22.8.2018 Ajoneuvot Koeajo: Ducati Panigale V4 – todellinen tykki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ducati siirtyy huippumalleissaan V2-moottorista nelisylinteriseen V-moottoriin ja menee samalla tehoissa kilpailijoidensa ohi. Hyvää: suorituskyky, ulkonäkö, äänimaailma. Huonoa: suorituskyky väärissä käsissä, naapurien kateus. Tehokkaimpien sporttipyörien huipputehot on viime vuosina nousseet 199:sta 203 hevosvoimaan. Ducati Panigale V4:n 214 hevosvoimaa nostavat teholukemat kerralla uudelle tasolle. Kun se samalla on yksi luokkansa kevyimmistä pyöristä, on kilpailijoiden huolestuneet katseet ymmärrettäviä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää kuutioita – lisää tehoaDucatin avain huikeaan huipputehoon on paitsi täysin uusi V4-moottori, myös kilpailijoita suurempi 1100 kuutiosenttimetrin iskutilavuus. Moottori vetää puhtaasti jo 3000 kierroksesta lähtien. Kierrosluvunrajoitin on asetettu 14 500 kierroksen kohdalle, joten käyttökelpoinen kierrosalue on todella laaja. 3-8000 kierroksella moottori tottelee nöyrästi kuljettajan kaasukäden esittämiä toiveita.Mutta 8000 kierroksen yläpuolella kyyti on niin hurjaa, että kuljettaja kiittelee mielessään luistoneston, keulimiseneston ja kaarre-ABS-jarrujen olemassaoloa. Ne kaikki ovat viimeisimpiä EVO-versioita elektronisista turvajärjestelmistä. Lisäksi moottorijarrutuksen määrää voidaan säätää ja vaihdeavustin toimii sekä isommalle että pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa.Yli kolmenmarkan huiputAjoasento osoittautuu yllättävän väljäksi. Katteet on muotoiltu pienikokoiselle kilpakuljettajalle, joten ”normijantteri” ei kokonaan katteiden suojaan mahdu. Suurissa nopeuksissa Panigale osoittautuu erittäin vakaaksi. Koeajossa oli tilaisuus kokeilla lentokentän kiitoradalla huippunopeutta, ja tutkalukemaksi mailin kohdalla saatiin 302 kilometriä tunnissa. Siinäkin on kilpailijoille tekemistä.Pitkästä akselivälistään ja muhkeasta 200-millisestä takarenkaasta huolimatta Panigale kääntyy mutkiin herkästi. Jarrut ja jousitus ovat jo perusmallissa huippuluokkaa. Joka haluaa enemmän, voi valita S-version ja sen mukana tulevan Öhlinsin semiaktiivisen jousituksen. Väri-TFT-mittaristo on muuten race-henkinen, mutta kierroslukumittarin punaraja voisi olla selkeämmin esillä.Kirkas punainen väri ja Ducati-logo vetävät uteliaita puoleensa jokaisella pysähdyksellä. Pelkän imagon varassa uuden Panigalen menestys ei silti ole, vaan eväät kilpailijoiden lyömiseen ovat kohdallaan. Uusien Ducatien hinnat on pidetty kurissa, ja kun kilpailijoiden hinnat ovat samaan aikaan kohonneet, ei Panigale V4:n hinnassa voida enää sanoa olevan yhtään Ducati-lisää. Tehokuninkuuden lisäksi Panigale V4:n ostaja saa kaupan päälle ainutlaatuisen makean äänimaailman, joka on saatu aikaan epätasaisella sytytysjaolla. Ducati Panigale V4 Bensiinimoottori: 1103 cm³, 90-asteinen V4-moottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto Teho: 157,5 kW (214 hv) / 13 000 r/min Vääntö: 124 Nm / 10 000 r/min Mitat: istuinkorkeus 830 mm, paino tankattuna 195 kg, akseliväli 1469 mm, tankin tilavuus 16 litraa Rengaskoko: edessä 120/70ZR17, takana 200/60ZR17 Takuu: 2 vuotta Hinta: 31 190 € Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Janne Huhtala, Ducati Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen