30.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Ford Transit Custom Van Trail on maastomeikattu pakettiauto, mutta sen saa vain etuvetomanuaalina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tonniluokan Ford Transit Custom Van Trail sai kurahommia varten tasauspyörästön lukon, muovihelmat ja nahkapenkit. Hyvää: ajettavuus, ohjaus, kulutus. Huonoa: nelivedon, automaatin ja turvavarusteiden puute. Transit Custom Trail herättää toiveen nelivetoversion saamisesta mallistoon, mutta sellaista ei ole edes suunnitteilla pikku-Transitiin. Kilpailussa tonniluokan pakettiautojen myyntitilaston kärkipaikasta Ford jättää suosiolla nelivetomarkkinan kahden pahimman kilpailijansa, Volkswagen Transporterin ja Mercedes-Benz Viton temmellettäväksi. Toisaalta suosio on ollut melkoinen pelkällä etuvedollakin. Sitä paitsi nelivetoista Fordia halajava voi satsata täysikokoiseen Transitiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRempseä ulkonäöltään…Transit Custom Trail rehentelee ulkoisilla tunnusmerkeillään. Maskin pollea Ford-teksti on lainaa Ranger Raptorista. Helmat ja lokasuojat ovat saaneet maasturimaiset mustat muovireunukset. Myös vanteet on vaihdettu mustiksi. Pelkästään kosmeettinen maastoversio ei kuitenkaan ole: liukkailla pinnoilla etenemistä edistää mekaaninen tasauspyörästön lukko.Toinen merkittävä ero vakiomalleihin on nahkaverhoilu, jota ei muutoin ole saatavana edes lisävarusteena. Trail-version lisähinta paremmasta varustelusta on kohtuulliset 1 500 euroa. Valitettavasti sähköiset turvavarusteet törmäyksenestoineen on poimittava lisävarustelistalta. Transit Custom Trail -mallisto on harmillisesti vakiomalleja suppeampi. Kori on aina pidempi L2, korkeudessa on kaksi vaihtoehtoa. Kaksilitraisesta dieselistä on tarjolla kaksi tehoversiota (130 tai 170 hv). Isoimpana harmina moni pitänee automaattivaihteiston puutetta, eikä tuoretta kevythybridivaihtoehtoakaan ole tarjolla.…siveä tavoiltaanSinällään itse vaihtaminenkaan ei tuota tuskaa, vaihteenvalitsin on lyhytliikkeinen ja pykälät löytyvät sujuvasti. Vaihteiden välitykset ovat melko pitkät, maastoajo vaatii kytkimen luistattamista. Maantiellä vaihdeopastin kinuaa koko ajan isompaa pesään. Tyhjänä ajettaessa neuvoja voi totella, mutta isolla kuormalla voimalinjan jyrinä houkuttaa käyttämään yhtä pykälää pienempää. Kevyessä ja katkonaisessa ajossa moottori ei tahdo lämmetä laisinkaan, kylmällä ilmalla lisälämmitin puhisee lähes taukoamatta. Se nostaa kevyen ajolenkin kulutuksen nipin napin päälle kuuden litran: erinomainen tulos.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford Transit Custom Van Trail 340 2.0 TDCi 170 L2H1 Hinta alkaen 38 600 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 919 € Moottori Dieselmoottori 1 996 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 125 kW (170 hv), 3500 r/min Vääntö 390 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 390 Nm (1750–2750 r/min) Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,4 (yhd.) CO2-päästöt 195 g/km Mitat pituus 5340 mm, leveys 2080 mm, korkeus 1956 mm, akseliväli 3300 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 200 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen