20.6.2020 Ajoneuvot Koeajo: BMW 840i Gran Coupé on käytännöllinen ja tyylikäs, mutta vanhat viat vaivaavat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 840i Gran Coupé on yksi vaihtoehto tyylittelijälle, joka tarvitsee takatiloja mutta hamuaa coupémaisia muotoja. Hyvää: tilat, tyylikkyys, voimalinja. Huonoa: nelipyöräohjaus ja ohjaustuntuma kitkarenkain, kompromissit. BMW 840i Gran Coupé -versioon on haluttu tehdä oikeasti käyttökelpoiset tilat takamatkustajille – ja siinä on onnistuttu hyvin. Siinä missä kaksiovisen mallin takatilat kelpaavat ainoastaan erittäin lyhyille matkoille tai vaihtoehtoisesti lyhyille ihmisille, voi neliovisen takapenkillä viettää täysimittainen aikuinenkin vaikka koko päivän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Venytystä ja kulmanmuutosta Jalkatilat on tehty venyttämällä 8-sarjaa 231 millimetrillä, josta 201 mm näkyy myös akselivälissä. Pelkkä pituuskasvu ei toki takaa vielä coupé-mallisessa autossa takamatkustajien viihtyvyyttä, sillä kattolinja pakottaa usein matkustajat lyttyyn. Onneksi BMW on huomioinut tämänkin: auto on kokonaisuudessaan 61 mm kaksiovista korkeampi, mikä riittää hyvin. Lisäkorkeutta on rakennettu muun muassa kääntämällä tuulilasia pystympään asentoon. Tunnelma takana on kuin istuisi hieman litistetyssä 7-sarjan BMW:ssä. Matkustamon lämpötilasta ei tarvitse kinastella kuljettajan kanssa, kiitos oman ilmastoinnin säädön. Muhkeilla erillisistuimilla matkustaville on myös omat liitännät puhelimen laturia varten. Lisää miellyttävyyttä saisi lisäämällä varvastilaa, mutta jossain kompromissi on tehtävä. Ristiriitoja, kaksiovisten tapaan Ne kompromissit eivät ole muutenkaan olleet nykyisen 8-sarjan vahvinta alaa. Taannoisessa Cabriolet-mallin koeajossa moitimme, ettei koskaan selviä, onko auto tarkoitettu leppoisaksi pitkän matkan ajokiksi vai urheiluautoksi. Sama vaivaa myös Gran Coupéa. Kolmilitrainen, 340 hevosvoimaa ja 500 newtonmetriä tuottava moottori on kasin keulalla uskottava tilanteessa kuin tilanteessa: tehoa löytyy aina, ja kahdeksanportainen automaatti pykältää eleettömästi. Alusta puolestaan tuntui ainakin keväällä kitkarenkailla ajettaessa pintakovalta. Moottoritiellä auto ei ole järin hiljainenkaan, ja myös pientä vetelyä ilmenee. Pienemmillä teillä alusta tuntuu miellyttävämmältä, mutta rajat tulevat vastaan erittäin terävästi. Osittain tämä johtuu tunnottomasta ohjauksesta, josta nelipyöräohjaus tekee kitkarenkailla suorastaan epämiellyttävän. Takapyörien kääntymisen luomaan ajolinjaan ei tunnu tottuvan, vaan auton liikkeitä joutuu korjailemaan, eikä ajosta ehdi nauttimaan. Jotain nelipyöräohjauksen toiminnasta kertonee se, ettei sitä ole tarjolla mallisarjan kuninkaaseen, M8:aan. Tietoviihdejärjestelmän kautta lähes kaikki on onneksi konfiguroitavissa paremmaksi kompromissiksi aina iskunvaimennuksesta vaihteistoon ja moottorin ääniin asti. Taikoja tällä ei kuitenkaan saada aikaan, mutta esimerkiksi yltiömäisen moottoriäänien tehostuksen asettaa mielellään rajoitettu-tilaan. Tyyliä ja tilaa siis löytyy, muttei edullisesti. Malliston alkupään moottorilla, punaisella metallivärillä ja valkealla täysnahkasisustalla koristeltuna auto kustantaa hurjat 195 563 euroa – josta Suomen valtio tosin korjaa itselleen lähes 60 000 euron veropotin. Kutsutaanko tätä sähköttömyyden hinnaksi? Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 840i xDrive Gran Coupé Hinta alkaen 140 470 € Koeajetun auton hinta varusteineen 195 563 € Moottori Bensiinimoottori 2 998 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 250 kW (340 hv), 5000–6500 r/min Vääntö 500 Nm (1600–4500 r/min) Vääntö 500 Nm (1600–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,1 (yhd.) CO2-päästöt 208 g/km Mitat pituus 5082 mm, leveys 1932 mm, korkeus 1407 mm, akseliväli 3023 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku