Koeajo: Mercedes-AMG EQS53 4Matic+

Ajoneuvot Koeajo 27.3.2023

Koeajo: Mercedes-AMG EQS53 4Matic+ – edustusauto, jossa kuljettaja nauttii matkastaan enemmän kuin matkustaja

Sikariportaan kiireet ovat kuulemma lisääntyneet, kyytiä tarjoaa Mercedes-AMG EQS53 4Matic+ Hyvää: suorituskyky, neliveto, nelipyöräohjaus, ajettavuus, tilat, säämiskäratti Huonoa: ulkomitat, paino, jarrutuntuma, katve etuviistoon, lasiohjaamon heijastukset ja sormenjäljet

Mercedes-AMG EQS53 on ainakin alkuun merkin tehokkain sähköauto ja samalla AMG:n ensimmäinen sähköauto. EQS on jo tuttu S-sarjan sähköinen vastine, vaikkakin ulkomuoto ja viisiovisen viistoperän monikäyttöisyys vaikeuttavat mielleyhtymää.

Matkustamon alla oleva akusto ja lyhyt keula saavat olemuksen erilaiseksi. Eteen viedyn tuulilasin tuhdit pilarit jättävät katvetta etuviistoon. Tavaratila on liiankin laakea, etukulmiin ei yletä lahkeitaan likaamatta.

Sisällä kojelaudan levyinen lasiohjaamo varastaa huomion ylelliseltä nahkasisustukselta ja moitteettomalta viimeistelyltä. Tilaa on joka tapauksessa hulppeasti istua takana vaikka jalat ristissä AMG:n paksummista sporttipenkeistä huolimatta. Korkeutta ei ole aivan niin ylenpalttisesti. Matkustajat eivät kuitenkaan ole välttämättä kyydistä innoissaan.

Pökerryttävä kiihtyvyys

AMG:n näkemys edustusautosta ei ole se perinteinen mukava ja äänetön. Ensinnäkin tehoa on Dynamic plus –paketin myötä hetkellisesti 560 kW (762 hv) ja vääntöä 1020 Nm. Tehomittarin mukaan moottoritieajossa tehosta on käytössä viitisen prosenttia, ripeissä kiihdytyksissä kolmasosa.

Pääkaupunkiseudun takatalvessa on haasteellista löytää kuivaa kohtaa, missä kaasupolkimen uskaltaa painaa pohjaan. Kiihtyvyys on pökerryttävää, sataseen 3,4 sekuntia. Valitettavasti useimmin on tyydyttävä puoli sekuntia hitaampaan kyytiin, täyden tehon saa Sport+ -ajo-ohjelmalla vain akun ollessa lämmin ja varaustasoltaan yli 80 %.

Kaikki neljä pyörää vetävät ja voima säätyy portaattomasti pidon mukaan. Nelipyöräohjaus lisää vakautta maantiellä ja ketteryyttä taajamassa, valtavat ulkomitat ja hintalappu aiheuttavat silti ujoutta parkkihallissa.

Yllättävän mukava

AMG:n insinöörit ovat sorkkineet ilmajousituksen ja säätyvän iskunvaimennuksen lisäksi mm. kallistuksenvakaajia, moottorin kiinnitystä ja tukivarsia. Viisi ajo-ohjelmaa säätävät alustan lisäksi tehon tuottoa, ohjausta ja ääntä.

Todellakin ääntä, vaikka olemme vihdoin päässeet sähkön myötä nautinnolliseen äänettömyyteen, urheilullisissa ajo-ohjelmissa kaiuttimista tuotetaan pörinää niin auton sisään kuin ulkopuolellekin.

Kaikkia säätöjä pystyy personoimaan, mutta miksi vaivautua auton palatessa aina mukavuusasetuksille uudelleen käynnistyessään. Sopii kyllä minulle, silloinkin alusta pitää otteen tiestä kuin iilimato ja selviää hiuksianostattavista tilanteista ilman draamaa.

Kauneusvirheenä jarrutunto ei ole entisten AMG-mallien tasoa. Valtavien jarrulevyjen ja tehokkaan regeneraation yhteensovittaminen tuo haastetta.

Helppoa latausta

EQS:n akustoon AMG ei ole kajonnut, vain johtimet on vaihdettu suurempia tehoja varten. Litiumioniakun nettokapasiteetti on 107,8 kWh. Luvattuun 23,8 kWh/100km kulutukseen ei päässyt kuin hetkellisesti.

Nollakelissä ajetun leppoisan koeajon keskikulutus oli 31 kWh/100km, jolla toimintamatkaksi yhdellä latauksella muodostuu liki 350 km. Lukema elää voimakkaasti lämpötilan ja ajoprofiilin mukaan.

Pikalataustehoksi ilmoitetaan 200 kW, mutta kokeiltaessa huipputeho jäi 180 kW:iin akun esilämmityksestä (+15) huolimatta. Keskimäärin latausteho asettui 150 kW:iin, joten latinkia 200 km taipaleeseen sai n. 25 minuutissa.

Parasta oli kuitenkin Mercedes me Chargen toiminta, mitään latauslätkää näyttämättä auto neuvotteli itse latauspömpelin kanssa ja aloitti latauksen. Kaiken lisäksi ensimmäisen vuoden lataukset Ionity-asemilla ovat ilmaisia, mikä ei kuitenkaan liene tässä hintaluokassa kovinkaan kummoinen ostoperuste.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Mercedes-Benz

Kaikki koeajot

Uusimmat