30.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Ford Transit Custom Van Trail on maastomeikattu pakettiauto, mutta sen saa vain etuvetomanuaalina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tonniluokan Ford Transit Custom Van Trail sai kurahommia varten tasauspyörästön lukon, muovihelmat ja nahkapenkit. Hyvää: ajettavuus, ohjaus, kulutus. Huonoa: nelivedon, automaatin ja turvavarusteiden puute. Transit Custom Trail herättää toiveen nelivetoversion saamisesta mallistoon, mutta sellaista ei ole edes suunnitteilla pikku-Transitiin. Kilpailussa tonniluokan pakettiautojen myyntitilaston kärkipaikasta Ford jättää suosiolla nelivetomarkkinan kahden pahimman kilpailijansa, Volkswagen Transporterin ja Mercedes-Benz Viton temmellettäväksi. Toisaalta suosio on ollut melkoinen pelkällä etuvedollakin. Sitä paitsi nelivetoista Fordia halajava voi satsata täysikokoiseen Transitiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rempseä ulkonäöltään… Transit Custom Trail rehentelee ulkoisilla tunnusmerkeillään. Maskin pollea Ford-teksti on lainaa Ranger Raptorista. Helmat ja lokasuojat ovat saaneet maasturimaiset mustat muovireunukset. Myös vanteet on vaihdettu mustiksi. Pelkästään kosmeettinen maastoversio ei kuitenkaan ole: liukkailla pinnoilla etenemistä edistää mekaaninen tasauspyörästön lukko. Toinen merkittävä ero vakiomalleihin on nahkaverhoilu, jota ei muutoin ole saatavana edes lisävarusteena. Trail-version lisähinta paremmasta varustelusta on kohtuulliset 1 500 euroa. Valitettavasti sähköiset turvavarusteet törmäyksenestoineen on poimittava lisävarustelistalta. Transit Custom Trail -mallisto on harmillisesti vakiomalleja suppeampi. Kori on aina pidempi L2, korkeudessa on kaksi vaihtoehtoa. Kaksilitraisesta dieselistä on tarjolla kaksi tehoversiota (130 tai 170 hv). Isoimpana harmina moni pitänee automaattivaihteiston puutetta, eikä tuoretta kevythybridivaihtoehtoakaan ole tarjolla. …siveä tavoiltaan Sinällään itse vaihtaminenkaan ei tuota tuskaa, vaihteenvalitsin on lyhytliikkeinen ja pykälät löytyvät sujuvasti. Vaihteiden välitykset ovat melko pitkät, maastoajo vaatii kytkimen luistattamista. Maantiellä vaihdeopastin kinuaa koko ajan isompaa pesään. Tyhjänä ajettaessa neuvoja voi totella, mutta isolla kuormalla voimalinjan jyrinä houkuttaa käyttämään yhtä pykälää pienempää. Kevyessä ja katkonaisessa ajossa moottori ei tahdo lämmetä laisinkaan, kylmällä ilmalla lisälämmitin puhisee lähes taukoamatta. Se nostaa kevyen ajolenkin kulutuksen nipin napin päälle kuuden litran: erinomainen tulos. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Ford Transit Custom Van Trail 340 2.0 TDCi 170 L2H1 Hinta alkaen 38 600 € Koeajetun auton hinta varusteineen 43 919 € Moottori Dieselmoottori 1 996 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 125 kW (170 hv), 3500 r/min Vääntö 390 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 390 Nm (1750–2750 r/min) Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,4 (yhd.) CO2-päästöt 195 g/km Mitat pituus 5340 mm, leveys 2080 mm, korkeus 1956 mm, akseliväli 3300 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 200 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan