16.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Duster sai uuden vaihteiston ja valoa rattiinsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Duster sai kasvopesun yhteydessä paljon pieniä viilauksia. Etuvedon ja kaksoiskytkinautomaatin yhdistelmä on sekin uusi. Hyvää: automaattivaihteisto tarjolla, varusteparannukset. Huonoa: korkeahko hinta, ei automaattia nelivetoon. 2017 esitelty toisen polven Dacia Duster on jatkanut mallin kulttimainetta, joka tuntuu ajoittain olevan merkkibrändiäkin suurempi. Kevyesti uudistunut Duster tuo nyt yhden uuden voimalinjaversion ja nipun hienosäätöä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOptimoinnin ilotYksi uudistuksen kantavista teemoista on taloudellisuus. Led-valoja hyödynnetään rekisterikilvestä lähi- ja huomiovaloihin. Auton tunnistaa Daciaksi valojen Y-teemasta, ja keulan uusi ilme on samaa paria Sanderon kanssa. Kevytmetallivanteet on optimoitu tuulitunnelissa, pyörännapojen laakerit ovat liukkaammat ja käytössä ovat matalan vierintävastuksen renkaat. Nelivetomallien kohdalla CO2-säästöä on kertynyt noin 5 g/km. Taloudellisuuskärjellä toimii myös uusi kaksoiskytkinautomaatti, joka on saatavissa etuvedon yhteyteen. Vaihteisto tinkii gramman manuaaleihin verrattuna, vaikka käytössä on tehokkaampi moottoriversio. 150 hevosvoimaa ja automaattivaihteisto tarkoittavat, että Dusterilla on hyvät menohalut. EDC-kaksoiskytkinlaatikko ei tosin pelkää tehdä vaihtotapahtumia tiettäviksi, mutta sopii auton muuhun olemukseen. Koeajossa 6,3 litran WLTP-kulutuslukema oli saavutettavissa.Valoa ohjauspyörässäSisätilojen uudistuksessa pääpainona on ollut verhoilumateriaalien päivitys, ja Duster tuntuukin aiempaa mukavammalta. Etuistuinten pääntuet ovat uudet: niillä tavoitellaan myös parempaa näkyvyyttä takaviistoon. Kaikista malleista löytyy nyt ajotietokone, joka tosin palaa käynnistyksen yhteydessä ärsyttävästi vakionäkymään. Listalla ovat myös automaattisesti kytkeytyvät ajovalot ja vakionopeudensäädin. Ergonomian kannalta merkittävin yksityiskohta ovat kuitenkin ohjauspyörän painikkeiden taustavalot Comfort-varustelusta alken. Pirteästi etenevä automaatti-Duster on suhteellisen sivistynyt myös moottoritiekäytössä, ja meno sen kuin paranee tien pienentyessä. Dusteria harkitsevaa kiinnostanee 217 mm:n maavara sekä lähestymiskulma 30°, ramppikulma 21° ja jättökulma 34°.Uudistuneen Duster-malliston hinnat alkavat 17 799 eurosta, ja automaattivaihteiston kynnys on 22 799 euroa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Dacia Duster TCe 150 4x2 aut Prestige Hinta alkaen 24 399 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 670 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5250 r/min Vääntö 250 Nm (1700 r/min) Vääntö 250 Nm (1700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 199 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 142 g/km Mitat pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1693 mm, akseliväli 2673 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 665 kg Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?