7.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: KGM Korando e-Motion – hihkuen lataamaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä SsangYongin tuhkista nousee uusi ja selvästi parantunut sähköauto, mutta kilpailijatkaan eivät ole vain odotelleet. Hyvää: yksinkertaisuus, kehitys. Huonoa: kilpailijoiden tilanne. Korealaisen SsangYongin tarina on pitkä ja monivaiheinen. Intialaisen Mahindra & Mahindran jätettyä valmistajan oman onnensa nojaan paikalle astui korealainen Korea Green -jättikonserni, joka lunasti autotehtaan osaksi KG Mobilityä. Jatkossa SsangYongin nimi häipyy unholaan tyyppikilvistä ja varaosista, mutta logo on jäämässä. Tuttua on myös mallinimi. Korando esiteltiin nykymuodossaan jo ennen pandemiaa, mutta nyt sen täyssähköversio e-Motion rantautuu Suomeen. Baltiassa KGM:iä nähdään vielä polttomoottoreilla, mutta Suomessa kaupan on jatkossa täyssähkölinja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kehitys näkyy Valkoinen, jääkaappihenkinen design ei ehkä herätä järin rikkaita mielikuvia, mutta ainakin KGM Korando on melko konstailematon. Samaa voi sanoa sisustasta, ja yhteisvaikutelmassa on jotain muutamien vuosien takaista Suzukia. Kokonaisuutena Korandon matkustamo on kuitenkin kehittynyt ilahduttavan selkeäksi ja rehelliseksi sitten SsangYong-aikakauden mallien. Tilaa 4,47-metrisessä autossa on hyvin neljälle ja kohtuullisesti viidelle. Tavaratilaa löytyy reilusti eli 551 litraa, ja takaistuimet voi kaataa lähes vaakasuoraksi. Korando on konstailematon myös ratin takaa. Nelivetoa ei ole, mutta etuvedolla tuntuu pärjäävän hiukan karkeista pito-ominaisuuksista huolimatta. Alustassa on pelattu varman päälle ja menty keskilinjaa pehmeämmällä optiolla, mikä sopii auton tyyliin. Monien sähköautojen avaruusalushenkisiin hallintalaitteisiin verrattuna KGM on yksinkertainen, mutta osataan toki täälläkin. Sinänsä komean 12,3-tuumaisen digimittariston jokaisessa näkymässä on täysin eri alavalikot näytettäville tiedoille. Myös tietoviihdejärjestelmän valikoissa uskotaan hetkittäin määrään laadun sijasta. Lataustapahtuman tuntua Korando e-Motion suosii sähkövoimalinjassaan hiukan vanhempaa NMC532-akkukemiaa. 55,3 kilowattitunnin nettokoko on samaa luokkaa markkinoiden “hinnat alkaen” -sähköautojen kanssa, joita vastaan Korando myös pyritään asemoimaan. Yhdistetty toimintamatka täydellä akulla on noin 340 kilometriä, mitä voidaan pitää kesäuskottavana optimismina. Maantieajossa korkea muoto kostautuu, ja yhdessä pikkupakkasten kanssa laturia tulee etsittyä 260 kilometrin välein. Pikalatauksen huipputeho on 100 kW, mikä muodostaa kohtuullisen hyvän parin akun kokoon nähden. Aikaa laturilla menee käytännössä noin 40 minuuttia (lataus 10–80 %), ja latauskäyrä on melko pirteä. Korandon erikoisiin piirteisiin kuuluu tapa, jolla auto kuuluttaa alkavan ja päättyvän lataustapahtuman selvällä englannilla hihkaisten. Jos Korando ei päästä Type 2 -kaapelista heti irti, kannattaa kokeilla painaa kauko-ohjaimen avauspainiketta pitkään. AC-latauksen huipputeho on maltilliset 6,6 kW. Eduilla markkinoille KGM pyrkii asettumaan markkinoille erityisesti hinnallaan. Crystal-varustellun perusmallin 37 990 euroa ei sinänsä ole kaukana vastaavankokoisten ja -akkuisten sähköautojen hintatasosta. Korandon yksinkertaisuus voi jopa vedota osaan ostajista. Kirjoitushetkellä KGM:llä on käynnissä nollakorkokampanja, ja myös pitkä takuu houkuttelee varmasti osaa asiakkaista. Toisaalta – koeajoauton varustelulla Korando asettuu jo 44 000 euroon, mikä merkitsee melkoista haastajajoukkoa eri segmenteistä. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy KGM Korando e-Motion Quartz SÄHKÖAUTO, etuveto 152 kW (207 hv), 339 Nm Akku brutto / netto 61,5 / 55,3 kWh Lataus Type 2: 6,6 kW (1 x 32 A) CCS: 100 kW WLTP-kulutus 18,1 kWh / 100 km toimintamatka 340 km Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s huippunopeus 156 km/h Mitat Pituus 4 465 mm Leveys 1 870 mm Korkeus 1 635 mm Akseliväli 2 675 mm Tavaratila 551 l Omamassa 1 765 kg perävaunu 1 500 / 500 kg Euro NCAP 5 tähteä (2019) Takuu 7 v / 150 000 km ajoakku 7 v / 150 000 km Hinta alkaen 40 990 € koeajoauto 44 060 € Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan