Koeajo: Tyylikkäämpi leikkaus – Audi Q3 Sportback
Audi Q3 Sportback laajentaa Q3-mallistoa komeammalla kattolinjalla ja itsevarmemmalla tyylillä. Lopputulos on tuttu, hyvässä ja huonossa. Hyvää: ulkonäön ja tilan tasapaino, varustelu. Huonoa: pääntila takana.
Tavallisten katumaastureiden ja crossovereiden lisäksi autovalmistajat panostavat nyt erilaisiin tulkintoihin sorjemman kattolinjan lifestyle-maastureista. Tähän segmenttiin pyrkii myös Audi Q3 Sportback, joka paketoi Q3:n ainekset tyyliä ja teknologiaa painottavaan pakettiin. Audin tavoite on hankkia malliversiolla uusia asiakkaita Q3:n pariin, ei niinkään jakaa perusmallin ystäviä uudelleen.
Sama, mutta eri
Ulkoisesti erot ovat enimmäkseen tyylillisiä. Sportback on 16 mm perus-Q3:a pidempi, 6 mm kapeampi ja 29 mm matalampi, määritellen auton mittasuhteita uudelleen. Perää kohti aikaisemmin laskeutuvan kattolinjan lisäksi kylkilinjaa on siirretty, ja keulalla on itsevarmempi maski. Sorjempi katto saa ovet näyttämään aiempaa massiivisemmilta. Myös takapuskuria on muovattu muhkeampaan suuntaan, mutta yksityiskohtien erottuminen on pitkälti väriversiosta kiinni.
Sisätiloissa vallitsee puolestaan Q3:n tuttu tunnelma. Aikaisessa vaiheessa laskeutuva katto tosin nipistää takamatkustajien pääntilasta sen verran, että yli 190-senttimetriset älkööt vaivautuko. Tavaratila on säilynyt ennallaan 530 litrassa. Kallistettavien ja pituussäädettävien takaistuinten ansiosta tilaa voi kasvatella palasissa ennen istuinten kaatamista.
Tien päällä tutusti
Urheilullis-maastollisista tyylittelyistä huolimatta Q3 Sportback on lähes identtisen mutkaton ajettava perusversionsa kanssa. Maavara, jousitus ja iskunvaimennus ovat säilyneet joko ennallaan tai saaneet promillien hienosäätöä. Lisävarustelistalta löytyvät urheilullisempi alusta ja säädettävä iskunvaimennus. Vakiovarusteena on puolestaan progressiivinen ohjaus, joka muuttuu suoremmaksi kääntökulman kasvaessa.
Tarjottavat voimalinjat ovat pääosin tuttuja Q3:sta. Suomeen tulevista vaihtoehdoista järeämpi voimalinjaversio on 40 TDI Quattro, eli vaivattomasti liikkuva 190 hevosvoiman ja 400 newtonmetrin dieselneliveto. Audin mallistosta tuttu voimalinja käyttäytyy odotetun mallikkaasti. Pienen miinuksen ripeämpään ajorytmiin tekee hiukan jahkaileva automaattivaihteisto.
Uutena vaihtoehtona meillä nähdään 35 TFSI:n 1,5-litrainen 150 hevosvoiman bensiinimoottori, jota höystetään nyt 48 voltin kevythybriditekniikalla automaattivaihteiston yhteydessä. Moottorin puhti riittää Q3 Sportbackin arkiajoihin mainiosti ja kevythybridin hetkellinen 12 hv/50 Nm lisä tuntuu erityisesti väännössä.
Paremmin varustellen
Q3 Sportbackin vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa sähkötoiminen takaluukku, urheilulliset etuistuimet ja led-ajovalot dynaamisilla takavilkuilla. Kuskin edestä löytyy 10,25-tuumainen digitaalimittaristo, joka on päivitettävissä samankokoiseksi Audin virtuaalimittaristoksi. Kojelaudan tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on kooltaan 10,1 tuumaa.
Kattavamman vakiovarustelun takia Q3 Sportbackin hinnoittelu asettuu melko lailla yksiin Q3:n kanssa. Suomen-hinnat ja varustelu vahvistuvat syksyn aikana, ja ensimmäiset Q3 Sportbackit saapuvat maahan loppuvuodesta.