21.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Logan MCV TCe 90 Easy-R – nyt automaattivaihtajalla Dacia Logan MCV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Logan MCV esittelee faceliftin lisäksi myös valmistajan mallistoon saapuvan Easy-R-vaihteiston. Hyvää: käytännöllisyys, vaihteiston edullisuus. Huonoa: istuimet, vaihteiston karkeus. Dacian mallistouudistuksen eräs toivotuin piirre ovat sen yhteydessä esitellyt automaattivaihteistot. Sandero, Sandero Stepway ja Logan MCV saavat uuden yhtenäisen ulko- ja sisustailmeen lisäksi yhteisen vaihteistotarjokkaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRobotilla onneenKolmisylinterisen TCe 90 -bensiinimoottorin yhteyteen saapuva Easy-R on automatisoitu vaihteisto. Vaihteiston pohjana käytetään tavallista manuaalivaihteistoa, joten Dacia lupaa vaihteistolle sähköisestä automatisoinnista huolimatta samansuuntaiset suoritusarvot.Automatisoiduilla robottivaihteistoilla on yleisesti melko nihkeä maine autoalalla, mutta valmistajan mukaan menneiden vuosien kauhut ovat jääneet Easy-R:n kohdalla taakse. Vaihteistotyypin etuna on sen edullisuus, joten 799 euron hinta sopii Dacian ideologiaan hyvin. Vain Laureate-varustetasossa tarjottavan Logan MCV TCe 90 Easy-R:n hinnat alkavat 14 198 eurosta.Suoranaista ajoelämystä Easy-R ei tarjoa, mutta vaihteisto toimii kohtalaisesti. Kovemmissa kiihdytyksissä kickdown tuntuu selvänä miettimisenä ja toisaalta moottorin huudattamiselta on vaikea välttyä. Valmistajan lupaama 11 sekunnin kiihtyvyys 0–100 km/h tuntuu kuitenkin uskottavalta. Myös ilmoitetut kulutusarvot ovat hyvin lähellä manuaalivaihteista versiota. Edulliseen hintaan suhteutettuna vaihteistoa ei voi kuitenkaan moittia kuin lievästä karkeudesta.Tapahtui edellisessä jaksossaMuilta osin Dacia Logan MCV:n facelift on samoilla jalanjäljillä aiemmin koeajetun Dacia Sandero Stepwayn kanssa. Uusi neliskulmioihin perustuva keula- ja peräilme yhtenäistää koko mallistoa jo entuudestaan tutun Dusterin kanssa. Logan MCV tuskin voittaa muotoilupalkintoja uusittunakaan, mutta käytännöllinen farkkuperä on tervetullut ilmestys katumaastureiden keskellä.Tuttu linja jatkuu matkustamossa. Uusi nelipuolainen ohjauspyörä on aiempaa miellyttävämpi ohjausväline ja kroatialaisilla vuoristoteillä Logan MCV onkin suoraviivainen ja nöyrä ajokki. Monet kosketettavat pinnat on korvattu uudella muovilaadulla ja verhoiluun on panostettu aiempaan verrattuna.Istuimet eivät tosin ole Dacian vahvinta alaa, tasaisen muotoilun tukiessa huonosti. Pehmeä vaahtomuovi toimii osana jousitusta, mutta herättää epäilyksiä istuinten ryhdikkyydestä vuosien kuluessa.Dacian käytännöllinen farmarimalli on saanut mallistouudistuksessa uutta säihkettä. Samalla Easy-R on hyvin daciamainen ratkaisu asiakkaiden kaipaamaaksi automaattivaihteistoksi: hiukan karkea, mutta edullinen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Dacia Logan MCV TCe 90 S&S Easy-R Laureate Hinta alkaen 14 198 € Moottori Bensiinimoottori 898 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 5-v. automatisoitu vaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 5000 r/min Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 5,7 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4501 mm, leveys 1733 mm, korkeus 1552 mm, akseliväli 2635 mm Tavaratila: 573 l Omamassa: 1075 kg Euro NCAP 3 tähteä Ecotest 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Å kodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti