16.12.2021

Koeajo: Dacia Duster sai uuden vaihteiston ja valoa rattiinsa

Dacia Duster

Dacia Duster sai kasvopesun yhteydessä paljon pieniä viilauksia. Etuvedon ja kaksoiskytkinautomaatin yhdistelmä on sekin uusi. Hyvää: automaattivaihteisto tarjolla, varusteparannukset. Huonoa: korkeahko hinta, ei automaattia nelivetoon.

2017 esitelty toisen polven Dacia Duster on jatkanut mallin kulttimainetta, joka tuntuu ajoittain olevan merkkibrändiäkin suurempi. Kevyesti uudistunut Duster tuo nyt yhden uuden voimalinjaversion ja nipun hienosäätöä.

Dacia Duster

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Optimoinnin ilot

Yksi uudistuksen kantavista teemoista on taloudellisuus. Led-valoja hyödynnetään rekisterikilvestä lähi- ja huomiovaloihin. Auton tunnistaa Daciaksi valojen Y-teemasta, ja keulan uusi ilme on samaa paria Sanderon kanssa. Kevytmetallivanteet on optimoitu tuulitunnelissa, pyörännapojen laakerit ovat liukkaammat ja käytössä ovat matalan vierintävastuksen renkaat. Nelivetomallien kohdalla CO2-säästöä on kertynyt noin 5 g/km.

Taloudellisuuskärjellä toimii myös uusi kaksoiskytkinautomaatti, joka on saatavissa etuvedon yhteyteen. Vaihteisto tinkii gramman manuaaleihin verrattuna, vaikka käytössä on tehokkaampi moottoriversio. 150 hevosvoimaa ja automaattivaihteisto tarkoittavat, että Dusterilla on hyvät menohalut. EDC-kaksoiskytkinlaatikko ei tosin pelkää tehdä vaihtotapahtumia tiettäviksi, mutta sopii auton muuhun olemukseen. Koeajossa 6,3 litran WLTP-kulutuslukema oli saavutettavissa.

Dacia Duster

Valoa ohjauspyörässä

Sisätilojen uudistuksessa pääpainona on ollut verhoilumateriaalien päivitys, ja Duster tuntuukin aiempaa mukavammalta. Etuistuinten pääntuet ovat uudet: niillä tavoitellaan myös parempaa näkyvyyttä takaviistoon.

Kaikista malleista löytyy nyt ajotietokone, joka tosin palaa käynnistyksen yhteydessä ärsyttävästi vakio­näkymään. Listalla ovat myös automaattisesti kytkeytyvät ajovalot ja vakionopeudensäädin. Ergonomian kannalta merkittävin yksityiskohta ovat kuitenkin ohjauspyörän painikkeiden taustavalot Comfort-varustelusta alken.

Pirteästi etenevä automaatti-Duster on suhteellisen sivistynyt myös moottoritiekäytössä, ja meno sen kuin paranee tien pienentyessä. Dusteria harkitsevaa kiinnostanee 217 mm:n maavara sekä lähestymiskulma 30°, ramppikulma 21° ja jättökulma 34°.

Uudistuneen Duster-malliston hinnat alkavat 17 799 eurosta, ja automaattivaihteiston kynnys on 22 799 euroa.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Dacia Duster TCe 150 4x2 aut Prestige

Hinta alkaen

24 399 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

26 670 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto.

Teho

110 kW (150 hv), 5250 r/min

Vääntö

250 Nm (1700 r/min)

Vääntö

250 Nm (1700 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,7 s

Huippunopeus

199 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,4 (yhd.)

CO2-päästöt

142 g/km

Mitat

pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1693 mm, akseliväli 2673 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1500 / 665 kg

Euro NCAP

3 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat