15.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ ja 612 hevosvoiman raivo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 612 hevosvoimaa, 3,4 sekuntia sataseen ja huippunopeutta 300 km/h. Uusi Mercedes-AMG E 63 S on herrasmiehen peto. Hyvää: Paljon sivistynyttä voimaa, sisätilat, monikäyttöisyys. Huonoa: Aiheuttaa vauhtisokeutta. Uuden Mercedes-AMG E 63 S:n ensiesittelyssä Portugalissa joku tokaisee, että tämä on Jekyll ja Hyde -auto. Eli kuuluisaa romaania mukaillen auto, joka vaikuttaa kaikin puolin hyvätapaiselta, mutta pystyy hetkessä muuttumaan joksikin aivan muuksi. Vertaus on loistava. AMG E 63 S 4Matic+ on ensivilkaisulla mitä sivistynein Mercedes-konsernin E-sarjalainen. Vihjeen raa’asta voimasta tarjoaa pullistunut konepelti, jonka arvaa kätkevän alleen vähintään jonkin pikkusievän yllätyksen. Yllätys on pikemminkin isosievä. Se on helppo luetella numeroin: 612 hevosvoimaa (450 kW), 850 newtonmetrin vääntö, kiihtyvyys 0–100 km/h 3,4 sekuntia ja 250 kilometriin tunnissa rajoitettu huippunopeus – joka lisävarustein kohoaa komeasti kolmeen sataan. Ei siis ihan peto, mutta aika lähellä sitä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kahva edellä driftaillen Hurjan suorituskyvyn tuottaa 4,0-litrainen, kahdella turboahtimella varustettu V8-moottori. Siihen on yhdistetty märällä monilevykytkimellä varustettu 9-portainen automaattivaihteisto, jossa on myös Racestart-lähtöjärjestelmä. Sekä AMG E 63:n perusversio (”vain” 571 hevosvoimaa) että edellä mainittu tehokkaampi S-versio ovat nelivetoisia. Uusi nelivetojärjestelmä on takavetopainotteinen, mutta voi jakaa vääntömomentin etu- ja takapyörien välillä portaattomasti 50:50-jakautumaan asti. Yksi tyylikkään sedanin urheilullisista ominaisuuksista on S-version drifting-moodi. Kun siirtyy Race-ajoasetukseen, kytkee kuskia avustavia järjestelmiä pois käytöstä ja käyttää ohjauspyörän alla sijaitsevia vaihdevipuja, saa lähes 2 000-kiloisen auton tanssimaan. Driftaus tietenkin vaatii kuskilta taitoa ja mielellään ohjaamon täydeltä käsiä, mutta rattiosaajan käskemänä menosta tulee näyttävää. Lähtö tavalliseen maantieajoon AMG E 63 S:llä on miellyttävä kokemus. Penkki on kovahko, mutta mukava. Se imaisee kuljettajan syliinsä. Tutustuminen tietoviihdejärjestelmään kertoo, että tämä on niitä auton osa-alueita joissa kehitys etenee laukaten. Noin kolme vuotta sitten esitellyt tietoviihdejärjestelmät tuntuvat jo museotavaraksi kelpaavilta. V8 vuorotöissä Comfort-ajotilassa auto käyttää sylinterien lepuutustoimintoa laajalla kierroslukualueella. Kun auto rullaa perusajossa, neljä sylinteriä siirtyy lepuutusvuoroon. Siirtymistä neljästä sylinteristä kahdeksaan ei huomaa kuin mittariston AMG-valikon näytöstä. Valmistajan mukaan sylinterien lepuutustoiminto näkyy polttoaineen kulutuksessa ja hiilidioksidipäästöissä. Ne ovatkin auton kykyihin suhteutettuina kelvolliset: 8,8–9,1 litraa ja 199–207 grammaa malliversiosta riippuen. Comfort-asetuksen lisäksi ajotiloja ovat Sport, Sport+, Individual ja S-versiossa bonuksena suljetuille moottoriradoille tarkoitettu Race. Muutenkin huikeaan ajotuntumaan tuo lisänsä aktiivisesti säätyvä täysilmajousitus, joka suodattaa tien epätasaisuudet. Kuljettajaa avustavia järjestelmiä (etäisyyspilotti, risteystoiminto, väistöohjausavustin, jononpään tunnistus, kaistavahti yms.) on joka lähtöön, mutta ainakin koeajossa ne pistää mielellään pois päältä. Tätä autoa ajaa mieluummin itse kuin antaa sen edetä puoliautomaattisesti. Sisätilat huokuvat samaa tyylikkyyttä ja hyvän maun ryydittämää suunnittelua kuin aiemmin tänä vuonna esitelty Mercedes-Benzin E-sarjalainen. Mittaristo on tyylikäs ja siitä voi seurata käsittämättömän monia asioita, esimerkiksi renkaiden lämpötilaa. Muskelit syntyvät käsityönä Ulkomuodoiltaan autossa on enemmän muskelia kuin E-sarjan perusversiossa. Leveämpi raideväli on vaatinut korin levennyksen ja kookkaammat pyörät vastaavasti muhkeammat lokasuojat. Ilmanohjaimia ja spoilereita tarvitaan korkeampia nopeuksia varten. Jokainen AMG:n moottori kootaan käsityönä Affalterbachissa, lähellä konsernin Stuttgartissa sijaitsevaa päämajaa. Yksi henkilö vastaa moottorin kokoonpanosta alusta loppuun, ja hänen nimikirjoituksensa löytyy moottorin nimilaatasta. Ensi vuonna 50 vuotta täyttävä AMG näyttää ylistetyn osaamisensa tässäkin tehomoottorissa. Mercedes-AMG E 63 4Matic+ tuo neliovisen sedanin aivan uudelle tasolle. Uutuus on nopea, viihdyttävä, mukava ja kätevä. Ikävä kyllä, se on myös kallis. Noin puolen vuoden kuluttua Suomeen ehtivän auton hintoja ei ole vahvistettu, mutta pitkälti kuusinumeroisia euromääriä on valmistauduttava maksamaan. Teksti: Timo Nieminen, kuvat: Valmistaja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta