9.2.2023 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: Nissan Leaf -sähköauton mystinen vika oli yksinkertainen korjata Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joskus auton vikojen etsiminen voi olla haastavaa puuhaa. Moottorin käytetyssä Nissan Leafissa vikaa etsittiin merkkiliikkeellä kaksi päivää, mutta korjaaminen oli lopulta yksinkertaista. Moottori ajoi noin vuoden ajan käytetyllä Nissan Leaf -täyssähköautolla. Vaikka vuoteen mahtui omia ongelmia auton toimintamatkan kanssa, niin kertaakaan matka ei tyssännyt tekniseen ongelmaan. Sähköautot mielletäänkin polttomoottoriautoja luotettavammiksi, koska sähkövoimalinjan rakenne on huomattavasti yksinkertaisempi kuin otto- tai dieselmoottorin. Vioille immuunia autoa ei kuitenkaan ole keksittykään, ei edes vaikka se toimisi sähköllä. Esimerkiksi alustan osat kuluvat aivan samaan tapaan kuin polttomoottoriautoissa, käyttötestin alussa Leafiin vaihdettiinkin alatukivarsi etupäähän. Aivan käyttötestin lopussa käytetyn sähköautomme mittaristoon kuitenkin pamahti ilmoitus ”T/M system malfunction, visit dealer”. Suomeksi tämä tarkoitti voimalinjaan kohdistuvaa vikaa, jonka johdosta tulisi käydä korjaamolla. Auto vietiin suosiolla merkkiliikkeeseen tutkittavaksi. Koska Leaf toimi aivan normaalisti, eikä mennyt niin sanottuun etanatilaan – arveltiin ettei mistään vakavasta viasta voi olla kyse. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tonni sinne tai tänne Huollossa yritettiin päästä viasta eroon ohjelmistopäivityksellä, mutta siitä ei ollut apua. Tämän jälkeen korjaamolla epäiltiin ohjainlaitevikaa. Uuden osan hinnaksi asennuksineen arvioitiin yksi touhutonni. Kahden viikon päästä ohjainlaite saapui ja se asennettiin. Tuhat euroa auton korjauksesta riipaisee aina syvältä, mutta tällä kertaa vielä normaalia enemmän: ongelma ei poistunut tälläkään toimella. Seuraavaksi vian syyksi arveltiin auton invertteriä, joka olisi maksanut töineen merkittävän määrän euroja lisää. Kolmas kerta jne... Kului taas kaksi viikkoa, jonka jälkeen oli aika toimittaa Leaf jälleen piinapenkkiin. Nyt merkkikorjaamo oli lähettänyt tehtaalle kyselyä, ja summittaisen invertterin vaihtamisen sijaan autosta ruvettiin metsästämään vikaa muualta. Päivän päätteeksi merkkiliikkeeltä soitettiin positiivisemmissa tunnelmissa – vika oli löytynyt. Temppuilun oli aiheuttanut ohjainlaitteen johtosarjan kampaliitin, joka oli työntänyt pistokeosan pohjan osittain irti, jonka vuoksi osa johdoista ei saanut kontaktia. Vika oli siis kaikkiaan helppo korjata – kiinnittämällä liitin pistokkeeseen. Usein auton vian diagnosoiminen on kuitenkin se vaikein osuus työstä. Loppujen lopuksi tämä vika myös tiputti huollon hintaa. Merkkiliike tuli laskussa vastaan niin, että kaikkiaan koko kolmen päivän operaatiosta maksettavaksi jäi 500 euroa – olihan ohjainlaite vaihdettu aiemmin käytännössä turhaan. Teksti: Eetu Kokkonen ja Jari Saarentaus Kuvat: Lisää aiheesta Käyttötesti käytetyllä: Nissan Leaf oli sittenkin käyttökelpoinen sähköauto Käyttötesti käytetyllä: vuosi ja 12 000 km Nissan Leafilla yllätti meidät Käyttötesti käytetyllä: jälleen ongelmissa Nissan Leaf -sähköautolla Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku