sekä imu- ja palovesiletkua.Paloauton monikäyttöiset mahdollisuudet jatkuvat myös sillä, että siinä on kuudella paikalla varustettu tilava ohjaamo. Myyjä maalaileekin myynti-ilmoituksessa ideoita auton jatkojalostukselle esimerkiksi huoltoautoksi metsä- tai maakoneyrittäjälle.Autoa liikuttaa 10.0-litrainen dieselmoottori, joka tarjoilee kuljettajalleen 216 kilowatin (294 hevosvoiman) tehon. Vaihteistona toimii automaatti ja auto on takavetoinen. Reilun 30 vuoden aikana Sisun mittariin on ehtinyt kertyä 123 250 kilometriä.Monien mahdollisuuksien paloautolla lukee hintalapussa 6900 euroa. Hintaan ei tässä tapauksessa sisälly tai lisätä arvonlisäveroa.Mikäli pelastusajoneuvot kiinnostavat enemmänkin, niin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarja on aiemmin esitellyt mm. Heinolan tehdaspalokunnan Ford F-600:n ja ilmavoimien Dodge Pickupin.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS – niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”