13.11.2018 Ajoneuvot Koeajo: hybridien julistetähti – BMW i8 Roadster Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Katto auki, täältä tulee vauhti! BMW i8 Roadster on edelleen markkinoiden seksikkäimpiä hybridejä. Hyvää: tyyli, tuotantoon saapunut konseptiauto. Huonoa: tekniikan kehityskulku, ergonomia, toimintamatka. Atsuh. Flunssa, lokakuu ja avoauto ovat jo valmiiksi pahalta kuulostava yhdistelmä. Lisähämmennystä aiheuttaa BMW:n avain, jota vastaava auto näyttää joltain konseptiunelmalta. Mitähän siinä lääkepurkissa oli? Vitsailut sikseen. BMW:n huikea i8-hybridisportti on saanut kauan vihjatun Roadster-avomallin. Sähköisesti toimiva näppärä kangaskatto on sivaltanut autosta takaistuimet, joten nyt kyseessä on aidosti kaksipaikkainen roadster. Samalla säilytystiloja on kuitenkin kasvatettu ja i8 on saanut ikävuosien tuoman kasvojenkohotuksen. Jopa tulevaisuus vanhenee seitsemän vuoden sykleissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liukkaan lempeä Nyt käytössä on 374 hevosvoimaa, kun kuljettajan taakse sijoitettu 1,5-litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori ja etuakselin sähkömoottori lyövät hynttyynsä yhteen. Hybridijärjestelmän akkukokoa on kasvatettu 7,1:sta 11,6 kilowattituntiin, ja sähkömoottori on saanut 9 kilowattia lisää puhtia. Samalla puhtaan sähköajon kattonopeus on noussut 105 kilometriin tunnissa, ja täyssähköinen toimintamatka on kangaskatollisessa mallissa 53 km. Akkukapasiteettia kaipaa kuitenkin nopeasti lisää, eikä bensiinitankkikaan ole järin suuri. Suorituskyvyn suhteen i8 on toki nopea, mutta voima saapuu lempeästi ja sähköistämiseen usein liitetty raaka räjähtävyys puuttuu. Sport-ajotilassa kyytiä löytyy oikeasti, samoin ääntä – joskin mukavan mureasta soundista suurin osa on keinotekoista. Ajettavuus on samalla sivulla suorituskyvyn kanssa: viiltävän terävyyden sijaan tärkeintä on ollut käyttömukava pehmeys niin jousituksessa kuin ohjauksessakin. Arkikäytössä matalan (maavara 117 mm) i8:n suurin murhe ovat töyssyt, mutta siltatyömaat ja supermarkettien hidasteet taittuivat koeajoaikana vaivattomasti. Paikka autohistoriassa Siinä missä i8:n hybridisporttikyvyt ovat jo jääneet kevyesti ajan jalkoihin, pitää pettämätön tyyli yhä pintansa. Paksut kynnyskotelot vaikeuttavat erityisesti autosta poistumista, mutta arvokkuuden uhraamisen vastineeksi i8:n saksiovet ovat edelleen uniikit. Matkustamon kuljettajakeskeinen tunnelma vastaa kutakuinkin ulkokuorta, vaikka ilmeisesti tulevaisuudessa älypuhelin ei tarvitse järkevää säilytystilaa. Kangaskatto on toteutettu hyvin, joten suhinoita ei kuulu edes moottoritievauhdeissa. Kattomekanismi toimii 50 km/h nopeuteen saakka, ja liikesarja kestää noin 15 sekuntia. Ilman pyörteilystä ei ole kaupunkinopeuksissa huomautettavaa. i8 Roadster muistuttaa monella tapaa eniten BMW M1:stä. Baijerilaisten ensimmäinen superauto 1970-luvun lopulta edisti autosegmenttiä erityisesti arkisen käytettävyyden suhteen. Tiettyä tuttua tuo myös mallin asema merkin historiassa: M1 oli BMW:n ensimmäinen keskimoottorinen sarjatuotantomalli, i8:n ollessa toinen. Toivottavasti roadster ei ole BMW i8:n viimeinen veto, vaan mallista kuullaan jatkossakin. Paikkansa merkin historiassa se on kuitenkin jo lunastanut. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.bmw.fi/bmw-i8-roadster BMW i8 Roadster Hinta alkaen 182 954 € Koeajetun auton hinta varusteineen 183 877 € Moottori Ladattava hybridi: bensiinimoottori 1 499 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, takaveto. Teho 170 kW (231 hv), 5800 r/min Vääntö 320 Nm (3700 r/min) Teho 105 kW, 250 r/min Vääntö 320 Nm (3700 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 275 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 50 g/km Mitat pituus 4689 mm, leveys 1942 mm, korkeus 1291 mm, akseliväli 2800 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 0 kg. Sähkömoottori, etuveto. Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta / korkeajänniteakku 8 vuotta tai 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku