20.6.2020 Ajoneuvot Koeajo: BMW 840i Gran Coupé on käytännöllinen ja tyylikäs, mutta vanhat viat vaivaavat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW 840i Gran Coupé on yksi vaihtoehto tyylittelijälle, joka tarvitsee takatiloja mutta hamuaa coupémaisia muotoja. Hyvää: tilat, tyylikkyys, voimalinja. Huonoa: nelipyöräohjaus ja ohjaustuntuma kitkarenkain, kompromissit. BMW 840i Gran Coupé -versioon on haluttu tehdä oikeasti käyttökelpoiset tilat takamatkustajille – ja siinä on onnistuttu hyvin. Siinä missä kaksiovisen mallin takatilat kelpaavat ainoastaan erittäin lyhyille matkoille tai vaihtoehtoisesti lyhyille ihmisille, voi neliovisen takapenkillä viettää täysimittainen aikuinenkin vaikka koko päivän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVenytystä ja kulmanmuutostaJalkatilat on tehty venyttämällä 8-sarjaa 231 millimetrillä, josta 201 mm näkyy myös akselivälissä. Pelkkä pituuskasvu ei toki takaa vielä coupé-mallisessa autossa takamatkustajien viihtyvyyttä, sillä kattolinja pakottaa usein matkustajat lyttyyn. Onneksi BMW on huomioinut tämänkin: auto on kokonaisuudessaan 61 mm kaksiovista korkeampi, mikä riittää hyvin. Lisäkorkeutta on rakennettu muun muassa kääntämällä tuulilasia pystympään asentoon.Tunnelma takana on kuin istuisi hieman litistetyssä 7-sarjan BMW:ssä.Matkustamon lämpötilasta ei tarvitse kinastella kuljettajan kanssa, kiitos oman ilmastoinnin säädön. Muhkeilla erillisistuimilla matkustaville on myös omat liitännät puhelimen laturia varten. Lisää miellyttävyyttä saisi lisäämällä varvastilaa, mutta jossain kompromissi on tehtävä.Ristiriitoja, kaksiovisten tapaanNe kompromissit eivät ole muutenkaan olleet nykyisen 8-sarjan vahvinta alaa. Taannoisessa Cabriolet-mallin koeajossa moitimme, ettei koskaan selviä, onko auto tarkoitettu leppoisaksi pitkän matkan ajokiksi vai urheiluautoksi. Sama vaivaa myös Gran Coupéa. Kolmilitrainen, 340 hevosvoimaa ja 500 newtonmetriä tuottava moottori on kasin keulalla uskottava tilanteessa kuin tilanteessa: tehoa löytyy aina, ja kahdeksanportainen automaatti pykältää eleettömästi. Alusta puolestaan tuntui ainakin keväällä kitkarenkailla ajettaessa pintakovalta. Moottoritiellä auto ei ole järin hiljainenkaan, ja myös pientä vetelyä ilmenee.Pienemmillä teillä alusta tuntuu miellyttävämmältä, mutta rajat tulevat vastaan erittäin terävästi. Osittain tämä johtuu tunnottomasta ohjauksesta, josta nelipyöräohjaus tekee kitkarenkailla suorastaan epämiellyttävän. Takapyörien kääntymisen luomaan ajolinjaan ei tunnu tottuvan, vaan auton liikkeitä joutuu korjailemaan, eikä ajosta ehdi nauttimaan. Jotain nelipyöräohjauksen toiminnasta kertonee se, ettei sitä ole tarjolla mallisarjan kuninkaaseen, M8:aan.Tietoviihdejärjestelmän kautta lähes kaikki on onneksi konfiguroitavissa paremmaksi kompromissiksi aina iskunvaimennuksesta vaihteistoon ja moottorin ääniin asti. Taikoja tällä ei kuitenkaan saada aikaan, mutta esimerkiksi yltiömäisen moottoriäänien tehostuksen asettaa mielellään rajoitettu-tilaan.Tyyliä ja tilaa siis löytyy, muttei edullisesti. Malliston alkupään moottorilla, punaisella metallivärillä ja valkealla täysnahkasisustalla koristeltuna auto kustantaa hurjat 195 563 euroa – josta Suomen valtio tosin korjaa itselleen lähes 60 000 euron veropotin. Kutsutaanko tätä sähköttömyyden hinnaksi?Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen BMW 840i xDrive Gran Coupé Hinta alkaen 140 470 € Koeajetun auton hinta varusteineen 195 563 € Moottori Bensiinimoottori 2 998 cm³, 6 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 250 kW (340 hv), 5000–6500 r/min Vääntö 500 Nm (1600–4500 r/min) Vääntö 500 Nm (1600–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,9 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,1 (yhd.) CO2-päästöt 208 g/km Mitat pituus 5082 mm, leveys 1932 mm, korkeus 1407 mm, akseliväli 3023 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle