22.8.2018 Ajoneuvot Koeajo: Ducati Panigale V4 – todellinen tykki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ducati siirtyy huippumalleissaan V2-moottorista nelisylinteriseen V-moottoriin ja menee samalla tehoissa kilpailijoidensa ohi. Hyvää: suorituskyky, ulkonäkö, äänimaailma. Huonoa: suorituskyky väärissä käsissä, naapurien kateus. Tehokkaimpien sporttipyörien huipputehot on viime vuosina nousseet 199:sta 203 hevosvoimaan. Ducati Panigale V4:n 214 hevosvoimaa nostavat teholukemat kerralla uudelle tasolle. Kun se samalla on yksi luokkansa kevyimmistä pyöristä, on kilpailijoiden huolestuneet katseet ymmärrettäviä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää kuutioita – lisää tehoa Ducatin avain huikeaan huipputehoon on paitsi täysin uusi V4-moottori, myös kilpailijoita suurempi 1100 kuutiosenttimetrin iskutilavuus. Moottori vetää puhtaasti jo 3000 kierroksesta lähtien. Kierrosluvunrajoitin on asetettu 14 500 kierroksen kohdalle, joten käyttökelpoinen kierrosalue on todella laaja. 3-8000 kierroksella moottori tottelee nöyrästi kuljettajan kaasukäden esittämiä toiveita. Mutta 8000 kierroksen yläpuolella kyyti on niin hurjaa, että kuljettaja kiittelee mielessään luistoneston, keulimiseneston ja kaarre-ABS-jarrujen olemassaoloa. Ne kaikki ovat viimeisimpiä EVO-versioita elektronisista turvajärjestelmistä. Lisäksi moottorijarrutuksen määrää voidaan säätää ja vaihdeavustin toimii sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa. Yli kolmenmarkan huiput Ajoasento osoittautuu yllättävän väljäksi. Katteet on muotoiltu pienikokoiselle kilpakuljettajalle, joten ”normijantteri” ei kokonaan katteiden suojaan mahdu. Suurissa nopeuksissa Panigale osoittautuu erittäin vakaaksi. Koeajossa oli tilaisuus kokeilla lentokentän kiitoradalla huippunopeutta, ja tutkalukemaksi mailin kohdalla saatiin 302 kilometriä tunnissa. Siinäkin on kilpailijoille tekemistä. Pitkästä akselivälistään ja muhkeasta 200-millisestä takarenkaasta huolimatta Panigale kääntyy mutkiin herkästi. Jarrut ja jousitus ovat jo perusmallissa huippuluokkaa. Joka haluaa enemmän, voi valita S-version ja sen mukana tulevan Öhlinsin semiaktiivisen jousituksen. Väri-TFT-mittaristo on muuten race-henkinen, mutta kierroslukumittarin punaraja voisi olla selkeämmin esillä. Kirkas punainen väri ja Ducati-logo vetävät uteliaita puoleensa jokaisella pysähdyksellä. Pelkän imagon varassa uuden Panigalen menestys ei silti ole, vaan eväät kilpailijoiden lyömiseen ovat kohdallaan. Uusien Ducatien hinnat on pidetty kurissa, ja kun kilpailijoiden hinnat ovat samaan aikaan kohonneet, ei Panigale V4:n hinnassa voida enää sanoa olevan yhtään Ducati-lisää. Tehokuninkuuden lisäksi Panigale V4:n ostaja saa kaupan päälle ainutlaatuisen makean äänimaailman, joka on saatu aikaan epätasaisella sytytysjaolla. Ducati Panigale V4 Bensiinimoottori: 1103 cm³, 90-asteinen V4-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto Teho: 157,5 kW (214 hv) / 13 000 r/min Vääntö: 124 Nm / 10 000 r/min Mitat: istuinkorkeus 830 mm, paino tankattuna 195 kg, akseliväli 1469 mm, tankin tilavuus 16 litraa Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 200/60ZR17 Takuu: 2 vuotta Hinta: 31 190 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala, Ducati Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?