9.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Adria Matrix Axess 670 SC – perusmatkakoti viidelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Adria Matrix Axess 670 SC on Citroënin alustalle tehty puoli-integroitu perustason kakkoskoti, jossa mahtuu yöpymään jopa viisi henkilöä. Hyvää: Moottorin teho ja vääntö, tilat. Huonoa: automaattivaihteiston puute varauksin, äänekkyys. Citroënin 2,2-litrainen HDI-diesel liikuttaa Adria Matrix -matkailuautoa iloisesti. Auton manuaalivaihteisto ei tee ajoa oikeastaan yhtään sen vaikeammaksi kuin automaattivaihteistolla ajaminenkaan, koska moottori tarjoaa runsaan väännön hyvin jo alakierroksilla.Manuaalivaihteisto ei ole matkailuautopiireissä ole tällä hetkellä kovinkaan suosittu asia, moni haluaa juuri automaattivaihteiston autonsa, mutta ei manuaalivaihteistokaan tee ajamisesta yhtään sen vaikeampaa. Vaihdevipu Adriassa on hyvin käsillä ja vaihteisto toimii jouhevasti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVarusteltuna 10000 euroa kalliimpiVaikka koeajettu Adria-matkailuauto on oikeastaan perusvarusteltu kakkoskoti, hintaa manuaalivaihteisella versiollakin on alkaen 79000 euroa. Automaattivaihteisto luonnollisesti lisää hintaa jonkin verran. Kun perushintaan laitetaan vielä asuinosan ilmastointi, markiisit, turvallisuuspaketti, alumiinivanteet, aurinkopaneeli, soitin peruutuskameralla sekä muuta pientä luksusta, hintaa tulee lisää kymppitonnin verran, koeajettu Adria maksaa varusteltuna 89300 euroa.Pituutta Adrialla on 7,5 metriä, joten se on melko pitkä, mutta auton käsittely on helppoa juuri perällä olevan peruutuskameran vuoksi – myös näkyvyys peileistä on joka suuntaan hyvä, eikä ohjaamosta jää muutenkaan merkittäviä katvealueita. Auto sopii hyvin niin aloittelevalle kuin kokeneellekin karavaanarille. Kokonaismassaa autolla on 3500 kiloa, joten sitä saa ajaa vielä henkilöautokortilla.Astinlaudat tuovat mukavuuttaKuljettajan istuimessa on hyvät säädöt ja ajoasennon kuljettajan jakkaralla saa miellyttäväksi. Mittaristo on hieman pimeä varsinkin aurinkolasit päässä ajaessa. Muutenkin ohjaamo on vähän karu, kuten pakettiautoissa ja niiden pohjalle tehdyissä matkailuautoissa tuppaa edelleen olemaan.Sisäänkäyntiä helpottavat kovasti ohjaamon molemmin puolin lisätyt lisävarusteiset astinlaudat. Asuinosan ovessa on sähköisesti alas laskeutuva lisäporras, ilman sitä joutuisi astumaan melkoisen korkealle noustessaan matkailuautoon sisään.Adria Matrix Axess 670 on puoli-integroitu matkailuauto, ja puoli-integraatio pienentää ilmanvastusta ja siten myös polttoaineenkulutusta. Puoli-integraatio on myös nostanut juuri tästä syystä suosiotaan viime aikoina.Makuupaikat viidelleVaikka lisää makuupaikkoja tuovaa makuualkovia kyseisessä mallissa ei olekaan, Adriasta löytyvät silti petipaikat ja matkustuspaikat viidelle. Adria Matrix Axess on hyvä ja helppo matkakoti esimerkiksi viisihenkiselle perheelle.Puoli-integroidut matkailuautot ovat yleensä varustettu neljällä nukkumapaikalla, kuuden henkilön nukkumapaikat puoli-integroiduissa matkailuautoissa ovat vähemmistö ja viisipaikkaiset siinä välissä.Perältä löytyy makuuhuone, jonka edessä käytävän molemmin puolin ovat wc ja suihku – joiden ovien ansiosta taka-osaston saa suljettua myös hetkeksi omaksi ”osastokseen”, jos haluaa ja tarvitsee hetken yksityisyyttä.Liedellä varustetussa keittiössä mahtuu hyvin kokkaamaan ja jääkaappi-pakastimen -yhdistelmä varastoi hyvin isommatkin ruokatarvikkeet. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisustettu hillitystiAdrian sisustus on mallia Mabel, joka on vaalean puun ja harmaan kankaan silmiä yhdistelmä. Väri- ja sävymaailma on hillitty, joka sopii varmasti monen mieleen. Etuosan iso kattoikkuna tuo mukavasti sisälle lisää valoa.Matkailuautojen ikuisuusongelma on niiden äänekkyys, eikä Adria tee siinä poikkeusta. Matkailuautot yleensä helisevät, kolisevat ja natisevat jatkuvasti ajossa. Se, että niistä saataisi äänettömämpiä, maksaisi valmistajalle rutkasti enemmän. Luonnollisesti tämä kustannus otettaisi pois keneltä muultakaan kuin kuluttajalta. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat: Jari Saarentaus Adria Matrix Axess 670 SC Hinta alkaen 79 000 € Koeajetun auton hinta varusteineen 89 335 € Moottori Dieselmoottori, 2179 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 104 kW (140 hv), 3750 r/min Vääntö 360 Nm (1750 r/min) Vääntö 360 Nm (1750 r/min) Mitat pituus 7490 mm, leveys 2300 mm, Omamassa: 3500 kg Lue lisää Kaikki artikkelit 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 13.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: päivittämällä paremmaksi – Volvo EX30 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä