17.2.2022 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: Nissan Leaf vertailuvalmistelujen kautta varsinaiseen käyttötestiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toimittajamme ovat tahkonneet käytettyyn sähköautoomme jo useamman tuhat kilometriä. Tähän asti Leafin kanssa vietettyyn arkeen on mahtunut lähinnä positiivisia kokemuksia. Leafimme osallistui Moottorin numerossa 1–2/2022 julkaistuun kolmen eri-ikäisen sähköauton vertailuun jo ennen kuin itse käyttötesti oli varsinaisesti edes alkanut. Nyt jälkikäteen on aikaa ja sivutilaa kertoa massasähköautojen isoisän arkikuulumisia, sillä mittariin on ehtinyt kertyä jo lähes 4 000 kilometriä. Auton ostamisen jälkeen tahdoimme päästä nopeasti perille sen kunnosta. Myös vertailun kannalta oli tärkeä tietää, onko tässä yksilössä jotakin normaalista poikkeavaa. Määräaikaishuoltokin kolkutti oven takana, joten veimme auton merkkiliikkeeseen huollettavaksi. Aiempia käytettyjä käyttötestiautoja emme ole raaskineet viedä ’’marmoritiskille’’, mutta Leafissa on täysi merkkiliikkeen huoltohistoria, eikä sitä kannata ainakaan vielä pilata. Hyvä huoltohistoria vaikuttaa nimittäin oleellisesti käytetyn auton arvoon. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kirpaiseva korjausarvio Helsingin Konalan Autokeskuksessa teetetty määräaikaishuolto oli selvästi polttomoottoriauton vastaavaa yksinkertaisempi, sillä huoltoon kuului ainoastaan raitisilmasuodattimen vaihto sekä erinäisiä tarkastuksia. Lista sisälsi muun muassa valojen, ilmastoinnin, polkimien toiminnan, pyyhkimen sulkien, nestevuotojen, alustan osien ja korin kohtien tarkastukset sekä saranoiden voitelua. Tarkastuksessa selvisi, että oikeanpuoleinen alapallonivel on väljä, vasemman etusumuvalon lasi rikki, renkaan paikka-ainepullo vanhentunut ja pyyhkimen sulat huonokuntoiset. Hinta-arvio kaikkien korjaamiselle olisi ollut 625,49 euroa – varsin karun kuuloinen summa. Päätimme ainakin tutkia miten paljon toimenpiteet tulisivat maksamaan, jos ne hoitaisi itse. Pyyhinsulat tyydyimme kuitenkin ostamaan liikkeestä 60,55 euron hintaan. Kaikkiaan määräaikaishuollosta kertyi 227,80 euron lasku. Leafin huoltoväli on 30 000 kilometriä tai yksi vuosi, sen mukaan kumpi täyttyy ensin. Akun kunnolle varmistus Huoltoon kuului myös korkeajänniteakun kuntotestaus. Iloksemme akku oli erinomaisessa kunnossa. Raportissa kerrotaan kahdentoista palkin asteikolla akun kunnon olevan täysi tusina, kuten havaitsimme auton mittarista jo ostohetkellä (Moottori 12/2021). Lisäksi raportti antaa palautetta siitä, miten autoa on akun kannalta käytetty. Tämä pisteytetään asteikolla 1–5. Leafimme ajosuorite sai täydet pojot siitä, ettei sitä ole pikaladattu toistuvasti juuri lainkaan, eikä sähkölaitteita ole käytetty liiallisesti ajon aikana. Neljä pistettä tuli siitä, ettei akkua ole ladattu toistuvasti akun ollessa jo täynnä. Huonoin tulos, kolme pistettä, tuli pitkäaikaisesta pysäköinnistä akun ollessa täyteen ladattuna – raportissa neuvotaan korjausliikkeeksi akun enimmäisvarauksen rajoittaminen 80 prosenttiin. Sitä emme kuitenkaan todennäköisesti tee – ainakaan talvella – sillä 20 prosentin nipistäminen jo valmiiksi pienellä toimintamatkalla varustetun auton varauksesta tuntuu kohtuuttomalta. Lisäksi huollossa selvitettiin Nissan EV -puhelinohjelman käyttöönottoa, sillä auto oli rekisteröity edellisen omistajan tilille, eikä kaupanteon yhteydessä huomattu setviä sovellusasioita kuntoon. Merkkiliikkeen avulla auton toiminnot saatiin käytettäväksi oman puhelimen kautta: nyt esimerkiksi sisätilojen lämmitys voidaan käynnistää etänä. Tämän kaltaiset toiminnot kannattaa ilman muuta ottaa käyttöön arjen mukavoittamiseksi. Ja vaikka sovellusta ei haluaisi käyttää, sen kanssa kannattaa olla tarkkana. Jos auto jätetään hallittavaksi edellisen omistajan tilillä, kyseinen henkilö saa sovelluksen kautta tietoon muun muassa auton sijainnin, eli kyseessä on melkoinen tietoturvariski. Uudet talvirenkaat alle Renkaiden hankkiminen käytettyihin käyttötestiautoihimme alkaa olla arkipäivää, ja sama homma oli nytkin edessä. Olisi kieltämättä ollut mielenkiintoista kokeilla, olisiko nastarenkaiden melu pilannut auton hiljaisuuden, mutta tällä kertaa täytyi ajatella myös sähköautovertailua. Kun kaksi muuta vertailuautoa oli varustettu uusilla merkkikitkarenkailla, hankimme sellaiset myös Leafiin. Hetken haarukoinnin jälkeen päädyimme tukemaan kotimaista yritystä, ja hankimme Nokian Hakkapeliitta R3:t. Niillä Leaf on kuulostanut etenkin isommilla teillä yllättävän hiljaiselta: rengasmelua ei kantaudu kabiiniin juuri lainkaan, ja ainoastaan kovassa tuulessa kuuluvat suhinat päätyvät kuljettajan korviin asti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kokemuksia kehyskunta-arjesta Sitten olikin aika kokeilla, miten Leaf pelaa tuiki tavallisessa arkiajossa. Kokemukset ovat olleet positiivisia. Nihkeästä toimintamatkasta huolimatta autoa on voitu käyttää lähes koko ajan kotilatauksella, kun ajo on tapahtunut joko kotipaikkakunnan sisällä tai korkeintaan naapuripitäjään. Tällaisella ajosuoritteella ei ylimääräistä latailua ole juuri tarvinnut miettiä. Muutaman kerran piti kuitenkin vierailla hieman kauempanakin. Vaikka pääkaupunkiseudun ympärillä pikalatauspisteitä on jo kohtuullisesti, Leafin pienen toimintamatkan kanssa täytyy todella toivoa, että laturi, jolla on suunnitellut lataavansa todella toimii – tai sitten viimeistään se seuraava laturi. Nykyään kovin moni ei juuri pysähtelisi 150–200 kilometrin mittaisilla edestakaisilla matkoilla, mutta Leafin kanssa moinen on välttämätöntä. No, voihan stoppien yhteydessä hoitaa esimerkiksi päivän ruokaostokset, jolloin latausaika ei mene hukkaan. Nissan Leaf Acenta vm. 2014 Käyttötesti alkoi: 9.11.2021 Tähän mennessä ajettu: 3 886 km Huolto- ja korjauskulut: 228 € Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Jari Saarentaus ja Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Käytetyt autot ADACin tiepalveluraportti: nämä isot autot ja pakettiautot jättävät eniten tielle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan