11.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: Cupra Ateca – tatuoitu ja toimiva Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Cupra Ateca aloittaa uuden aikakauden espanjalaisleirissä pudottamalla Seat-logon keulaltaan. Hyvää: erikoisuus luokassaan, ajettavuus, suorituskyky. Huonoa: päälleliimatun oloinen brändi. Tämä on näitä pään sisäisiä juttuja. Maailmaan – tai ainakaan Eurooppaan – ei synny joka päivä uutta automerkkiä, joten uuden brändin tulo maailmankartalle on ilahduttavaa. Mutta jos tuo brändi ei tunnu uudelta, koska se on jo olemassa olevan merkin uusi ruumillistuma, silloin mennään pään sisälle peilaamaan.Seatin Cupra-versiot ovat VW-konsernin espanjalaishaaran tunnetuimpia lähettiläitä, jotka ovat löytäneet faninsa suorituskykyisiä mutta samalla maltillisen hintaisia autoja etsivistä. Yhdistelmä on ollut toimiva. Ehkä juuri siksi se on rohkaissut Seatin erottamaan Cupran omaksi merkikseen. Atecan valinta brändin ensilähettilääksi on ymmärrettävää; kyseessä on kohtuullisen tuore malli, joka edustaa haluttua koriversiota. On silti haastavaa valita urheilullisen brändin julkisuuskuvaksi katumaasturi. Valintaa puoltaa toki se, että tämän tehoisia ja kohtuullisen hintaisia katumaastureita ei ole liikaa – oikeastaan ei yhtään. Cupra Ateca pääsee siis mellastamaan kyntämättömälle pellolle.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTutuista palikoistaMillainen tuote Cupra Ateca sitten on? Aloitetaan logosta. Se on hauskasti erilainen kuin mihin on totuttu. Jokainen voi hakea omia mielikuviaan, mutta minulle nousee ensimmäisenä mieleen moderni tatuointi. Logo siis toimii.Ulkoa tarkasteltuna auton alkuperästä ei voi kuitenkaan erehtyä, vaikka uuden logon lisäksi maskia sekä puskureita on muokattu ja auton alle on saatu näyttävät 19-tuumaiset sekä kuparinhohtoiset kevytmetallivanteet. VW-konsernin vakipalikoista ei voi rakentaa kovin erilaista Lego-autoa.Sama toistuu ohjaamossa. Kojelauta ja nappulat ovat tutut. Digitaalinen ja mukautettava mittaristo poikkeaa sentään ilahduttavasti totutusta, ja fiilistä haetaan alcantara-verhoilusta sekä hiilikuitusomisteista. Kaikesta huolimatta uusi logo ratin keskellä tuntuu hieman päälleliimatulta. Kaikki toimiiTien päällä Cupra Ateca ei myöskään aiheuta suurempia yllätyksiä: kyseessä on varsin pätevä laite. Seatin insinöörit ovat saaneet viritettyä erittäin toimivan alustan, joka kestää kovaakin kyytiä olematta silti suoranaisesti epämukava – näin ainakin Espanjan asvalteilla. Korin kallistelutkin pysyvät kurissa, eikä kuski tunne varsinaisesti istuvansa katumaasturissa, vaikka istuma-asento korkeahko onkin.Myös 7-lovinen kaksoiskytkinautomaatti on saatu toimimaan hienosti sporttisen moottorin jatkeena. Kyyti maittaa ilman töksähtelyjä, turboviive loistaa poissaolollaan ja kone reagoi hyvin kaasuun. 300 hevosen voimin meno on hieman yli 1 600 kiloa painavassa autossa ripeää. Satasen vauhtiin päästään automaattisen lähtöjärjestelmän ja nelivedon ansiosta melko helposti luvatussa 5,2 sekunnissa.Suomeen Cupra Ateca ehtinee vielä tämän vuoden puolella, joten hintojen pitäisi selvitä lähiaikoina. Suomessa WLTP-normin mukaiset melkein 200 gramman CO2-päästöt tekevät tässä mielessä hallaa uuden brändin esiinmarssille.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola Cupra Ateca Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 221 kW (300 hv), 5300–6500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–5200 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–5200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,2 s Huippunopeus 247 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 192 g/km Mitat pituus 4367 mm, leveys 1841 mm, korkeus 1611 mm, akseliväli 2631 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi 6.9.2024 Koeajo Koeajo: Toyota Yaris Hybrid – kaupunkisukkula pihistelee 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 5.9.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N on ehkä markkinoiden hauskin täyssähköauto 4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin - tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta