7.10.2019

Koeajo: BMW M850iA xDrive Cabrio – poutapäivän kompromissipilvi

BMW M850iA xDrive Cabrio

BMW M850iA xDrive on jo lähellä baijerilaistehtaan malliston kärkeä, mutta jokin häiritsee nautiskelun keskellä. Hyvää: voima, tyyli. Huonoa: kompromissifiilis, täyttämättä jääneet odotukset.

8-sarjan paluu BMW-malliston huipulle on ollut odotettu, mutta ensimmäiset kokemukset jättivät vielä toivomisen varaa. Jopa ulkonäöstään parjatut X7 ja 7-sarja ovat tuntuneet mallimerkintänsä mukaisilta, kasin ollessa enemmänkin iso kutonen. Nyt vuorossa on imagoon sopivalla murisevalla V8:lla varustettu BMW M850iA xDrive Cabrio, eli kokonaisuutta kruunataan kesäkelit maksimoivalla avokatolla.

BMW M850iA xDrive Cabrio

Nykybemariksi mallimerkintä vihjaa auton olevan perusversioita sporttisempi, mutta täydet kalorit sisältävä M8 on kuitenkin vielä askeleen verran eri juttu. Onko nyt vuorossa siis särmikäs bulervardikruiseri ja grand tourer?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvät ainekset

Pitkänhuiskea 8-sarjan avo on näyttävä ilmestys ja auton ulottuvuudet mitat eivät unohdu kuljettajan työpisteeltä. Keula tuntuu jatkuvan loputtomiin ja leveys tekee parkkihalleista lievästi epämukavia. Onneksi jo kapea takaikkuna vihjaa, että kattava 360°-ympäristökamerajärjestelmä on ison kasin kohdalla enemmän kuin tervetullut varuste.

BMW M850iA xDrive Cabrio

Kunnianhimoisista mitoista huolimatta 8-sarjan avo on selkeä 2+2, sillä takaistuinten jalkatila jää yllättävän pieneksi. Jos etumatkustajan saa lahjottua ottamaan istuintaan eteenpäin, jää takaistuinten ongelmaksi matala pääntila. Toki sään salliessa sähkösäätöisen katon voi avata 50 km/h nopeuteen asti noin 15 sekunnissa.

BMW M850iA xDrive Cabrio

Etuistuimilla maailma on mallillaan. 8-sarja esittäytyykin pitkien matkojen leppoisana cruiserina, jossa poppi soi ja maisema on parhaimmillaan lasien ulkopuolella. BMW:n tuttu 4,4-litrainen ahdettu V8 siirtää näkymiä 530 hevosvoiman teholla ja kuulostaa hienolta sitä tehdessään. Kahdeksanvaihteinen automaatti toimii totutun pehmeästi.

BMW M850iA xDrive Cabrio

Takana loistavat odotukset

Jokin ei kuitenkaan aivan loksahda paikoilleen. Säädettävästä iskunvaimennuksesta huolimatta M850iA xDrive ei koskaan osaa valita, haluaako se olla leppoisa pitkämatkalainen vai terävä urheiluauto. Alustan arvokkuus unohtuu joka kolmannessa töyssyssä. Ohjaustuntuma vihjaa matka-auton suuntaan ja jättää mutkatiellä kylmäksi. Nelipyöräohjaus ei auta asiaa, vaikka kesärenkailla ominaisuus ei enää häiritse.

BMW M850iA xDrive Cabrio

BMW:n ohjaamoergonomia on edelleen huipputasoa ja alati kehittyvä iDrive-tietoviihdejärjestelmä aiheuttaa vähiten ärräpäitä koko markkinoilla. Digitaalimittaristo ei tosin varsinaisesti tuo lisäarvoa, sillä sen näkymävaihtoehdot ovat poikkeuksellisen tiukasti rajatut. Ergonomiassa piilee kuitenkin 8-sarjan ongelma: samaan BMW-kokemukseen pääsee jo reilusti pienemmissä mallinumeroissa.

Kaikin puolin hyvä kokonaisuus jättää lopulta kuitenkin kylmäksi. Tämäkö on eräs erityisimmistä autoista koko BMW:n mallistossa?

BMW M850iA xDrive Cabrio

BMW M850iA xDrive Cabrion hinta alkaa 227 461 eurosta. Silloin ollaan jo reilusti alueella, jossa hyvä ei enää riitä.

BMW M850iA xDrive Cabrio

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari Saarentaus

BMW M850iA xDrive Cabrio

Hinta alkaen

227 461 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

249 896 €

Moottori

Bensiinimoottori 4 395 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

390 kW (530 hv), 5500–6000 r/min

Vääntö

750 Nm (1800–4600 r/min)

Vääntö

750 Nm (1800–4600 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

3,9 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 10,7 (yhd.)

CO2-päästöt

243 g/km

Mitat

pituus 4851 mm, leveys 1902 mm, korkeus 1345 mm, akseliväli 2822 mm

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat