27.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Ford Transit Van Trail AWD – kun hyötyajoneuvosta tehtiin pakumaasturi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Transit Van Trail on pakettiauton maastohenkinen muunnos. Hyvää: ajettavuus, tavaratila, neliveto. Huonoa: vanhahtava voimalinja, välitykset. Mustaan keulamaskiin suurin kirjaimin kirjoitettu Ford-teksti paljastaa auton aikeet: Ford Transit Van Trail -mallin ulkonäkömuutokset noudattavat kaavaa, jota valmistaja on käyttänyt ihailluissa ja suorituskykyisissä Raptor-versioissa Ranger- ja F-150 -avolavoista. Niin pitkälle Transitin kanssa ei sentään ole menty: Trail-muunnoksen tärkeimpiä pilareita ovat Suomessa vakiovarusteisen nelivedon lisäksi mustat 16-tuumaiset alumiinivanteet ja korin alalaitaa suojaavat mustat seikkailumuovit. Sisätiloja koristavat nahkaverhoillut istuimet. Ulkonäön elämyspuolen lisäksi tekniikkapuolella on nyt tarjolla ajotilat erilaisiin maasto-olosuhteisiin. Aktiivisen nelivedon, joka normaalisti painottaa takavetoa ellei tilanne muuta vaadi, voi nyt kytkeä jakamaan voiman tasan akseleiden välillä. Se siis imitoi lukittavaa keskitasauspyörästöä – ja saa auton pyydettäessä mukavaan sivuluisuun liukaspintaisella hiekkakuopalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaihda itse Transit Trail on tarjolla kaksilitraisen turbodieselin 130- ja 170-hevosvoimaisina versioina, joista koeajoauto edusti puhdikkaampaa. Ainoa vaihteistovaihtoehto on kuusinopeuksinen manuaali. Vaihteiston välitykset aiheuttivat matka-ajossa harmia: kuutosvaihteella kone kiertää jo satasen nopeudessa sen verran reippaasti, ettei muuten varsin hiljaisessa ohjaamossa sylinterimäärä tai käyttövoima pääse unohtumaan. Voimalinjapuoli saa hieman sapiskaa myös maltillisista voimavaroista. Toki koeajossa Transit sai rahdata kohtalaista kuormaa, kun auto kyyditsi Lappiin toimituksen kolmihenkisen retkikunnan, kolme moottoripyörää, varmasti riittävän määrän kamerakalustoa, ajovarusteita ja peräkärryn lisämoottoripyörän kera. Kuljetuskapasiteettia siis riittää. Pitkä tai pidempi Transit Trail on saatavilla kahdella korivaihtoehdolla: keskipitkä akseliväli (L2) tai pidempi akseliväli (L3). Korkeus on aina matalampi H2-vaihtoehto. Tarjokkaat ovat siis 5 531 mm pitkä L2H2 tai 5 981 mm pitkä L3H2. Akselivälit luetaan vastaavasti 3 300 ja 3 750 mm. Tavaratila on auton paras puoli. Lyhyen version tavaratilan pituus väliseinään on 3 083 ja koeajetun pidemmän 3 533 mm. Lisäksi tukevat kuormansidontalenkit ja seiniin asennettu kiskot tarjosivat tukevat ja turvalliset kiinnitykset kolmelle moottoripyörälle ja kaikille tavaroille. Koeajoauton kantavuus on 1 016 kg. Ohjaamon puolelle mahtuu kolme henkilöä, mutta yhtämittainen ajomatka Kilpisjärveltä etelään vaati jo useampaa jaloittelutaukoa, sen verran kapeaksi matkustajille tarkoitettu kahden hengen istuin osoittautui. Kuljettajan paikalla sen sijaan jaksaa hyvin: voimalinja muistuttaa työkalusta, mutta muutoin Transit Trailin ajettavuus on miellyttävää, ja keskimittainen saa toimivan ajoasennon. Kokonaisuutena Transit Trail jättää vähän kaksijakoisen kuvan. Tavarajuhtana se on toimiva, mutta voimalinjaa uudistamalla kokonaisuus tuntuisi nykyaikaisemmalta. Trail-varustelun suurin juttu ovat ulkonäkö- ja varuste-erot: niiden riittävyys ja tarpeellisuus olkoon mielipideasia. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Jari Saarentaus Ford Transit Van 350 L3H2 Trail 2.0 TDCi Ecoblue 170 hv M6 AWD Hinta alkaen 52 937 € Koeajetun auton hinta varusteineen 56 029 € Moottori Dieselmoottori 1 995 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 125 kW (170 hv), 3500 r/min Vääntö 390 Nm (1750–2750 r/min) Vääntö 390 Nm (1750–2750 r/min) Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 9,9 (yhd.) CO2-päästöt 269 g/km Mitat pituus 5981 mm, leveys 2059 mm, korkeus 2533 mm, akseliväli 3750 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2800 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 150 000 km (2 vuotta ilman km-rajaa) Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?