16.3.2020 Ajoneuvot Mercedes-Benz Vito uudistuu – loppuvuodesta Suomeen myös täyssähköinen eVito Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tähtikeulaiset pakettiautot saavat kevyen kasvojenkohotuksen. Suomeen uusia Vitoja saapuu vuoden puolivälin jälkeen, täyssähköinen eVito tekee tulemisensa Suomen markkinoille vuoden viimeisen neljänneksen aikana. Saksalaisvalmistaja Mercedes-Benz esitteli uuden E-sarjan tapaan myös kasvojenkohotuksen saaneet Vito-pakettiauton ja Vito Tourer -tila-auton suoran nettilähetyksen välityksellä. Nykyinen Vito-sukupolvi on ollut tuotannossa vuodesta 2014 saakka.Vitoa on saatavilla kolmessa eri pituudessa, jotka ovat samat kuin aiemminkin: 4 895 mm, 5 140 mm ja 5 370 mm. Muutosta ei ole tehty näin ollen myöskään tonniluokan pakettiautojen luokkaan sijoittuvan tähtikeulan akseliväliinkään, joka on yhä 3 200 mm tai 3 430 mm.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuoreempi dieselmoottoriNelisylinterinen OM 651 dieselmoottori korvataan V-sarjasta tutulla, vuonna 2016 esitellyllä OM 654 -moottorilla. Typen oksidipäätöjen vähentämiseksi moottorin käydessä suurilla kierroksilla, on uuden nelosdieselin yhteyteen asennettu SCR-lisäkatalysaattori.Uusi moottori on saatavilla neljässä eri teholuokassa, välillä 100–176 kilowattia (136–239 hevosvoimaa).Mukavuuden lisäämiseksi uuden Mercedes-Benz Viton ja Vito Tourerin lisävarustelistalta löytyy Airmatic-ilmajousitus. Ilmajousituksen avulla maavara on säädettävissä kolmeen eri tasoon - 10 mm matalammaksi, tai 35 mm korkeammaksi perustasoon nähden. Valmistaja kertoo jousituksen laskevan automaattisesti suuremmissa nopeuksissa 10 mm pienemmän ilmanvastuksen saavuttamiseksi.Lisää varusteita ajamiseenMuun malliston mukaisesti myös Viton ja Vito Tourerin ajoavustin- ja turvallisuusvarusteiden valikoima laajenee. Autoon voi ruksia listalta muun muassa aktiivisen vakionopeudensäätimen, aktiivisen pysäköintiavustimen, 360-asteen kamerajärjestelmän, aktiivisen katveavustimen, sivutuuliavustimen, liikennemerkkiavustimen, kaista-avustimen ja aktiivisen jarruavustimen.Uudistuneet Vito ja Vito Tourer -mallit saapuvat Suomeen vuoden toiseksi viimeisen neljänneksen aikana.Hieman muuta uutta Vito-mallistoa myöhemmin, vuoden viimeisen neljänneksen aikana Suomeen saadaan maahantuojan mukaan myös täyssähköinen eVito-pakettiauto.Pikalatausta jopa 110 kW tehollaeVito Tourerin sähkömoottori tuottaa eturenkaille parhaillaan 150 kilowattia tehoa. WLTP-toimintamatkan kerrotaan olevan 421 kilometriä. Paremman toimintasäteen takaamiseksi eViton huippunopeus on rajoitettu 140 kilometriin tunnissa, mutta lisävarusteilla rajoitin tulee vastaan 160 km/h:ssa. Painoa täyssähköisellä minibussilla kerrotaan olevan 3 500 kg.Auton pohjaan sijoitettu 100 kilowattitunnin (käytettävissä 90 kWh) ajoakku latautuu 110 kilowatin CCS-pikalatauksella 10 prosentin varauksesta 80 prosenttiin parhaillaan alle 45 minuutissa. Suomessa tutummalla 50 kilowatin pikalatauksella aikaa kuluu saman kapasiteetin latauksessa noin 80 minuuttia. Hidaslataukselle latausaikoja ei ole toistaiseksi ilmoitettu.Lähde ja kuvat: Mercedes-BenzMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: eVito saapuu Suomeen – luvassa viikon sähköinen pikavisiitti Düsseldorf sähköistyy – Mercedes-Benz eSprinterin valmistus on alkanut Koeajo: Mercedes-Benz Vito Unohda muovipuskurit ja alumiinivanteet – Saksassa myydään nyt armeijan entisiä G-Mersuja Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle