7.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: BMW M850iA xDrive Cabrio – poutapäivän kompromissipilvi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW M850iA xDrive on jo lähellä baijerilaistehtaan malliston kärkeä, mutta jokin häiritsee nautiskelun keskellä. Hyvää: voima, tyyli. Huonoa: kompromissifiilis, täyttämättä jääneet odotukset. 8-sarjan paluu BMW-malliston huipulle on ollut odotettu, mutta ensimmäiset kokemukset jättivät vielä toivomisen varaa. Jopa ulkonäöstään parjatut X7 ja 7-sarja ovat tuntuneet mallimerkintänsä mukaisilta, kasin ollessa enemmänkin iso kutonen. Nyt vuorossa on imagoon sopivalla murisevalla V8:lla varustettu BMW M850iA xDrive Cabrio, eli kokonaisuutta kruunataan kesäkelit maksimoivalla avokatolla.Nykybemariksi mallimerkintä vihjaa auton olevan perusversioita sporttisempi, mutta täydet kalorit sisältävä M8 on kuitenkin vielä askeleen verran eri juttu. Onko nyt vuorossa siis särmikäs bulervardikruiseri ja grand tourer?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvät aineksetPitkänhuiskea 8-sarjan avo on näyttävä ilmestys ja auton ulottuvuudet mitat eivät unohdu kuljettajan työpisteeltä. Keula tuntuu jatkuvan loputtomiin ja leveys tekee parkkihalleista lievästi epämukavia. Onneksi jo kapea takaikkuna vihjaa, että kattava 360°-ympäristökamerajärjestelmä on ison kasin kohdalla enemmän kuin tervetullut varuste.Kunnianhimoisista mitoista huolimatta 8-sarjan avo on selkeä 2+2, sillä takaistuinten jalkatila jää yllättävän pieneksi. Jos etumatkustajan saa lahjottua ottamaan istuintaan eteenpäin, jää takaistuinten ongelmaksi matala pääntila. Toki sään salliessa sähkösäätöisen katon voi avata 50 km/h nopeuteen asti noin 15 sekunnissa.Etuistuimilla maailma on mallillaan. 8-sarja esittäytyykin pitkien matkojen leppoisana cruiserina, jossa poppi soi ja maisema on parhaimmillaan lasien ulkopuolella. BMW:n tuttu 4,4-litrainen ahdettu V8 siirtää näkymiä 530 hevosvoiman teholla ja kuulostaa hienolta sitä tehdessään. Kahdeksanvaihteinen automaatti toimii totutun pehmeästi.Takana loistavat odotuksetJokin ei kuitenkaan aivan loksahda paikoilleen. Säädettävästä iskunvaimennuksesta huolimatta M850iA xDrive ei koskaan osaa valita, haluaako se olla leppoisa pitkämatkalainen vai terävä urheiluauto. Alustan arvokkuus unohtuu joka kolmannessa töyssyssä. Ohjaustuntuma vihjaa matka-auton suuntaan ja jättää mutkatiellä kylmäksi. Nelipyöräohjaus ei auta asiaa, vaikka kesärenkailla ominaisuus ei enää häiritse.BMW:n ohjaamoergonomia on edelleen huipputasoa ja alati kehittyvä iDrive-tietoviihdejärjestelmä aiheuttaa vähiten ärräpäitä koko markkinoilla. Digitaalimittaristo ei tosin varsinaisesti tuo lisäarvoa, sillä sen näkymävaihtoehdot ovat poikkeuksellisen tiukasti rajatut. Ergonomiassa piilee kuitenkin 8-sarjan ongelma: samaan BMW-kokemukseen pääsee jo reilusti pienemmissä mallinumeroissa. Kaikin puolin hyvä kokonaisuus jättää lopulta kuitenkin kylmäksi. Tämäkö on eräs erityisimmistä autoista koko BMW:n mallistossa?BMW M850iA xDrive Cabrion hinta alkaa 227 461 eurosta. Silloin ollaan jo reilusti alueella, jossa hyvä ei enää riitä.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari Saarentaus BMW M850iA xDrive Cabrio Hinta alkaen 227 461 € Koeajetun auton hinta varusteineen 249 896 € Moottori Bensiinimoottori 4 395 cm³, 8 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 390 kW (530 hv), 5500–6000 r/min Vääntö 750 Nm (1800–4600 r/min) Vääntö 750 Nm (1800–4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 10,7 (yhd.) CO2-päästöt 243 g/km Mitat pituus 4851 mm, leveys 1902 mm, korkeus 1345 mm, akseliväli 2822 mm Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous