27.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Ford Transit Van Trail AWD – kun hyötyajoneuvosta tehtiin pakumaasturi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Transit Van Trail on pakettiauton maastohenkinen muunnos. Hyvää: ajettavuus, tavaratila, neliveto. Huonoa: vanhahtava voimalinja, välitykset. Mustaan keulamaskiin suurin kirjaimin kirjoitettu Ford-teksti paljastaa auton aikeet: Ford Transit Van Trail -mallin ulkonäkömuutokset noudattavat kaavaa, jota valmistaja on käyttänyt ihailluissa ja suorituskykyisissä Raptor-versioissa Ranger- ja F-150 -avolavoista.Niin pitkälle Transitin kanssa ei sentään ole menty: Trail-muunnoksen tärkeimpiä pilareita ovat Suomessa vakiovarusteisen nelivedon lisäksi mustat 16-tuumaiset alumiinivanteet ja korin alalaitaa suojaavat mustat seikkailumuovit. Sisätiloja koristavat nahkaverhoillut istuimet.Ulkonäön elämyspuolen lisäksi tekniikkapuolella on nyt tarjolla ajotilat erilaisiin maasto-olosuhteisiin. Aktiivisen nelivedon, joka normaalisti painottaa takavetoa ellei tilanne muuta vaadi, voi nyt kytkeä jakamaan voiman tasan akseleiden välillä. Se siis imitoi lukittavaa keskitasauspyörästöä – ja saa auton pyydettäessä mukavaan sivuluisuun liukaspintaisella hiekkakuopalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaihda itseTransit Trail on tarjolla kaksilitraisen turbodieselin 130- ja 170-hevosvoimaisina versioina, joista koeajoauto edusti puhdikkaampaa. Ainoa vaihteistovaihtoehto on kuusinopeuksinen manuaali. Vaihteiston välitykset aiheuttivat matka-ajossa harmia: kuutosvaihteella kone kiertää jo satasen nopeudessa sen verran reippaasti, ettei muuten varsin hiljaisessa ohjaamossa sylinterimäärä tai käyttövoima pääse unohtumaan. Voimalinjapuoli saa hieman sapiskaa myös maltillisista voimavaroista. Toki koeajossa Transit sai rahdata kohtalaista kuormaa, kun auto kyyditsi Lappiin toimituksen kolmihenkisen retkikunnan, kolme moottoripyörää, varmasti riittävän määrän kamerakalustoa, ajovarusteita ja peräkärryn lisämoottoripyörän kera. Kuljetuskapasiteettia siis riittää.Pitkä tai pidempiTransit Trail on saatavilla kahdella korivaihtoehdolla: keskipitkä akseliväli (L2) tai pidempi akseliväli (L3). Korkeus on aina matalampi H2-vaihtoehto. Tarjokkaat ovat siis 5 531 mm pitkä L2H2 tai 5 981 mm pitkä L3H2. Akselivälit luetaan vastaavasti 3 300 ja 3 750 mm. Tavaratila on auton paras puoli. Lyhyen version tavaratilan pituus väliseinään on 3 083 ja koeajetun pidemmän 3 533 mm. Lisäksi tukevat kuormansidontalenkit ja seiniin asennettu kiskot tarjosivat tukevat ja turvalliset kiinnitykset kolmelle moottoripyörälle ja kaikille tavaroille. Koeajoauton kantavuus on 1 016 kg.Ohjaamon puolelle mahtuu kolme henkilöä, mutta yhtämittainen ajomatka Kilpisjärveltä etelään vaati jo useampaa jaloittelutaukoa, sen verran kapeaksi matkustajille tarkoitettu kahden hengen istuin osoittautui.Kuljettajan paikalla sen sijaan jaksaa hyvin: voimalinja muistuttaa työkalusta, mutta muutoin Transit Trailin ajettavuus on miellyttävää, ja keskimittainen saa toimivan ajoasennon.Kokonaisuutena Transit Trail jättää vähän kaksijakoisen kuvan. Tavarajuhtana se on toimiva, mutta voimalinjaa uudistamalla kokonaisuus tuntuisi nykyaikaisemmalta. Trail-varustelun suurin juttu ovat ulkonäkö- ja varuste-erot: niiden riittävyys ja tarpeellisuus olkoon mielipideasia.Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Jari Saarentaus Ford Transit Van 350 L3H2 Trail 2.0 TDCi Ecoblue 170 hv M6 AWD Hinta alkaen 52 937 € Koeajetun auton hinta varusteineen 56 029 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 125 kW (170 hv), 3500 r/min Vääntö 390 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 390 Nm (1750–2750 r/min) Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,9 (yhd.) CO2-päästöt 269 g/km Mitat pituus 5981 mm, leveys 2059 mm, korkeus 2533 mm, akseliväli 3750 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2800 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 150 000 km (2 vuotta ilman km-rajaa) Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen