Adria Matrix Axess 670 SC koeajo

Ajoneuvot Koeajo Matkailuajoneuvot 9.7.2022

Koeajo: Adria Matrix Axess 670 SC – perusmatkakoti viidelle

Adria Matrix Axess 670 SC on Citroënin alustalle tehty puoli-integroitu perustason kakkoskoti, jossa mahtuu yöpymään jopa viisi henkilöä. Hyvää: Moottorin teho ja vääntö, tilat. Huonoa: automaattivaihteiston puute varauksin, äänekkyys.

Citroënin 2,2-litrainen HDI-diesel liikuttaa Adria Matrix -matkailuautoa iloisesti. Auton manuaalivaihteisto ei tee ajoa oikeastaan yhtään sen vaikeammaksi kuin automaattivaihteistolla ajaminenkaan, koska moottori tarjoaa runsaan väännön hyvin jo alakierroksilla.

Manuaalivaihteisto ei ole matkailuautopiireissä ole tällä hetkellä kovinkaan suosittu asia, moni haluaa juuri automaattivaihteiston autonsa, mutta ei manuaalivaihteistokaan tee ajamisesta yhtään sen vaikeampaa. Vaihdevipu Adriassa on hyvin käsillä ja vaihteisto toimii jouhevasti.

Adria Matrix Axess 670 SC koeajo

Varusteltuna 10000 euroa kalliimpi

Vaikka koeajettu Adria-matkailuauto on oikeastaan perusvarusteltu kakkoskoti, hintaa manuaalivaihteisella versiollakin on alkaen 79000 euroa. Automaattivaihteisto luonnollisesti lisää hintaa jonkin verran. Kun perushintaan laitetaan vielä asuinosan ilmastointi, markiisit, turvallisuuspaketti, alumiinivanteet, aurinkopaneeli, soitin peruutuskameralla sekä muuta pientä luksusta, hintaa tulee lisää kymppitonnin verran, koeajettu Adria maksaa varusteltuna 89300 euroa.

Pituutta Adrialla on 7,5 metriä, joten se on melko pitkä, mutta auton käsittely on helppoa juuri perällä olevan peruutuskameran vuoksi – myös näkyvyys peileistä on joka suuntaan hyvä, eikä ohjaamosta jää muutenkaan merkittäviä katvealueita. Auto sopii hyvin niin aloittelevalle kuin kokeneellekin karavaanarille. Kokonaismassaa autolla on 3500 kiloa, joten sitä saa ajaa vielä henkilöautokortilla.

Adria Matrix Axess 670 SC koeajo

Astinlaudat tuovat mukavuutta

Kuljettajan istuimessa on hyvät säädöt ja ajoasennon kuljettajan jakkaralla saa miellyttäväksi. Mittaristo on hieman pimeä varsinkin aurinkolasit päässä ajaessa. Muutenkin ohjaamo on vähän karu, kuten pakettiautoissa ja niiden pohjalle tehdyissä matkailuautoissa tuppaa edelleen olemaan.

Sisäänkäyntiä helpottavat kovasti ohjaamon molemmin puolin lisätyt lisävarusteiset astinlaudat. Asuinosan ovessa on sähköisesti alas laskeutuva lisäporras, ilman sitä joutuisi astumaan melkoisen korkealle noustessaan matkailuautoon sisään.

Adria Matrix Axess 670 on puoli-integroitu matkailuauto, ja puoli-integraatio pienentää ilmanvastusta ja siten myös polttoaineenkulutusta. Puoli-integraatio on myös nostanut juuri tästä syystä suosiotaan viime aikoina.

Adria Matrix Axess 670 SC koeajo

Makuupaikat viidelle

Vaikka lisää makuupaikkoja tuovaa makuualkovia kyseisessä mallissa ei olekaan, Adriasta löytyvät silti petipaikat ja matkustuspaikat viidelle. Adria Matrix Axess on hyvä ja helppo matkakoti esimerkiksi viisihenkiselle perheelle.

Puoli-integroidut matkailuautot ovat yleensä varustettu neljällä nukkumapaikalla, kuuden henkilön nukkumapaikat puoli-integroiduissa matkailuautoissa ovat vähemmistö ja viisipaikkaiset siinä välissä.

Perältä löytyy makuuhuone, jonka edessä käytävän molemmin puolin ovat wc ja suihku – joiden ovien ansiosta taka-osaston saa suljettua myös hetkeksi omaksi ”osastokseen”, jos haluaa ja tarvitsee hetken yksityisyyttä.

Liedellä varustetussa keittiössä mahtuu hyvin kokkaamaan ja jääkaappi-pakastimen -yhdistelmä varastoi hyvin isommatkin ruokatarvikkeet.

Sisustettu hillitysti

Adrian sisustus on mallia Mabel, joka on vaalean puun ja harmaan kankaan silmiä yhdistelmä. Väri- ja sävymaailma on hillitty, joka sopii varmasti monen mieleen. Etuosan iso kattoikkuna tuo mukavasti sisälle lisää valoa.

Matkailuautojen ikuisuusongelma on niiden äänekkyys, eikä Adria tee siinä poikkeusta. Matkailuautot yleensä helisevät, kolisevat ja natisevat jatkuvasti ajossa. Se, että niistä saataisi äänettömämpiä, maksaisi valmistajalle rutkasti enemmän. Luonnollisesti tämä kustannus otettaisi pois keneltä muultakaan kuin kuluttajalta.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Adria

Kaikki koeajot

Uusimmat