18.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: herkuilla ryyditetty – Ford Kuga Vignale Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Ford Kuga Vignale tarjoaa ripauksen ylellisyyttä, mutta se maksaa. Hyvää: ajettavuus, vaihteisto, moottori, viimeistely. Huonoa: etuistuin, näytön heijastelu, hinta. Fordin Vignale-mallisto on tarkoitettu heille, jotka haluavat autonsa kaikilla mahdollisilla herkuilla. Ja jos autoyksilö vielä erottuu edukseen malliston tavisversioista, niin sen parempi. Fordin Vignale on kuin lentoluokan korotus: matkustusmukavuus bisneksessä on hieman toista kuin turistiluokassa, mutta silti perustuote on sama. Vertaus pätee myös Kugan kohdalla. Kuga on erinomaisen ajettava ja miellyttävä katumaasturi, jonka ajettavuus ei kuitenkaan kohene siitä, että kojelauta ja ovipaneelit ovat pinnaltaan nahkaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Taiten viimeistelty Kaikki mikä voi toimia sähköllä, myös toimii sähköllä: seisontajarru, sivuikkunat, taittuvat sivupeilit ja takaluukku. Kuga Vignale on taiten viimeistelty, eikä voisi muuten perustellakaan tavallista kovempaa hintaansa. Ensituntuma Vignale-ajatteluun ovat näyttävät valkonahkaiset istuimet. Niiden kautta selittyy myös mallinimi. Istuinten erottuvat erikoistikkaukset ovat saaneet nimittäin vaikutteensa kuulun italialaisen korirakentaja Alfredo Vignalen töistä. Vignale oli kuuluisan korirakentajan Battista ”Pinin” Farinan oppipoika ja sai pian itsekin nimeä. Ilmailualan parhaita valmistusmenetelmiä hyödyntävä Alfredo Vignale työskenteli Torinon lähellä vuosina 1948–1969. Näyttävästi ompelekuvioituihin istuimiin on valittu vain parasta nahkaa ja niiden ompelemiseen on käytetty enemmän aikaa kuin tavanomaisiin nahkaistuimiin. Kuljettajan istuin säätyy sähköisesti kymmensuuntaisesti. Monipuolisista säädöistä ei kuitenkaan saa täyttä hyötyä, sillä istuinosa on muodoltaan tasainen eikä sivutukea ole tarjolla kovin tanakasti. Pitkäkoipinen ei saa reisille kunnollista tukea. Istuin on enemmän näyttävyys- kuin tukevuuspainotteinen. Kumma kyllä ohjauspyörän etäisyys- ja korkeussäätö on tehtävä ilman sähköä. Premiumia olisi ollut hoitaa tämäkin sähköisesti. Valttina ajettavuus Ajoasennon saa säädettyä mieleiseksi ohjauspyörän ja istuimen riittävien säätövarojen ansiosta. Ratin takaa myös näkee erinomaisesti muun liikenteen, istuuhan kuljettaja katumaasturissa hieman korkeammalla. Etuviistoon on katveita A-pilarien ja kookkaiden sivupeilien vuoksi. Mittaristo on fordimaisen selkeästi toteutettu. Kaikki tarvittava on näkökentässä. Auton säädöt hoituvat perinteisten kytkinten ja kosketusnäytön yhteistyöllä ja hyvä niin. Jos kaikki hoituisi kosketusnäytön avulla, vierastuttaisi se pyörö-ja painokytkimiin tottuneita. Kahdeksantuumainen ja selkeälukuinen kosketusnäyttö on nostettu kojelaudan yläosaan. Sen yllä oleva lippa on kooltaan sen verran vaatimaton, että kevätauringon heijastelut häiritsevät ajoittain näytön käyttöä. Valttina ajettavuus Kugan ehdoton valtti on hyvä ohjaustuntuma ja sen suoma erinomainen ajettavuus. Selkeä ohjaus sekä alustan ja jousituksen sopiva jämäkkyys takaavat vaivattomia kilometrejä. Kaupunkiajossa kookas auto on käännöksissä tosin taipuvainen huojahtelemaan, mutta onneksi jousitus kuolettaa korin heilahtelut määrätietoisesti. Ajoittain jousituksen lievä pintakovuus tulee läpi, mutta hyväpintaisilla väylillä ajelee ilokseen. Karkeammilla teillä renkaiden rouskunta ja muut ajoäänet tulevat ajoittain häiritsevästi sisälle matkustamoon asti. Tältä osin odotin hieman parempaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaivaton vaihteisto Väkevä kaksilitrainen dieselmoottori on vaivaton tapaus. Hevosvoimia on tarjolla 180 ja vääntöä 400 newtonmetriä, mukavasti ja riittävästi kumpaakin. Ja kun voimanlähteen jatkeena on tehtävänsä eleettömästi hoitava kuusiportainen automaattivaihteisto, ei voimalinjaan tulee ajossa juuri kiinnittäneeksi huomiota. Ohitustilanteisiin voi valita vaihteistosta S-asetuksen, jolloin rivakkuutta saa houkuteltua hieman lisää. Nykyaikainen automaattivaihteisto on niin vaivaton ja myös kulutuksen kannalta järkevä vaihtoehto, että manuaalivaihteisten suosion voi povata verkkaisesti vähenevän – autoluokassa kuin autoluokassa. Automaattivaihteisten suosiota lisää sekin, ettei hintaero manuaalivaihteiseen ole enää niin kirpaiseva kuin takavuosina. Runsas varustelu Kuga Vignalen vakiovarustelu on runsas. On kaksoisksenonit ajovaloina, avaimeton käynnistys ja keskuslukitus, automaattinen ilmastointi, vakionopeudensäädin, ajovaloautomatiikka, omat tuuletuskanavat takana matkustaville, lämmitettävä tuulilasi, sadetunnistin, 9-kaiuttiminen audiojärjestelmä, kromikoristeiset mukitelineet, tukku turvatyynyjä ja nahkaratti. Koeajetussa autossa on lisävarusteita 3 250 autoverottoman euron arvosta kuten turvapaketti, jonka osia ovat aktiivinen kaistanpitoavustin, automaattiset kaukovalot, liikennemerkkien tunnistus, kuskin vireystason valvonta ja kuolleen kulman valvontajärjestelmä. Hintaa nostavat myös piiloon taittuva vetokoukku ja tummennetut takaikkunat. Koeajettu autoyksilö maksaa kaikkine herkkuineen lähes 56 000 euroa. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov Lisätietoja: vignale.ford.fi/kuga/ Ford Kuga Vignale 2.0 TDCi PowerShift AWD Hinta alkaen 51 642 € Koeajetun auton hinta varusteineen 55 758 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm Vääntö 400 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,0 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4535 mm, leveys 2086 mm, korkeus 1701 mm, akseliväli 2690 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?