21.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Logan MCV TCe 90 Easy-R – nyt automaattivaihtajalla Dacia Logan MCV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Logan MCV esittelee faceliftin lisäksi myös valmistajan mallistoon saapuvan Easy-R-vaihteiston. Hyvää: käytännöllisyys, vaihteiston edullisuus. Huonoa: istuimet, vaihteiston karkeus. Dacian mallistouudistuksen eräs toivotuin piirre ovat sen yhteydessä esitellyt automaattivaihteistot. Sandero, Sandero Stepway ja Logan MCV saavat uuden yhtenäisen ulko- ja sisustailmeen lisäksi yhteisen vaihteistotarjokkaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Robotilla onneen Kolmisylinterisen TCe 90 -bensiinimoottorin yhteyteen saapuva Easy-R on automatisoitu vaihteisto. Vaihteiston pohjana käytetään tavallista manuaalivaihteistoa, joten Dacia lupaa vaihteistolle sähköisestä automatisoinnista huolimatta samansuuntaiset suoritusarvot. Automatisoiduilla robottivaihteistoilla on yleisesti melko nihkeä maine autoalalla, mutta valmistajan mukaan menneiden vuosien kauhut ovat jääneet Easy-R:n kohdalla taakse. Vaihteistotyypin etuna on sen edullisuus, joten 799 euron hinta sopii Dacian ideologiaan hyvin. Vain Laureate-varustetasossa tarjottavan Logan MCV TCe 90 Easy-R:n hinnat alkavat 14 198 eurosta. Suoranaista ajoelämystä Easy-R ei tarjoa, mutta vaihteisto toimii kohtalaisesti. Kovemmissa kiihdytyksissä kickdown tuntuu selvänä miettimisenä ja toisaalta moottorin huudattamiselta on vaikea välttyä. Valmistajan lupaama 11 sekunnin kiihtyvyys 0–100 km/h tuntuu kuitenkin uskottavalta. Myös ilmoitetut kulutusarvot ovat hyvin lähellä manuaalivaihteista versiota. Edulliseen hintaan suhteutettuna vaihteistoa ei voi kuitenkaan moittia kuin lievästä karkeudesta. Tapahtui edellisessä jaksossa Muilta osin Dacia Logan MCV:n facelift on samoilla jalanjäljillä aiemmin koeajetun Dacia Sandero Stepwayn kanssa. Uusi neliskulmioihin perustuva keula- ja peräilme yhtenäistää koko mallistoa jo entuudestaan tutun Dusterin kanssa. Logan MCV tuskin voittaa muotoilupalkintoja uusittunakaan, mutta käytännöllinen farkkuperä on tervetullut ilmestys katumaastureiden keskellä. Tuttu linja jatkuu matkustamossa. Uusi nelipuolainen ohjauspyörä on aiempaa miellyttävämpi ohjausväline ja kroatialaisilla vuoristoteillä Logan MCV onkin suoraviivainen ja nöyrä ajokki. Monet kosketettavat pinnat on korvattu uudella muovilaadulla ja verhoiluun on panostettu aiempaan verrattuna. Istuimet eivät tosin ole Dacian vahvinta alaa, tasaisen muotoilun tukiessa huonosti. Pehmeä vaahtomuovi toimii osana jousitusta, mutta herättää epäilyksiä istuinten ryhdikkyydestä vuosien kuluessa. Dacian käytännöllinen farmarimalli on saanut mallistouudistuksessa uutta säihkettä. Samalla Easy-R on hyvin daciamainen ratkaisu asiakkaiden kaipaamaaksi automaattivaihteistoksi: hiukan karkea, mutta edullinen. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Dacia Logan MCV TCe 90 S&S Easy-R Laureate Hinta alkaen 14 198 € Moottori Bensiinimoottori 898 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 5-v. automatisoitu vaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 5000 r/min Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 5,7 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4501 mm, leveys 1733 mm, korkeus 1552 mm, akseliväli 2635 mm Tavaratila: 573 l Omamassa: 1075 kg Euro NCAP 3 tähteä Ecotest 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?