9.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Adria Matrix Axess 670 SC – perusmatkakoti viidelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Adria Matrix Axess 670 SC on Citroënin alustalle tehty puoli-integroitu perustason kakkoskoti, jossa mahtuu yöpymään jopa viisi henkilöä. Hyvää: Moottorin teho ja vääntö, tilat. Huonoa: automaattivaihteiston puute varauksin, äänekkyys. Citroënin 2,2-litrainen HDI-diesel liikuttaa Adria Matrix -matkailuautoa iloisesti. Auton manuaalivaihteisto ei tee ajoa oikeastaan yhtään sen vaikeammaksi kuin automaattivaihteistolla ajaminenkaan, koska moottori tarjoaa runsaan väännön hyvin jo alakierroksilla. Manuaalivaihteisto ei ole matkailuautopiireissä ole tällä hetkellä kovinkaan suosittu asia, moni haluaa juuri automaattivaihteiston autonsa, mutta ei manuaalivaihteistokaan tee ajamisesta yhtään sen vaikeampaa. Vaihdevipu Adriassa on hyvin käsillä ja vaihteisto toimii jouhevasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Varusteltuna 10000 euroa kalliimpi Vaikka koeajettu Adria-matkailuauto on oikeastaan perusvarusteltu kakkoskoti, hintaa manuaalivaihteisella versiollakin on alkaen 79000 euroa. Automaattivaihteisto luonnollisesti lisää hintaa jonkin verran. Kun perushintaan laitetaan vielä asuinosan ilmastointi, markiisit, turvallisuuspaketti, alumiinivanteet, aurinkopaneeli, soitin peruutuskameralla sekä muuta pientä luksusta, hintaa tulee lisää kymppitonnin verran, koeajettu Adria maksaa varusteltuna 89300 euroa. Pituutta Adrialla on 7,5 metriä, joten se on melko pitkä, mutta auton käsittely on helppoa juuri perällä olevan peruutuskameran vuoksi – myös näkyvyys peileistä on joka suuntaan hyvä, eikä ohjaamosta jää muutenkaan merkittäviä katvealueita. Auto sopii hyvin niin aloittelevalle kuin kokeneellekin karavaanarille. Kokonaismassaa autolla on 3500 kiloa, joten sitä saa ajaa vielä henkilöautokortilla. Astinlaudat tuovat mukavuutta Kuljettajan istuimessa on hyvät säädöt ja ajoasennon kuljettajan jakkaralla saa miellyttäväksi. Mittaristo on hieman pimeä varsinkin aurinkolasit päässä ajaessa. Muutenkin ohjaamo on vähän karu, kuten pakettiautoissa ja niiden pohjalle tehdyissä matkailuautoissa tuppaa edelleen olemaan. Sisäänkäyntiä helpottavat kovasti ohjaamon molemmin puolin lisätyt lisävarusteiset astinlaudat. Asuinosan ovessa on sähköisesti alas laskeutuva lisäporras, ilman sitä joutuisi astumaan melkoisen korkealle noustessaan matkailuautoon sisään. Adria Matrix Axess 670 on puoli-integroitu matkailuauto, ja puoli-integraatio pienentää ilmanvastusta ja siten myös polttoaineenkulutusta. Puoli-integraatio on myös nostanut juuri tästä syystä suosiotaan viime aikoina. Makuupaikat viidelle Vaikka lisää makuupaikkoja tuovaa makuualkovia kyseisessä mallissa ei olekaan, Adriasta löytyvät silti petipaikat ja matkustuspaikat viidelle. Adria Matrix Axess on hyvä ja helppo matkakoti esimerkiksi viisihenkiselle perheelle. Puoli-integroidut matkailuautot ovat yleensä varustettu neljällä nukkumapaikalla, kuuden henkilön nukkumapaikat puoli-integroiduissa matkailuautoissa ovat vähemmistö ja viisipaikkaiset siinä välissä. Perältä löytyy makuuhuone, jonka edessä käytävän molemmin puolin ovat wc ja suihku – joiden ovien ansiosta taka-osaston saa suljettua myös hetkeksi omaksi ”osastokseen”, jos haluaa ja tarvitsee hetken yksityisyyttä. Liedellä varustetussa keittiössä mahtuu hyvin kokkaamaan ja jääkaappi-pakastimen -yhdistelmä varastoi hyvin isommatkin ruokatarvikkeet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisustettu hillitysti Adrian sisustus on mallia Mabel, joka on vaalean puun ja harmaan kankaan silmiä yhdistelmä. Väri- ja sävymaailma on hillitty, joka sopii varmasti monen mieleen. Etuosan iso kattoikkuna tuo mukavasti sisälle lisää valoa. Matkailuautojen ikuisuusongelma on niiden äänekkyys, eikä Adria tee siinä poikkeusta. Matkailuautot yleensä helisevät, kolisevat ja natisevat jatkuvasti ajossa. Se, että niistä saataisi äänettömämpiä, maksaisi valmistajalle rutkasti enemmän. Luonnollisesti tämä kustannus otettaisi pois keneltä muultakaan kuin kuluttajalta. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus Adria Matrix Axess 670 SC Hinta alkaen 79 000 € Koeajetun auton hinta varusteineen 89 335 € Moottori Dieselmoottori, 2179 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 104 kW (140 hv), 3750 r/min Vääntö 360 Nm (1750 r/min) Vääntö 360 Nm (1750 r/min) Mitat pituus 7490 mm, leveys 2300 mm, Omamassa: 3500 kg Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuajoneuvokauppa kiihtyi alkuvuonna 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe