10.6.2019 Ajoneuvot Siinä ei kauan mennyt: BMW M8 saapui ja toi tullessaan piristetyn Competition-version Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vahvaa paluuta tekevä BMW:n 8-sarja sai kerralla peräti neljä M-versiota. BMW M8 Coupé, BMW M8 Convertible ja samat koriversiot valmiiksi piristetystä M8 Competitionista. Jos alkuperäisestä 8-sarjasta ei koskaan tullut aitoa M-versiota, korjaa BMW asian julkistamalla uudesta kasista peräti neljä M8:aa kerralla. Kun huomioidaan vielä, että perusmalleista toinen kulkee mallinimellä M850i, alkaa M-kirjaimettoman 8-sarjalaisen ostaminen olla suoranainen haaste. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 600 ja 25 BMW M8:n voimanlähteenä on 4,4-litrainen ahtimin höystetty bensiini-V8. Perus-M8 (!) tuottaa 600 hevosvoimaa ja 750 Nm. Competition kiristää suoritusarvoja vielä 25 hevosvoimalla, minkä lisäksi moottoriversio pitää saman huippuväännön yllä 200 r/min (1 800 – 5 800 r/min) myöhempään. Moottorin teknologisten erinomaisuuksien lisäksi BMW mainitsee, että kirein moottoriversio on varustettu jäykemmillä moottorituilla, joka parantaa ajettavuutta ja tuo enemmän mökää matkustamoon. Vaihteistona on kahdeksanpykäläinen M Steptronic -automaatti. Vaihteiston jälkeen luvassa on sama kysymys kuin nykyisen M5:n kohdalla: neliveto vai takaveto? Voimalinja suosii oletuksenakin taka-akselia, minkä lisäksi tarjolla on vieläkin enemmän takarenkaita suosiva 4WD Sport -voimanjakotila. Kytkemällä ajonvakautus pois päältä luvassa on puhdas takaveto, taka-akselin saadessa apua vielä aktiiviselta M-tasauspyörästöltä, jonka lukkotoiminto vaihtelee 0–100 % välillä. Purjehdusta sivutuulessa BMW on luonnollisesti päivittänyt myös M8-mallien alustan vastaamaan sekä ylellistä mukavuutta että kilpa-automaista ajettavuutta vaativien asiakkaiden tarpeisiin. M-osaston insinöörit ovatkin jäykistäneet kaikkea mitä jäykistettävissä on, puslista aina tukivarsiin ja poikittaistukiin. Samalla 8-sarjan mukautuva iskunvaimennus on muuttunut M-osaston versioksi. Ajonvakautusjärjestelmä on varustettu M Dynamic -ajotilalla, joka sallii valmistajan mukaan hallitut driftit 4,87 metriä pitkällä maajahdilla. BMW M8 -malliston mielenkiintoisimpiin teknologisiin uutuuksiin kuuluu sähköisesti ohjattu jarrujärjestelmä. Valmistaja kehuu, että näin toteutettuna jarrut reagoivat nopeammin ja antavat ajonvakautuksen reagoida täsmällisemmin. Tämän lisäksi kuljettaja voi valita kahdesta selvästi erilaisesta jarrupoljintuntumasta: ikiaikainen kaksintaistelu Comfort vastaan Sport saapuu nyt myös vasemman polkimen kohdalle. Näyttää rooliltaan BMW M8 Coupe, BMW M8 Convertible, BMW M8 Competition Coupe ja BMW M8 Competition Convertible myös näyttävät mallimerkinnöiltään, sillä aerodynaamisesti optimoidut sivupeilit ja lukuisat ilmanohjaimet kertovat omaa kieltään. Lisävarustelistalta löytyy hiilikuitua suosiva M Carbon -ulkonäköpaketti. Coupe-malleissa katto on monien M-mallien tavoin vaihtunut CFRP-hiilikuitukomposiittiin painopisteen madaltamiseksi. Matkustamossa huomioitavaa on, että tarjolla on uusia nahkaverhoiluavaihtoehtoja ja lukuisilla ruuduilla näkyy M-malleissa eri tietoa kuin perusmallistossa. Keskikonsolista löytyy Setupiksi ristitty nappi, jonka takaa löytyvät auton asetukset moottorin, moottoriäänen, vaihteiston, iskunvaimentimien, ohjauksen, nelivedon, jarrujäjestelmän, ajonvakautuksen ja Start/Stop-järjestelmän osalta. Näistä asetuksista voidaan koostaa kaksi valmista asetusta tuttuihin M-nappeihin. Keskikonsolista löytyy kuitenkin M Mode -nappi, jolla kuljettaja voi vielä säätää mittariston ja tuulilasin heijastusnäytön näkymiä ja lukuisia ajoavustimia. Tarjolla ovat myös Road- ja Sport-ajotilat, jotka vaikuttavat kuljettajalle esitettyyn tietoon ja ajoavustimien tilaan. Competition-malleissa näiden lisäksi on tarjolla vielä Track-asetus, joka kytkee muun muassa liikennemerkkitunnistuksen pois päältä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Puhtaasti numeroina BMW M8 Competition Coupe kiihtyy 0–100 km/h 3,2 sekunnissa (perusmalli +0,1 sekuntia, kangaskatto +0,1 sekuntia) ja huippunopeus on 250 km/h tai 305 km/h M Driver's Package -varustelulla. Moottorin huipputehot saadaan kierrosluvulla 6 000 r/min ja rajoitin on kohdassa 7 200 r/min. Yhdistetty kulutus NEDC-syklillä on 10,6 litraa / 100 km ja auton omamassa kirjoitetaan lukemaan 1 960 kg. Varsinaisesti BMW M8 -mallit esitellään juhannuksen jälkeen BMW:n #NextGen-tapahtumassa Münchenissä. Lähde ja kuvat: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?