27.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG EQS53 4Matic+ – edustusauto, jossa kuljettaja nauttii matkastaan enemmän kuin matkustaja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sikariportaan kiireet ovat kuulemma lisääntyneet, kyytiä tarjoaa Mercedes-AMG EQS53 4Matic+ Hyvää: suorituskyky, neliveto, nelipyöräohjaus, ajettavuus, tilat, säämiskäratti Huonoa: ulkomitat, paino, jarrutuntuma, katve etuviistoon, lasiohjaamon heijastukset ja sormenjäljet Mercedes-AMG EQS53 on ainakin alkuun merkin tehokkain sähköauto ja samalla AMG:n ensimmäinen sähköauto. EQS on jo tuttu S-sarjan sähköinen vastine, vaikkakin ulkomuoto ja viisiovisen viistoperän monikäyttöisyys vaikeuttavat mielleyhtymää. Matkustamon alla oleva akusto ja lyhyt keula saavat olemuksen erilaiseksi. Eteen viedyn tuulilasin tuhdit pilarit jättävät katvetta etuviistoon. Tavaratila on liiankin laakea, etukulmiin ei yletä lahkeitaan likaamatta. Sisällä kojelaudan levyinen lasiohjaamo varastaa huomion ylelliseltä nahkasisustukselta ja moitteettomalta viimeistelyltä. Tilaa on joka tapauksessa hulppeasti istua takana vaikka jalat ristissä AMG:n paksummista sporttipenkeistä huolimatta. Korkeutta ei ole aivan niin ylenpalttisesti. Matkustajat eivät kuitenkaan ole välttämättä kyydistä innoissaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pökerryttävä kiihtyvyys AMG:n näkemys edustusautosta ei ole se perinteinen mukava ja äänetön. Ensinnäkin tehoa on Dynamic plus –paketin myötä hetkellisesti 560 kW (762 hv) ja vääntöä 1020 Nm. Tehomittarin mukaan moottoritieajossa tehosta on käytössä viitisen prosenttia, ripeissä kiihdytyksissä kolmasosa. Pääkaupunkiseudun takatalvessa on haasteellista löytää kuivaa kohtaa, missä kaasupolkimen uskaltaa painaa pohjaan. Kiihtyvyys on pökerryttävää, sataseen 3,4 sekuntia. Valitettavasti useimmin on tyydyttävä puoli sekuntia hitaampaan kyytiin, täyden tehon saa Sport+ -ajo-ohjelmalla vain akun ollessa lämmin ja varaustasoltaan yli 80 %. Kaikki neljä pyörää vetävät ja voima säätyy portaattomasti pidon mukaan. Nelipyöräohjaus lisää vakautta maantiellä ja ketteryyttä taajamassa, valtavat ulkomitat ja hintalappu aiheuttavat silti ujoutta parkkihallissa. Yllättävän mukava AMG:n insinöörit ovat sorkkineet ilmajousituksen ja säätyvän iskunvaimennuksen lisäksi mm. kallistuksenvakaajia, moottorin kiinnitystä ja tukivarsia. Viisi ajo-ohjelmaa säätävät alustan lisäksi tehon tuottoa, ohjausta ja ääntä. Todellakin ääntä, vaikka olemme vihdoin päässeet sähkön myötä nautinnolliseen äänettömyyteen, urheilullisissa ajo-ohjelmissa kaiuttimista tuotetaan pörinää niin auton sisään kuin ulkopuolellekin. Kaikkia säätöjä pystyy personoimaan, mutta miksi vaivautua auton palatessa aina mukavuusasetuksille uudelleen käynnistyessään. Sopii kyllä minulle, silloinkin alusta pitää otteen tiestä kuin iilimato ja selviää hiuksianostattavista tilanteista ilman draamaa. Kauneusvirheenä jarrutunto ei ole entisten AMG-mallien tasoa. Valtavien jarrulevyjen ja tehokkaan regeneraation yhteensovittaminen tuo haastetta. Helppoa latausta EQS:n akustoon AMG ei ole kajonnut, vain johtimet on vaihdettu suurempia tehoja varten. Litiumioniakun nettokapasiteetti on 107,8 kWh. Luvattuun 23,8 kWh/100km kulutukseen ei päässyt kuin hetkellisesti. Nollakelissä ajetun leppoisan koeajon keskikulutus oli 31 kWh/100km, jolla toimintamatkaksi yhdellä latauksella muodostuu liki 350 km. Lukema elää voimakkaasti lämpötilan ja ajoprofiilin mukaan. Pikalataustehoksi ilmoitetaan 200 kW, mutta kokeiltaessa huipputeho jäi 180 kW:iin akun esilämmityksestä (+15) huolimatta. Keskimäärin latausteho asettui 150 kW:iin, joten latinkia 200 km taipaleeseen sai n. 25 minuutissa. Parasta oli kuitenkin Mercedes me Chargen toiminta, mitään latauslätkää näyttämättä auto neuvotteli itse latauspömpelin kanssa ja aloitti latauksen. Kaiken lisäksi ensimmäisen vuoden lataukset Ionity-asemilla ovat ilmaisia, mikä ei kuitenkaan liene tässä hintaluokassa kovinkaan kummoinen ostoperuste. Teksti ja kuvat Petri Munukka Mercedes-AMG EQS53 4Matic+ Hinta alkaen 170 350 € Koeajetun auton hinta varusteineen 199 290 € Moottori Sähköauto, neliveto Vääntö 1020 Nm Vääntö 1020 Nm Akku Akku netto 107,8 kWh, Lataus Type 2: 11 kW CCS: 200 kW Toimintamatka 455 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 762 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 23,8 kWh / 100 km (yhd.) / WLTP-kulutus 23,8 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 5223 mm, leveys 1926 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 3210 mm Tavaratila: 610 l Omamassa: 2655 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 10 v / 250 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Yleinen Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe