11.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: Cupra Ateca – tatuoitu ja toimiva Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Cupra Ateca aloittaa uuden aikakauden espanjalaisleirissä pudottamalla Seat-logon keulaltaan. Hyvää: erikoisuus luokassaan, ajettavuus, suorituskyky. Huonoa: päälleliimatun oloinen brändi. Tämä on näitä pään sisäisiä juttuja. Maailmaan – tai ainakaan Eurooppaan – ei synny joka päivä uutta automerkkiä, joten uuden brändin tulo maailmankartalle on ilahduttavaa. Mutta jos tuo brändi ei tunnu uudelta, koska se on jo olemassa olevan merkin uusi ruumillistuma, silloin mennään pään sisälle peilaamaan. Seatin Cupra-versiot ovat VW-konsernin espanjalaishaaran tunnetuimpia lähettiläitä, jotka ovat löytäneet faninsa suorituskykyisiä mutta samalla maltillisen hintaisia autoja etsivistä. Yhdistelmä on ollut toimiva. Ehkä juuri siksi se on rohkaissut Seatin erottamaan Cupran omaksi merkikseen. Atecan valinta brändin ensilähettilääksi on ymmärrettävää; kyseessä on kohtuullisen tuore malli, joka edustaa haluttua koriversiota. On silti haastavaa valita urheilullisen brändin julkisuuskuvaksi katumaasturi. Valintaa puoltaa toki se, että tämän tehoisia ja kohtuullisen hintaisia katumaastureita ei ole liikaa – oikeastaan ei yhtään. Cupra Ateca pääsee siis mellastamaan kyntämättömälle pellolle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tutuista palikoista Millainen tuote Cupra Ateca sitten on? Aloitetaan logosta. Se on hauskasti erilainen kuin mihin on totuttu. Jokainen voi hakea omia mielikuviaan, mutta minulle nousee ensimmäisenä mieleen moderni tatuointi. Logo siis toimii. Ulkoa tarkasteltuna auton alkuperästä ei voi kuitenkaan erehtyä, vaikka uuden logon lisäksi maskia sekä puskureita on muokattu ja auton alle on saatu näyttävät 19-tuumaiset sekä kuparinhohtoiset kevytmetallivanteet. VW-konsernin vakipalikoista ei voi rakentaa kovin erilaista Lego-autoa. Sama toistuu ohjaamossa. Kojelauta ja nappulat ovat tutut. Digitaalinen ja mukautettava mittaristo poikkeaa sentään ilahduttavasti totutusta, ja fiilistä haetaan alcantara-verhoilusta sekä hiilikuitusomisteista. Kaikesta huolimatta uusi logo ratin keskellä tuntuu hieman päälleliimatulta. Kaikki toimii Tien päällä Cupra Ateca ei myöskään aiheuta suurempia yllätyksiä: kyseessä on varsin pätevä laite. Seatin insinöörit ovat saaneet viritettyä erittäin toimivan alustan, joka kestää kovaakin kyytiä olematta silti suoranaisesti epämukava – näin ainakin Espanjan asvalteilla. Korin kallistelutkin pysyvät kurissa, eikä kuski tunne varsinaisesti istuvansa katumaasturissa, vaikka istuma-asento korkeahko onkin. Myös 7-lovinen kaksoiskytkinautomaatti on saatu toimimaan hienosti sporttisen moottorin jatkeena. Kyyti maittaa ilman töksähtelyjä, turboviive loistaa poissaolollaan ja kone reagoi hyvin kaasuun. 300 hevosen voimin meno on hieman yli 1 600 kiloa painavassa autossa ripeää. Satasen vauhtiin päästään automaattisen lähtöjärjestelmän ja nelivedon ansiosta melko helposti luvatussa 5,2 sekunnissa. Suomeen Cupra Ateca ehtinee vielä tämän vuoden puolella, joten hintojen pitäisi selvitä lähiaikoina. Suomessa WLTP-normin mukaiset melkein 200 gramman CO2-päästöt tekevät tässä mielessä hallaa uuden brändin esiinmarssille. Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Cupra Ateca Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 221 kW (300 hv), 5300–6500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–5200 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–5200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 247 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 192 g/km Mitat pituus 4367 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1611 mm, akseliväli 2631 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 5.11.2025 Koeajo Koeajo: uusi Nissan Leaf antaa mallinimelleen uuden elämän, vaikkei se edes ole järin mullistava auto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan