27.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-AMG EQS53 4Matic+ – edustusauto, jossa kuljettaja nauttii matkastaan enemmän kuin matkustaja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sikariportaan kiireet ovat kuulemma lisääntyneet, kyytiä tarjoaa Mercedes-AMG EQS53 4Matic+ Hyvää: suorituskyky, neliveto, nelipyöräohjaus, ajettavuus, tilat, säämiskäratti Huonoa: ulkomitat, paino, jarrutuntuma, katve etuviistoon, lasiohjaamon heijastukset ja sormenjäljet Mercedes-AMG EQS53 on ainakin alkuun merkin tehokkain sähköauto ja samalla AMG:n ensimmäinen sähköauto. EQS on jo tuttu S-sarjan sähköinen vastine, vaikkakin ulkomuoto ja viisiovisen viistoperän monikäyttöisyys vaikeuttavat mielleyhtymää. Matkustamon alla oleva akusto ja lyhyt keula saavat olemuksen erilaiseksi. Eteen viedyn tuulilasin tuhdit pilarit jättävät katvetta etuviistoon. Tavaratila on liiankin laakea, etukulmiin ei yletä lahkeitaan likaamatta. Sisällä kojelaudan levyinen lasiohjaamo varastaa huomion ylelliseltä nahkasisustukselta ja moitteettomalta viimeistelyltä. Tilaa on joka tapauksessa hulppeasti istua takana vaikka jalat ristissä AMG:n paksummista sporttipenkeistä huolimatta. Korkeutta ei ole aivan niin ylenpalttisesti. Matkustajat eivät kuitenkaan ole välttämättä kyydistä innoissaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pökerryttävä kiihtyvyys AMG:n näkemys edustusautosta ei ole se perinteinen mukava ja äänetön. Ensinnäkin tehoa on Dynamic plus –paketin myötä hetkellisesti 560 kW (762 hv) ja vääntöä 1020 Nm. Tehomittarin mukaan moottoritieajossa tehosta on käytössä viitisen prosenttia, ripeissä kiihdytyksissä kolmasosa. Pääkaupunkiseudun takatalvessa on haasteellista löytää kuivaa kohtaa, missä kaasupolkimen uskaltaa painaa pohjaan. Kiihtyvyys on pökerryttävää, sataseen 3,4 sekuntia. Valitettavasti useimmin on tyydyttävä puoli sekuntia hitaampaan kyytiin, täyden tehon saa Sport+ -ajo-ohjelmalla vain akun ollessa lämmin ja varaustasoltaan yli 80 %. Kaikki neljä pyörää vetävät ja voima säätyy portaattomasti pidon mukaan. Nelipyöräohjaus lisää vakautta maantiellä ja ketteryyttä taajamassa, valtavat ulkomitat ja hintalappu aiheuttavat silti ujoutta parkkihallissa. Yllättävän mukava AMG:n insinöörit ovat sorkkineet ilmajousituksen ja säätyvän iskunvaimennuksen lisäksi mm. kallistuksenvakaajia, moottorin kiinnitystä ja tukivarsia. Viisi ajo-ohjelmaa säätävät alustan lisäksi tehon tuottoa, ohjausta ja ääntä. Todellakin ääntä, vaikka olemme vihdoin päässeet sähkön myötä nautinnolliseen äänettömyyteen, urheilullisissa ajo-ohjelmissa kaiuttimista tuotetaan pörinää niin auton sisään kuin ulkopuolellekin. Kaikkia säätöjä pystyy personoimaan, mutta miksi vaivautua auton palatessa aina mukavuusasetuksille uudelleen käynnistyessään. Sopii kyllä minulle, silloinkin alusta pitää otteen tiestä kuin iilimato ja selviää hiuksianostattavista tilanteista ilman draamaa. Kauneusvirheenä jarrutunto ei ole entisten AMG-mallien tasoa. Valtavien jarrulevyjen ja tehokkaan regeneraation yhteensovittaminen tuo haastetta. Helppoa latausta EQS:n akustoon AMG ei ole kajonnut, vain johtimet on vaihdettu suurempia tehoja varten. Litiumioniakun nettokapasiteetti on 107,8 kWh. Luvattuun 23,8 kWh/100km kulutukseen ei päässyt kuin hetkellisesti. Nollakelissä ajetun leppoisan koeajon keskikulutus oli 31 kWh/100km, jolla toimintamatkaksi yhdellä latauksella muodostuu liki 350 km. Lukema elää voimakkaasti lämpötilan ja ajoprofiilin mukaan. Pikalataustehoksi ilmoitetaan 200 kW, mutta kokeiltaessa huipputeho jäi 180 kW:iin akun esilämmityksestä (+15) huolimatta. Keskimäärin latausteho asettui 150 kW:iin, joten latinkia 200 km taipaleeseen sai n. 25 minuutissa. Parasta oli kuitenkin Mercedes me Chargen toiminta, mitään latauslätkää näyttämättä auto neuvotteli itse latauspömpelin kanssa ja aloitti latauksen. Kaiken lisäksi ensimmäisen vuoden lataukset Ionity-asemilla ovat ilmaisia, mikä ei kuitenkaan liene tässä hintaluokassa kovinkaan kummoinen ostoperuste. Teksti ja kuvat Petri Munukka Mercedes-AMG EQS53 4Matic+ Hinta alkaen 170 350 € Koeajetun auton hinta varusteineen 199 290 € Moottori Sähköauto, neliveto Vääntö 1020 Nm Vääntö 1020 Nm Akku Akku netto 107,8 kWh, Lataus Type 2: 11 kW CCS: 200 kW Toimintamatka 455 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 762 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,4 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 23,8 kWh / 100 km (yhd.) / WLTP-kulutus 23,8 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 5223 mm, leveys 1926 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 3210 mm Tavaratila: 610 l Omamassa: 2655 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 10 v / 250 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe