9.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Adria Matrix Axess 670 SC – perusmatkakoti viidelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Adria Matrix Axess 670 SC on Citroënin alustalle tehty puoli-integroitu perustason kakkoskoti, jossa mahtuu yöpymään jopa viisi henkilöä. Hyvää: Moottorin teho ja vääntö, tilat. Huonoa: automaattivaihteiston puute varauksin, äänekkyys. Citroënin 2,2-litrainen HDI-diesel liikuttaa Adria Matrix -matkailuautoa iloisesti. Auton manuaalivaihteisto ei tee ajoa oikeastaan yhtään sen vaikeammaksi kuin automaattivaihteistolla ajaminenkaan, koska moottori tarjoaa runsaan väännön hyvin jo alakierroksilla.Manuaalivaihteisto ei ole matkailuautopiireissä ole tällä hetkellä kovinkaan suosittu asia, moni haluaa juuri automaattivaihteiston autonsa, mutta ei manuaalivaihteistokaan tee ajamisesta yhtään sen vaikeampaa. Vaihdevipu Adriassa on hyvin käsillä ja vaihteisto toimii jouhevasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVarusteltuna 10000 euroa kalliimpiVaikka koeajettu Adria-matkailuauto on oikeastaan perusvarusteltu kakkoskoti, hintaa manuaalivaihteisella versiollakin on alkaen 79000 euroa. Automaattivaihteisto luonnollisesti lisää hintaa jonkin verran. Kun perushintaan laitetaan vielä asuinosan ilmastointi, markiisit, turvallisuuspaketti, alumiinivanteet, aurinkopaneeli, soitin peruutuskameralla sekä muuta pientä luksusta, hintaa tulee lisää kymppitonnin verran, koeajettu Adria maksaa varusteltuna 89300 euroa.Pituutta Adrialla on 7,5 metriä, joten se on melko pitkä, mutta auton käsittely on helppoa juuri perällä olevan peruutuskameran vuoksi – myös näkyvyys peileistä on joka suuntaan hyvä, eikä ohjaamosta jää muutenkaan merkittäviä katvealueita. Auto sopii hyvin niin aloittelevalle kuin kokeneellekin karavaanarille. Kokonaismassaa autolla on 3500 kiloa, joten sitä saa ajaa vielä henkilöautokortilla.Astinlaudat tuovat mukavuuttaKuljettajan istuimessa on hyvät säädöt ja ajoasennon kuljettajan jakkaralla saa miellyttäväksi. Mittaristo on hieman pimeä varsinkin aurinkolasit päässä ajaessa. Muutenkin ohjaamo on vähän karu, kuten pakettiautoissa ja niiden pohjalle tehdyissä matkailuautoissa tuppaa edelleen olemaan.Sisäänkäyntiä helpottavat kovasti ohjaamon molemmin puolin lisätyt lisävarusteiset astinlaudat. Asuinosan ovessa on sähköisesti alas laskeutuva lisäporras, ilman sitä joutuisi astumaan melkoisen korkealle noustessaan matkailuautoon sisään.Adria Matrix Axess 670 on puoli-integroitu matkailuauto, ja puoli-integraatio pienentää ilmanvastusta ja siten myös polttoaineenkulutusta. Puoli-integraatio on myös nostanut juuri tästä syystä suosiotaan viime aikoina.Makuupaikat viidelleVaikka lisää makuupaikkoja tuovaa makuualkovia kyseisessä mallissa ei olekaan, Adriasta löytyvät silti petipaikat ja matkustuspaikat viidelle. Adria Matrix Axess on hyvä ja helppo matkakoti esimerkiksi viisihenkiselle perheelle.Puoli-integroidut matkailuautot ovat yleensä varustettu neljällä nukkumapaikalla, kuuden henkilön nukkumapaikat puoli-integroiduissa matkailuautoissa ovat vähemmistö ja viisipaikkaiset siinä välissä.Perältä löytyy makuuhuone, jonka edessä käytävän molemmin puolin ovat wc ja suihku – joiden ovien ansiosta taka-osaston saa suljettua myös hetkeksi omaksi ”osastokseen”, jos haluaa ja tarvitsee hetken yksityisyyttä.Liedellä varustetussa keittiössä mahtuu hyvin kokkaamaan ja jääkaappi-pakastimen -yhdistelmä varastoi hyvin isommatkin ruokatarvikkeet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisustettu hillitystiAdrian sisustus on mallia Mabel, joka on vaalean puun ja harmaan kankaan silmiä yhdistelmä. Väri- ja sävymaailma on hillitty, joka sopii varmasti monen mieleen. Etuosan iso kattoikkuna tuo mukavasti sisälle lisää valoa.Matkailuautojen ikuisuusongelma on niiden äänekkyys, eikä Adria tee siinä poikkeusta. Matkailuautot yleensä helisevät, kolisevat ja natisevat jatkuvasti ajossa. Se, että niistä saataisi äänettömämpiä, maksaisi valmistajalle rutkasti enemmän. Luonnollisesti tämä kustannus otettaisi pois keneltä muultakaan kuin kuluttajalta. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus Adria Matrix Axess 670 SC Hinta alkaen 79 000 € Koeajetun auton hinta varusteineen 89 335 € Moottori Dieselmoottori, 2179 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 104 kW (140 hv), 3750 r/min Vääntö 360 Nm (1750 r/min) Vääntö 360 Nm (1750 r/min) Mitat pituus 7490 mm, leveys 2300 mm, Omamassa: 3500 kg Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen