18.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: herkuilla ryyditetty – Ford Kuga Vignale Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Ford Kuga Vignale tarjoaa ripauksen ylellisyyttä, mutta se maksaa. Hyvää: ajettavuus, vaihteisto, moottori, viimeistely. Huonoa: etuistuin, näytön heijastelu, hinta. Fordin Vignale-mallisto on tarkoitettu heille, jotka haluavat autonsa kaikilla mahdollisilla herkuilla. Ja jos autoyksilö vielä erottuu edukseen malliston tavisversioista, niin sen parempi.Fordin Vignale on kuin lentoluokan korotus: matkustusmukavuus bisneksessä on hieman toista kuin turistiluokassa, mutta silti perustuote on sama. Vertaus pätee myös Kugan kohdalla. Kuga on erinomaisen ajettava ja miellyttävä katumaasturi, jonka ajettavuus ei kuitenkaan kohene siitä, että kojelauta ja ovipaneelit ovat pinnaltaan nahkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaiten viimeisteltyKaikki mikä voi toimia sähköllä, myös toimii sähköllä: seisontajarru, sivuikkunat, taittuvat sivupeilit ja takaluukku.Kuga Vignale on taiten viimeistelty, eikä voisi muuten perustellakaan tavallista kovempaa hintaansa. Ensituntuma Vignale-ajatteluun ovat näyttävät valkonahkaiset istuimet. Niiden kautta selittyy myös mallinimi.Istuinten erottuvat erikoistikkaukset ovat saaneet nimittäin vaikutteensa kuulun italialaisen korirakentaja Alfredo Vignalen töistä. Vignale oli kuuluisan korirakentajan Battista ”Pinin” Farinan oppipoika ja sai pian itsekin nimeä.Ilmailualan parhaita valmistusmenetelmiä hyödyntävä Alfredo Vignale työskenteli Torinon lähellä vuosina 1948–1969.Näyttävästi ompelekuvioituihin istuimiin on valittu vain parasta nahkaa ja niiden ompelemiseen on käytetty enemmän aikaa kuin tavanomaisiin nahkaistuimiin.Kuljettajan istuin säätyy sähköisesti kymmensuuntaisesti. Monipuolisista säädöistä ei kuitenkaan saa täyttä hyötyä, sillä istuinosa on muodoltaan tasainen eikä sivutukea ole tarjolla kovin tanakasti. Pitkäkoipinen ei saa reisille kunnollista tukea. Istuin on enemmän näyttävyys- kuin tukevuuspainotteinen.Kumma kyllä ohjauspyörän etäisyys- ja korkeussäätö on tehtävä ilman sähköä. Premiumia olisi ollut hoitaa tämäkin sähköisesti.Valttina ajettavuusAjoasennon saa säädettyä mieleiseksi ohjauspyörän ja istuimen riittävien säätövarojen ansiosta. Ratin takaa myös näkee erinomaisesti muun liikenteen, istuuhan kuljettaja katumaasturissa hieman korkeammalla. Etuviistoon on katveita A-pilarien ja kookkaiden sivupeilien vuoksi.Mittaristo on fordimaisen selkeästi toteutettu. Kaikki tarvittava on näkökentässä.Auton säädöt hoituvat perinteisten kytkinten ja kosketusnäytön yhteistyöllä ja hyvä niin. Jos kaikki hoituisi kosketusnäytön avulla, vierastuttaisi se pyörö-ja painokytkimiin tottuneita.Kahdeksantuumainen ja selkeälukuinen kosketusnäyttö on nostettu kojelaudan yläosaan. Sen yllä oleva lippa on kooltaan sen verran vaatimaton, että kevätauringon heijastelut häiritsevät ajoittain näytön käyttöä.Valttina ajettavuusKugan ehdoton valtti on hyvä ohjaustuntuma ja sen suoma erinomainen ajettavuus. Selkeä ohjaus sekä alustan ja jousituksen sopiva jämäkkyys takaavat vaivattomia kilometrejä.Kaupunkiajossa kookas auto on käännöksissä tosin taipuvainen huojahtelemaan, mutta onneksi jousitus kuolettaa korin heilahtelut määrätietoisesti. Ajoittain jousituksen lievä pintakovuus tulee läpi, mutta hyväpintaisilla väylillä ajelee ilokseen.Karkeammilla teillä renkaiden rouskunta ja muut ajoäänet tulevat ajoittain häiritsevästi sisälle matkustamoon asti. Tältä osin odotin hieman parempaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaivaton vaihteistoVäkevä kaksilitrainen dieselmoottori on vaivaton tapaus. Hevosvoimia on tarjolla 180 ja vääntöä 400 newtonmetriä, mukavasti ja riittävästi kumpaakin. Ja kun voimanlähteen jatkeena on tehtävänsä eleettömästi hoitava kuusiportainen automaattivaihteisto, ei voimalinjaan tulee ajossa juuri kiinnittäneeksi huomiota.Ohitustilanteisiin voi valita vaihteistosta S-asetuksen, jolloin rivakkuutta saa houkuteltua hieman lisää.Nykyaikainen automaattivaihteisto on niin vaivaton ja myös kulutuksen kannalta järkevä vaihtoehto, että manuaalivaihteisten suosion voi povata verkkaisesti vähenevän – autoluokassa kuin autoluokassa. Automaattivaihteisten suosiota lisää sekin, ettei hintaero manuaalivaihteiseen ole enää niin kirpaiseva kuin takavuosina.Runsas varusteluKuga Vignalen vakiovarustelu on runsas. On kaksoisksenonit ajovaloina, avaimeton käynnistys ja keskuslukitus, automaattinen ilmastointi, vakionopeudensäädin, ajovaloautomatiikka, omat tuuletuskanavat takana matkustaville, lämmitettävä tuulilasi, sadetunnistin, 9-kaiuttiminen audiojärjestelmä, kromikoristeiset mukitelineet, tukku turvatyynyjä ja nahkaratti.Koeajetussa autossa on lisävarusteita 3 250 autoverottoman euron arvosta kuten turvapaketti, jonka osia ovat aktiivinen kaistanpitoavustin, automaattiset kaukovalot, liikennemerkkien tunnistus, kuskin vireystason valvonta ja kuolleen kulman valvontajärjestelmä. Hintaa nostavat myös piiloon taittuva vetokoukku ja tummennetut takaikkunat.Koeajettu autoyksilö maksaa kaikkine herkkuineen lähes 56 000 euroa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman RazinkovLisätietoja: vignale.ford.fi/kuga/ Ford Kuga Vignale 2.0 TDCi PowerShift AWD Hinta alkaen 51 642 € Koeajetun auton hinta varusteineen 55 758 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm Vääntö 400 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4535 mm, leveys 2086 mm, korkeus 1701 mm, akseliväli 2690 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen