16.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i30 Fastback N Performance Pack – mikään ei muuttunut, ja hyvä niin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai i30 Fastback N tuntuu tasan samalta kuin pystyperäkin – ja se on suuri kehu. Hyvää: eheän taidokas kokonaisuus. Huonoa: no, neliveto olisi talvella kiva… Tärkein alkuun: Hyundai i30 Fastback N tuntuu täsmälleen samalta, kuin pystyperäinen i30 N. Jos olet kyseistä jo ajanut, tiedät mistä on kyse. Jos i30 N taas ei ole tuttu, lue ihmeessä eteenpäin – kyse on yhdestä vuosikymmenen parhaista sporteista. Fastback-malli vaihtaa tavallisen i30:n pystyperän viistompaan viisioviseen, sellaiseen, jota monet valmistajat nykyisin coupeksi kutsuvat. Pisteet korealaisille oikeasta nimen ja korimallin yhdistämisestä. Valmistajan edustajat kertovat Fastbackin olevan 12 kiloa hatchbackiä painavampi, mutta myös hieman jäykempi. Fastbackistäkin on tarjolla perus-N ja rajumpi N Performance Pack, jollaista koeajoauto edusti. Valinta i30 N:n ja i30 Fastback N:n välillä kannattaa tehdä estetiikan pohjalta – vai vaimentaako Fastbackin kori sittenkin hieman enemmän pakoääniä? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ensivaikutelma pitää Hyundai i30 N on niitä autoja, joiden hyvyys paistaa heti läpi. Ajoasento asettuu kohdalleen, manuaalivaihteisto tarjoaa sulavaa mekaanisuutta ja ohjaus lupaa ensimetreiltä hyvää. Myös ohjauspyörä istuu juuri sopivasti käteen. Kehän läpi vauhdin myötä soljuva tuntuma vastaa alkuvaikutelmaa: autosta aistii sen eteen tehdyn hienosäädön ja viimeistelyn. Eikä ihme, onhan päävastuu kehityksestä Albert Biermannilla, joka kyllästyi johtamaan tylsäksi käynyttä BMW Motorsportia ja aikoi eläkkeelle, kunnes Koreasta tuli tarjous, josta ei voinut kieltäytyä. Hyundai halusi hänet rakentamaan autoja koko tietotaidollaan, eikä vain sovittamaan niitä markkinointiosaston muottiin. Ehkä mukana on hieman legendaa, mutta siltä i30 N tuntuu. Se tuntuu autolta, jonka kehittäjät ovat saaneet tehdä asiat kuten he parhaaksi näkevät, ilman että mukaan on täytynyt änkeä asioista ymmärtämättömän ison pomon turhia visioita. Hienosäädöllä huipulle Hyundai on tosissaan: tavaratilan poikkituki yhdistää iskunvaimentimien yläpäät. Kaiken näkee N-mallin saamasta hienosäädöstä. i30 N on sopivan mekaaninen kehittääkseen yhteyden auton ja kuljettajan välille. Silti teknologiaa on runsaasti mukana, mikä näkyy parhaiten hienosti mietityissä ajotiloissa. Oikeasti niistä tarvitsee vain yhtä, omaa personoitava asetusta, jolle voi hakea sopivan yhdistelmän ohjaustehostusta, moottoriluonnetta, pakoääniä, iskunvaimennuksen jämäkkyyttä ja vaihtojen kierrostäsmäystä. Kun sopiva yhdistelmä löytyy, ei ajotiloja tarvitse niin monen muun auton tapaan jatkuvasti vaihdella, vaan voi keskittyä puhtaasti ajamiseen. Hyundain sähkösäätöinen iskunvaimennus on jämäkkä, muttei tarpeettoman kova. Arkiajo sujuu autolta vaivatta, kiitos 2-litraisen turbokoneen runsaan alaväännön ja helppoja vaihtoja takaavan kierrostäsmäyksen. i30 kertoo paljon luonteestaan jo rauhallisessa ajossa, mikä on suuri plussa näin tiukasti nopeusrajoitettuina aikoina. Vauhdin myötä auto kuitenkin herää tarjoamaan vähän enemmän, kun alkuun olisi odottanut. Alusta suorituu todella hienosti epätasaisistakin sivuteistä, ohjaus kertoo etuakselin tapahtumista tarkasti ja vaihteensiirto ilahduttaa joka kerta. Itse moottori ei sinänsä olisi mitenkään erityisen karismaattinen, mutta tämä ongelma kierretään juuri sopivasti röhisevällä pakoputkistolla, joka jaksaa lapsettaa hävettävän paljon. Katoavaa luonnonvaraa: manuaalivaihteisto, mekaaninen käsijarru. Toimii myös radalla i30 Fastback N Performance Packiä päästiin kokeilemaan lyhyesti myös Ahveniston moottoriradalla. Arkipäiväiseen ajoon sopiva perheauto ei toki muutu kilpa-autoksi varikkosuoran päättyessä, mutta silti i30 N:llä voi pitää todella hauskaa suljetulla alueella. Parhaiden etuvetojen tapaan auton balanssia voi hallita painonsiirroilla, toisin sanoen kaasun hellittäminen keskellä mutkaa tiukentaa linjaa, ja toisaalta erinomaisen tehokkaan sähkömekaanisen luistonrajoittimen ansiosta vedon voi avata hämmästyttävän aikaisin, ja puskemisen sijaan keula vain kiristää linjaa ja repii auton läpi kaarteen. Sinänsä i30 Fastback N:n suurin ansio onkin se, ettei se oikeastaan muuta menestysreptissä mitään. Saattaa kuulostaa tylsältä, mutta eheää pakettia ei turhaan kannata muuttaa. Ja jos muuntautumisleikkiin lähtee, menee homma nopeasti kalliiksi: Hyundai on esitellyt i30 N Project C:n, jossa 50 kilon painosäästön kohtaisi noin 60 kiloeuron hinnan, mikäli malli Suomeen tulisi. Pienten muutosten kalleus kertoo sekä paljon auton virittämisestä, että perustuotteen korkeatasoisuudesta. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Hyundai i30 Fastback N Performance Pack Hinta alkaen 41 990 € Moottori Bensiinimoottori 1998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 202 kW (275 hv), 6000 r/min Vääntö 378 Nm (1450–4700 r/min) Vääntö 378 Nm (1450–4700 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,1 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,3 (yhd.) CO2-päästöt 188 g/km Mitat pituus 4455 mm, leveys 1795 mm, korkeus 1419 mm, akseliväli 2650 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 700 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan