11.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: Cupra Ateca – tatuoitu ja toimiva Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Cupra Ateca aloittaa uuden aikakauden espanjalaisleirissä pudottamalla Seat-logon keulaltaan. Hyvää: erikoisuus luokassaan, ajettavuus, suorituskyky. Huonoa: päälleliimatun oloinen brändi. Tämä on näitä pään sisäisiä juttuja. Maailmaan – tai ainakaan Eurooppaan – ei synny joka päivä uutta automerkkiä, joten uuden brändin tulo maailmankartalle on ilahduttavaa. Mutta jos tuo brändi ei tunnu uudelta, koska se on jo olemassa olevan merkin uusi ruumillistuma, silloin mennään pään sisälle peilaamaan. Seatin Cupra-versiot ovat VW-konsernin espanjalaishaaran tunnetuimpia lähettiläitä, jotka ovat löytäneet faninsa suorituskykyisiä mutta samalla maltillisen hintaisia autoja etsivistä. Yhdistelmä on ollut toimiva. Ehkä juuri siksi se on rohkaissut Seatin erottamaan Cupran omaksi merkikseen. Atecan valinta brändin ensilähettilääksi on ymmärrettävää; kyseessä on kohtuullisen tuore malli, joka edustaa haluttua koriversiota. On silti haastavaa valita urheilullisen brändin julkisuuskuvaksi katumaasturi. Valintaa puoltaa toki se, että tämän tehoisia ja kohtuullisen hintaisia katumaastureita ei ole liikaa – oikeastaan ei yhtään. Cupra Ateca pääsee siis mellastamaan kyntämättömälle pellolle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tutuista palikoista Millainen tuote Cupra Ateca sitten on? Aloitetaan logosta. Se on hauskasti erilainen kuin mihin on totuttu. Jokainen voi hakea omia mielikuviaan, mutta minulle nousee ensimmäisenä mieleen moderni tatuointi. Logo siis toimii. Ulkoa tarkasteltuna auton alkuperästä ei voi kuitenkaan erehtyä, vaikka uuden logon lisäksi maskia sekä puskureita on muokattu ja auton alle on saatu näyttävät 19-tuumaiset sekä kuparinhohtoiset kevytmetallivanteet. VW-konsernin vakipalikoista ei voi rakentaa kovin erilaista Lego-autoa. Sama toistuu ohjaamossa. Kojelauta ja nappulat ovat tutut. Digitaalinen ja mukautettava mittaristo poikkeaa sentään ilahduttavasti totutusta, ja fiilistä haetaan alcantara-verhoilusta sekä hiilikuitusomisteista. Kaikesta huolimatta uusi logo ratin keskellä tuntuu hieman päälleliimatulta. Kaikki toimii Tien päällä Cupra Ateca ei myöskään aiheuta suurempia yllätyksiä: kyseessä on varsin pätevä laite. Seatin insinöörit ovat saaneet viritettyä erittäin toimivan alustan, joka kestää kovaakin kyytiä olematta silti suoranaisesti epämukava – näin ainakin Espanjan asvalteilla. Korin kallistelutkin pysyvät kurissa, eikä kuski tunne varsinaisesti istuvansa katumaasturissa, vaikka istuma-asento korkeahko onkin. Myös 7-lovinen kaksoiskytkinautomaatti on saatu toimimaan hienosti sporttisen moottorin jatkeena. Kyyti maittaa ilman töksähtelyjä, turboviive loistaa poissaolollaan ja kone reagoi hyvin kaasuun. 300 hevosen voimin meno on hieman yli 1 600 kiloa painavassa autossa ripeää. Satasen vauhtiin päästään automaattisen lähtöjärjestelmän ja nelivedon ansiosta melko helposti luvatussa 5,2 sekunnissa. Suomeen Cupra Ateca ehtinee vielä tämän vuoden puolella, joten hintojen pitäisi selvitä lähiaikoina. Suomessa WLTP-normin mukaiset melkein 200 gramman CO2-päästöt tekevät tässä mielessä hallaa uuden brändin esiinmarssille. Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Cupra Ateca Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 221 kW (300 hv), 5300–6500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–5200 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–5200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 247 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 192 g/km Mitat pituus 4367 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1611 mm, akseliväli 2631 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?