16.12.2021 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Duster sai uuden vaihteiston ja valoa rattiinsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Duster sai kasvopesun yhteydessä paljon pieniä viilauksia. Etuvedon ja kaksoiskytkinautomaatin yhdistelmä on sekin uusi. Hyvää: automaattivaihteisto tarjolla, varusteparannukset. Huonoa: korkeahko hinta, ei automaattia nelivetoon. 2017 esitelty toisen polven Dacia Duster on jatkanut mallin kulttimainetta, joka tuntuu ajoittain olevan merkkibrändiäkin suurempi. Kevyesti uudistunut Duster tuo nyt yhden uuden voimalinjaversion ja nipun hienosäätöä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOptimoinnin ilotYksi uudistuksen kantavista teemoista on taloudellisuus. Led-valoja hyödynnetään rekisterikilvestä lähi- ja huomiovaloihin. Auton tunnistaa Daciaksi valojen Y-teemasta, ja keulan uusi ilme on samaa paria Sanderon kanssa. Kevytmetallivanteet on optimoitu tuulitunnelissa, pyörännapojen laakerit ovat liukkaammat ja käytössä ovat matalan vierintävastuksen renkaat. Nelivetomallien kohdalla CO2-säästöä on kertynyt noin 5 g/km. Taloudellisuuskärjellä toimii myös uusi kaksoiskytkinautomaatti, joka on saatavissa etuvedon yhteyteen. Vaihteisto tinkii gramman manuaaleihin verrattuna, vaikka käytössä on tehokkaampi moottoriversio. 150 hevosvoimaa ja automaattivaihteisto tarkoittavat, että Dusterilla on hyvät menohalut. EDC-kaksoiskytkinlaatikko ei tosin pelkää tehdä vaihtotapahtumia tiettäviksi, mutta sopii auton muuhun olemukseen. Koeajossa 6,3 litran WLTP-kulutuslukema oli saavutettavissa.Valoa ohjauspyörässäSisätilojen uudistuksessa pääpainona on ollut verhoilumateriaalien päivitys, ja Duster tuntuukin aiempaa mukavammalta. Etuistuinten pääntuet ovat uudet: niillä tavoitellaan myös parempaa näkyvyyttä takaviistoon. Kaikista malleista löytyy nyt ajotietokone, joka tosin palaa käynnistyksen yhteydessä ärsyttävästi vakionäkymään. Listalla ovat myös automaattisesti kytkeytyvät ajovalot ja vakionopeudensäädin. Ergonomian kannalta merkittävin yksityiskohta ovat kuitenkin ohjauspyörän painikkeiden taustavalot Comfort-varustelusta alken. Pirteästi etenevä automaatti-Duster on suhteellisen sivistynyt myös moottoritiekäytössä, ja meno sen kuin paranee tien pienentyessä. Dusteria harkitsevaa kiinnostanee 217 mm:n maavara sekä lähestymiskulma 30°, ramppikulma 21° ja jättökulma 34°.Uudistuneen Duster-malliston hinnat alkavat 17 799 eurosta, ja automaattivaihteiston kynnys on 22 799 euroa.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Dacia Duster TCe 150 4x2 aut Prestige Hinta alkaen 24 399 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 670 € Moottori Bensiinimoottori 1 332 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5250 r/min Vääntö 250 Nm (1700 r/min) Vääntö 250 Nm (1700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 199 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,4 (yhd.) CO2-päästöt 142 g/km Mitat pituus 4341 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1693 mm, akseliväli 2673 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 665 kg Euro NCAP 3 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”