27.12.2020

Koeajo: Ford Transit Van Trail AWD – kun hyötyajoneuvosta tehtiin pakumaasturi

Ford Transit Van Trail on pakettiauton maastohenkinen muunnos. Hyvää: ajettavuus, tavaratila, neliveto. Huonoa: vanhahtava voimalinja, välitykset.

Mustaan keulamaskiin suurin kirjaimin kirjoitettu Ford-teksti paljastaa auton aikeet: Ford Transit Van Trail -mallin ulkonäkömuutokset noudattavat kaavaa, jota valmistaja on käyttänyt ihailluissa ja suorituskykyisissä Raptor-versioissa Ranger- ja F-150 -avolavoista.

Niin pitkälle Transitin kanssa ei sentään ole menty: Trail-muunnoksen tärkeimpiä pilareita ovat Suomessa vakiovarusteisen nelivedon lisäksi mustat 16-tuumaiset alumiinivanteet ja korin alalaitaa suojaavat mustat seikkailumuovit. Sisätiloja koristavat nahkaverhoillut istuimet.

Ulkonäön elämyspuolen lisäksi tekniikkapuolella on nyt tarjolla ajotilat erilaisiin maasto-olosuhteisiin. Aktiivisen nelivedon, joka normaalisti painottaa takavetoa ellei tilanne muuta vaadi, voi nyt kytkeä jakamaan voiman tasan akseleiden välillä. Se siis imitoi lukittavaa keskitasauspyörästöä – ja saa auton pyydettäessä mukavaan sivuluisuun liukaspintaisella hiekkakuopalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vaihda itse

Transit Trail on tarjolla kaksilitraisen turbodieselin 130- ja 170-hevosvoimaisina versioina, joista koeajoauto edusti puhdikkaampaa. Ainoa vaihteistovaihtoehto on kuusinopeuksinen manuaali.

Vaihteiston välitykset aiheuttivat matka-ajossa harmia: kuutosvaihteella kone kiertää jo satasen nopeudessa sen verran reippaasti, ettei muuten varsin hiljaisessa ohjaamossa sylinterimäärä tai käyttövoima pääse unohtumaan. Voimalinjapuoli saa hieman sapiskaa myös maltillisista voimavaroista. Toki koeajossa Transit sai rahdata kohtalaista kuormaa, kun auto kyyditsi Lappiin toimituksen kolmihenkisen retkikunnan, kolme moottoripyörää, varmasti riittävän määrän kamerakalustoa, ajovarusteita ja peräkärryn lisämoottoripyörän kera. Kuljetuskapasiteettia siis riittää.

Pitkä tai pidempi

Transit Trail on saatavilla kahdella korivaihtoehdolla: keskipitkä akseliväli (L2) tai pidempi akseliväli (L3). Korkeus on aina matalampi H2-vaihtoehto. Tarjokkaat ovat siis 5 531 mm pitkä L2H2 tai 5 981 mm pitkä L3H2. Akselivälit luetaan vastaavasti 3 300 ja 3 750 mm.

Tavaratila on auton paras puoli. Lyhyen version tavaratilan pituus väliseinään on 3 083 ja koeajetun pidemmän 3 533 mm. Lisäksi tukevat kuormansidontalenkit ja seiniin asennettu kiskot tarjosivat tukevat ja turvalliset kiinnitykset kolmelle moottoripyörälle ja kaikille tavaroille. Koeajoauton kantavuus on 1 016 kg.

Ohjaamon puolelle mahtuu kolme henkilöä, mutta yhtämittainen ajomatka Kilpisjärveltä etelään vaati jo useampaa jaloittelutaukoa, sen verran kapeaksi matkustajille tarkoitettu kahden hengen istuin osoittautui.

Kuljettajan paikalla sen sijaan jaksaa hyvin: voimalinja muistuttaa työkalusta, mutta muutoin Transit Trailin ajettavuus on miellyttävää, ja keskimittainen saa toimivan ajoasennon.

Kokonaisuutena Transit Trail jättää vähän kaksijakoisen kuvan. Tavarajuhtana se on toimiva, mutta voimalinjaa uudistamalla kokonaisuus tuntuisi nykyaikaisemmalta. Trail-varustelun suurin juttu ovat ulkonäkö- ja varuste-erot: niiden riittävyys ja tarpeellisuus olkoon mielipideasia.

Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Jari Saarentaus

Ford Transit Van 350 L3H2 Trail 2.0 TDCi Ecoblue 170 hv M6 AWD

Hinta alkaen

52 937 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

56 029 €

Moottori

Dieselmoottori 1 995 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto.

Teho

125 kW (170 hv), 3500 r/min

Vääntö

390 Nm (1750–2750 r/min)

Vääntö

390 Nm (1750–2750 r/min)

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 9,9 (yhd.)

CO2-päästöt

269 g/km

Mitat

pituus 5981 mm, leveys 2059 mm, korkeus 2533 mm, akseliväli 3750 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

2800 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

5 vuotta / 150 000 km (2 vuotta ilman km-rajaa)

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat