28.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz C 200 – parempi hyvää hiomalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun perusauto on kunnossa, ei mallipäivitykseltä vaadita ihmeitä. Mercedes-Benz C-sarjan uudistus keskittyykin tekniikkaan ja moottoreihin. Hyvää: Ajettavuus, mukavuus, parantunut tietoviihdejärjestelmä. Huonoa: Vaihteiston viivyttely. Mercedes-Benz C-sarjan uudistuminen edustaa kasvojenkohotusten oppikirjesimerkkiä: vähän uutta ilmettä, lisää varusteita ja reilusti uutta moottorivalikoimaan. Enempää C-sarja ei kaipaakaan, sen verran hienosti vuonna 2014 esitelty perusauto on aikaa kestänyt.Aloitetaan keulasta: Suomessa vakiovarusteiset täysled-ajovalot ovat saaneet uuden ilmeen. Puskureiden ilmettä on hiottu etenkin urheilullisemmissa Avantgarde- ja AMG Line -malliversioissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHybridin rajamaillaUlkonäköä merkittävämmät muutokset löytyvät konepellin alta. Kohokohta on C 200 -mallin (184 hv) uusi 1,5-litrainen nelisylinterinen turboahdettu bensiinimoottori, jonka elämää helpottaa 48 voltin sähköjärjestelmällä toimiva EQ Boost -sähkömoottori. Järjestelmän 10 kilowatin (14 hv) lisäteho ei kuulosta hurjalta, mutta tärkeämpää on liikkeellelähtöjä tehostava 160 newtonmetrin vääntölisä. EQ Boost -järjestelmää käytetään myös jarrutusenergian talteenottoon, ja osaa C 200 toki rullata moottori sammutettunakin. Valmistaja ei kuitenkaan kutsu järjestelmää hybridiksi.Perinteinen tähtikeula on yhä tuotannossa, mutta Suomen tuontiohjelmaan se ei kuulu.Mercedes-Benz on jo aiemmin esitellyt EQ Boost -kevythybridijärjestelmän kolmilitraiseen rivikuutoseensa. Siinä sähkömoottori löytyi kampiakselin yhteydestä. C 200 -malli hyödyntää hihnakäyttöistä järjestelmää, sillä kone on pidetty manuaalivaihteistoille yhteensopivana.Ajoltaan uusi moottori on pääosin hieno, joskin huomaamattomalla tavalla. EQ Boostin ansiosta sammutusautomatiikka toimii lähes huomaamattomasti. Hienoisena kauneusvirheenä moottorin ja 9-portaisen automaatin yhteistyö viivyttelee täyskaasukiihdytyksissä. Uuden voimanlähteen kulutuslupauksiin ei vielä ulkomaankoeajossa uskalla ottaa kantaa.Aina automaattiMuita nelisylinterisiä bensiinivaihtoehtoja ovat 1,6-litraiset C 160 (129 hv) ja C 180 (156 hv) sekä 2-litrainen C 300 (258 hv). Myös dieselpuolella on tapahtunut: E-sarjasta tuttu 2-litrainen löytyy nyt myös C-sarjan keulalta malleissa C 200d (150 hv) ja C 220d (194 hv). Lisäksi voimanlähteestä on kehitetty uusi 1,6-litrainen painos C 180d -versioon (122 hv).Ainakin aluksi kaikki uudet C-sarjat saapuvat Suomeen automaattivaihteisina. 4Matic -nelivetoa tarjotaan lisärahasta C200 ja C 220d -malleihin. V6-moottorisissa C 400:ssa (333 hv) ja Mercedes-AMG C 43 (390 hv) -mallissa neliveto on vakiovaruste.Enemmän E kuin ALoput muutoksista löytää auton sisältä. Käyttöliittymä ei vielä loikkaa A-sarjassa esiteltyyn MBUX-aikakauteen, vaan tyytyy hiottuun versioon E-sarjassa esitellystä järjestelmästä. Keskikonsolista löytää siis tutun rullan ja kosketuslevynä toimivan rannetuen, minkä lisäksi valikkoja voi selata ohjauspyörän hipaisupainikkein.Keskinäyttö on varustelusta riippuen 7 tai 10,25-tuumaa, ja lisärahalla Business Avantgarde- ja Business AMG -malleihin on saatavilla myös 12,3-tuumainen digitaalimittaristo. Sen graafista ilmettä on hiottu E-sarjasta eteenpäin.Digitaalimittariston näkymää voi muokata kolmella teemalla ja "mittareissa" näytettävillä tiedoilla.Neljä vuotta sitten tapahtuneen C-sarjan ensiesittelyn jälkeen automaailmassa suurin kehitys lienee tapahtunut tietoviihdejärjestelmän ohella aktiivisessa turvavarustelussa. C-sarjan järjestelmät onkin päivitetty käytännössä syksyllä uudistuneen S-sarjan tasolle. Aktiivinen vakionopeudensäädin osaa nyt ennakoida karttatiedon avulla kaarteet ja risteykset, ja osaapa auto vaihtaa kaistaa pelkällä vilkkuviikselläkin. Törmäyksenestojärjestelmä hallitsee nyt jalankulkijat ja pyöräilijätkin.Digitaalimittariston toinen teema.Teknisten uudistusten ohella C-sarja ansaitsee edelleenkin kehut ajettavuudesta ja mukavuudesta. Luonnollinen ohjaustuntuma tekee nykymittapuulla kompaktin auton hallinnasta erittäin vaivatonta, ja alusta tarjoaa erinomaisen yhdistelmän pintapehmeyttä ja jämäkkyyttä. Tunnepuoltakin löytyy reilusti, jos valitsee jonkin kuusisylinterisistä vaihtoehdoista, mutta niihin palaamme myöhemmin.Mallisto laajenee myöhemmin ladattavilla hybrideillä, joita tarjotaan nyt bensiini- ja dieselmoottorin yhteyteen.Uudistuneet Mercedes-Benz C-sarjat saapuvat Suomeen elokuussa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz C 200 Hinta alkaen 42 374 € Moottori Bensiinimoottori 1 497 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 135 kW (184 hv), 5 800–6 100 r/min Vääntö 280 Nm (3 000–4 000 r/min) Vääntö 280 Nm (3000–4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 239 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 144 g/km Mitat pituus 4686 mm, leveys 1810 mm, korkeus 1442 mm, akseliväli 2840 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”