21.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Dacia Logan MCV TCe 90 Easy-R – nyt automaattivaihtajalla Dacia Logan MCV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia Logan MCV esittelee faceliftin lisäksi myös valmistajan mallistoon saapuvan Easy-R-vaihteiston. Hyvää: käytännöllisyys, vaihteiston edullisuus. Huonoa: istuimet, vaihteiston karkeus. Dacian mallistouudistuksen eräs toivotuin piirre ovat sen yhteydessä esitellyt automaattivaihteistot. Sandero, Sandero Stepway ja Logan MCV saavat uuden yhtenäisen ulko- ja sisustailmeen lisäksi yhteisen vaihteistotarjokkaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRobotilla onneenKolmisylinterisen TCe 90 -bensiinimoottorin yhteyteen saapuva Easy-R on automatisoitu vaihteisto. Vaihteiston pohjana käytetään tavallista manuaalivaihteistoa, joten Dacia lupaa vaihteistolle sähköisestä automatisoinnista huolimatta samansuuntaiset suoritusarvot.Automatisoiduilla robottivaihteistoilla on yleisesti melko nihkeä maine autoalalla, mutta valmistajan mukaan menneiden vuosien kauhut ovat jääneet Easy-R:n kohdalla taakse. Vaihteistotyypin etuna on sen edullisuus, joten 799 euron hinta sopii Dacian ideologiaan hyvin. Vain Laureate-varustetasossa tarjottavan Logan MCV TCe 90 Easy-R:n hinnat alkavat 14 198 eurosta.Suoranaista ajoelämystä Easy-R ei tarjoa, mutta vaihteisto toimii kohtalaisesti. Kovemmissa kiihdytyksissä kickdown tuntuu selvänä miettimisenä ja toisaalta moottorin huudattamiselta on vaikea välttyä. Valmistajan lupaama 11 sekunnin kiihtyvyys 0–100 km/h tuntuu kuitenkin uskottavalta. Myös ilmoitetut kulutusarvot ovat hyvin lähellä manuaalivaihteista versiota. Edulliseen hintaan suhteutettuna vaihteistoa ei voi kuitenkaan moittia kuin lievästä karkeudesta.Tapahtui edellisessä jaksossaMuilta osin Dacia Logan MCV:n facelift on samoilla jalanjäljillä aiemmin koeajetun Dacia Sandero Stepwayn kanssa. Uusi neliskulmioihin perustuva keula- ja peräilme yhtenäistää koko mallistoa jo entuudestaan tutun Dusterin kanssa. Logan MCV tuskin voittaa muotoilupalkintoja uusittunakaan, mutta käytännöllinen farkkuperä on tervetullut ilmestys katumaastureiden keskellä.Tuttu linja jatkuu matkustamossa. Uusi nelipuolainen ohjauspyörä on aiempaa miellyttävämpi ohjausväline ja kroatialaisilla vuoristoteillä Logan MCV onkin suoraviivainen ja nöyrä ajokki. Monet kosketettavat pinnat on korvattu uudella muovilaadulla ja verhoiluun on panostettu aiempaan verrattuna.Istuimet eivät tosin ole Dacian vahvinta alaa, tasaisen muotoilun tukiessa huonosti. Pehmeä vaahtomuovi toimii osana jousitusta, mutta herättää epäilyksiä istuinten ryhdikkyydestä vuosien kuluessa.Dacian käytännöllinen farmarimalli on saanut mallistouudistuksessa uutta säihkettä. Samalla Easy-R on hyvin daciamainen ratkaisu asiakkaiden kaipaamaaksi automaattivaihteistoksi: hiukan karkea, mutta edullinen.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Dacia Logan MCV TCe 90 S&S Easy-R Laureate Hinta alkaen 14 198 € Moottori Bensiinimoottori 898 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 5-v. automatisoitu vaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 5000 r/min Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Vääntö 140 Nm (2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km 5,7 (kaup.) / 4,5 (maant.) / NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4501 mm, leveys 1733 mm, korkeus 1552 mm, akseliväli 2635 mm Tavaratila: 573 l Omamassa: 1075 kg Euro NCAP 3 tähteä Ecotest 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.10.2024 Koeajo Koeajo: Lotus Eletre – ja sillä R-kirjaimella 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.10.2024 Autonäyttely Sähköinen Renault 17 on niin makea retrostelu, että se ei tule tuotantoon 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 19.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kalle Rovanperän nimikko-Yariksia – ja peräti kolmin kappalein 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Å koda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?