16.3.2020

Mercedes-Benz Vito uudistuu – loppuvuodesta Suomeen myös täyssähköinen eVito

Mercedes-Benz Vito

Tähtikeulaiset pakettiautot saavat kevyen kasvojenkohotuksen. Suomeen uusia Vitoja saapuu vuoden puolivälin jälkeen, täyssähköinen eVito tekee tulemisensa Suomen markkinoille vuoden viimeisen neljänneksen aikana.

Saksalaisvalmistaja Mercedes-Benz esitteli uuden E-sarjan tapaan myös kasvojenkohotuksen saaneet Vito-pakettiauton ja Vito Tourer -tila-auton suoran nettilähetyksen välityksellä. Nykyinen Vito-sukupolvi on ollut tuotannossa vuodesta 2014 saakka.

Mercedes-Benz Vito

Vitoa on saatavilla kolmessa eri pituudessa, jotka ovat samat kuin aiemminkin: 4 895 mm, 5 140 mm ja 5 370 mm. Muutosta ei ole tehty näin ollen myöskään tonniluokan pakettiautojen luokkaan sijoittuvan tähtikeulan akseliväliinkään, joka on yhä 3 200 mm tai 3 430 mm.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuoreempi dieselmoottori

Nelisylinterinen OM 651 dieselmoottori korvataan V-sarjasta tutulla, vuonna 2016 esitellyllä OM 654 -moottorilla. Typen oksidipäätöjen vähentämiseksi moottorin käydessä suurilla kierroksilla, on uuden nelosdieselin yhteyteen asennettu SCR-lisäkatalysaattori.

Mercedes-Benz Vito

Uusi moottori on saatavilla neljässä eri teholuokassa, välillä 100–176 kilowattia (136–239 hevosvoimaa).

Mukavuuden lisäämiseksi uuden Mercedes-Benz Viton ja Vito Tourerin lisävarustelistalta löytyy Airmatic-ilmajousitus. Ilmajousituksen avulla maavara on säädettävissä kolmeen eri tasoon - 10 mm matalammaksi, tai 35 mm korkeammaksi perustasoon nähden. Valmistaja kertoo jousituksen laskevan automaattisesti suuremmissa nopeuksissa 10 mm pienemmän ilmanvastuksen saavuttamiseksi.

Lisää varusteita ajamiseen

Muun malliston mukaisesti myös Viton ja Vito Tourerin ajoavustin- ja turvallisuusvarusteiden valikoima laajenee. Autoon voi ruksia listalta muun muassa aktiivisen vakionopeudensäätimen, aktiivisen pysäköintiavustimen, 360-asteen kamerajärjestelmän, aktiivisen katveavustimen, sivutuuliavustimen, liikennemerkkiavustimen, kaista-avustimen ja aktiivisen jarruavustimen.

Mercedes-Benz Vito

Uudistuneet Vito ja Vito Tourer -mallit saapuvat Suomeen vuoden toiseksi viimeisen neljänneksen aikana.

Hieman muuta uutta Vito-mallistoa myöhemmin, vuoden viimeisen neljänneksen aikana Suomeen saadaan maahantuojan mukaan myös täyssähköinen eVito-pakettiauto.

Pikalatausta jopa 110 kW teholla

eVito Tourerin sähkömoottori tuottaa eturenkaille parhaillaan 150 kilowattia tehoa. WLTP-toimintamatkan kerrotaan olevan 421 kilometriä. Paremman toimintasäteen takaamiseksi eViton huippunopeus on rajoitettu 140 kilometriin tunnissa, mutta lisävarusteilla rajoitin tulee vastaan 160 km/h:ssa. Painoa täyssähköisellä minibussilla kerrotaan olevan 3 500 kg.

Mercedes-Benz eVito

Auton pohjaan sijoitettu 100 kilowattitunnin (käytettävissä 90 kWh) ajoakku latautuu 110 kilowatin CCS-pikalatauksella 10 prosentin varauksesta 80 prosenttiin parhaillaan alle 45 minuutissa. Suomessa tutummalla 50 kilowatin pikalatauksella aikaa kuluu saman kapasiteetin latauksessa noin 80 minuuttia. Hidaslataukselle latausaikoja ei ole toistaiseksi ilmoitettu.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat