Koeajo: Dacia Logan MCV TCe 90 Easy-R – nyt automaattivaihtajalla
Dacia Logan MCV esittelee faceliftin lisäksi myös valmistajan mallistoon saapuvan Easy-R-vaihteiston. Hyvää: käytännöllisyys, vaihteiston edullisuus. Huonoa: istuimet, vaihteiston karkeus.
Dacian mallistouudistuksen eräs toivotuin piirre ovat sen yhteydessä esitellyt automaattivaihteistot. Sandero, Sandero Stepway ja Logan MCV saavat uuden yhtenäisen ulko- ja sisustailmeen lisäksi yhteisen vaihteistotarjokkaan.
Robotilla onneen
Kolmisylinterisen TCe 90 -bensiinimoottorin yhteyteen saapuva Easy-R on automatisoitu vaihteisto. Vaihteiston pohjana käytetään tavallista manuaalivaihteistoa, joten Dacia lupaa vaihteistolle sähköisestä automatisoinnista huolimatta samansuuntaiset suoritusarvot.
Automatisoiduilla robottivaihteistoilla on yleisesti melko nihkeä maine autoalalla, mutta valmistajan mukaan menneiden vuosien kauhut ovat jääneet Easy-R:n kohdalla taakse. Vaihteistotyypin etuna on sen edullisuus, joten 799 euron hinta sopii Dacian ideologiaan hyvin. Vain Laureate-varustetasossa tarjottavan Logan MCV TCe 90 Easy-R:n hinnat alkavat 14 198 eurosta.
Suoranaista ajoelämystä Easy-R ei tarjoa, mutta vaihteisto toimii kohtalaisesti. Kovemmissa kiihdytyksissä kickdown tuntuu selvänä miettimisenä ja toisaalta moottorin huudattamiselta on vaikea välttyä. Valmistajan lupaama 11 sekunnin kiihtyvyys 0–100 km/h tuntuu kuitenkin uskottavalta. Myös ilmoitetut kulutusarvot ovat hyvin lähellä manuaalivaihteista versiota. Edulliseen hintaan suhteutettuna vaihteistoa ei voi kuitenkaan moittia kuin lievästä karkeudesta.
Tapahtui edellisessä jaksossa
Muilta osin Dacia Logan MCV:n facelift on samoilla jalanjäljillä aiemmin koeajetun Dacia Sandero Stepwayn kanssa. Uusi neliskulmioihin perustuva keula- ja peräilme yhtenäistää koko mallistoa jo entuudestaan tutun Dusterin kanssa. Logan MCV tuskin voittaa muotoilupalkintoja uusittunakaan, mutta käytännöllinen farkkuperä on tervetullut ilmestys katumaastureiden keskellä.
Tuttu linja jatkuu matkustamossa. Uusi nelipuolainen ohjauspyörä on aiempaa miellyttävämpi ohjausväline ja kroatialaisilla vuoristoteillä Logan MCV onkin suoraviivainen ja nöyrä ajokki. Monet kosketettavat pinnat on korvattu uudella muovilaadulla ja verhoiluun on panostettu aiempaan verrattuna.
Istuimet eivät tosin ole Dacian vahvinta alaa, tasaisen muotoilun tukiessa huonosti. Pehmeä vaahtomuovi toimii osana jousitusta, mutta herättää epäilyksiä istuinten ryhdikkyydestä vuosien kuluessa.
Dacian käytännöllinen farmarimalli on saanut mallistouudistuksessa uutta säihkettä. Samalla Easy-R on hyvin daciamainen ratkaisu asiakkaiden kaipaamaaksi automaattivaihteistoksi: hiukan karkea, mutta edullinen.