4.10.2023

Koeajo: Mercedes-Benz GLE 400 e 4Matic Coupé – melkein kuin sähköautolla ajaisi

Mercedes-Benz GLE 400 e on ladattava hybridi, mutta sen monet ominaisuudet ovat kuin sähköautossa. Hyvää: Pikalataus, ajettavuus, tilat. Huonoa: Ohjaus keskialueella, hinta.

Ohi ovat ne ajat, kun isoa möhkömaista katumaasturia voi syyttää bensarosvoksi turhakkeeksi. Mercedes-Benz GLE -katumaasturi on osoitus siitä, kuinka ladattavalla hybridillä ajetaan lähes kuin sähköautolla, ja polttoainetta kuluu ainoastaan silloin, kun autolla lähdetään vähän pidempään matkaan. Silloinkin toki voi ajaa pelkällä sähköllä, jos GLE:tä viitsii ladata alle 100 kilometrin välein.

Mercedes GLE:llä ajettiin koeajoviikon aikana lähes 900 kilometriä ja sinä aikana autoon tankattiin noin 35 litraa bensaa. Auton polttoaineen kulutus oli siis pyöreästi 3,89 litraa bensiiniä sadalla kilometrillä ja tämäkin polttoaine kului ainoastaan silloin, kun autolla piipahdettiin maakunnassa ajaen hieman pidempää siivua. Pääkaupunkiseudulla kaikki ajot hoidettiin puhtaasti sähköllä ja autoa ladattiin niin toimiston pihassa tai kauppareissun yhteydessä. Kauppareissullakin auton bruttokapasiteetiltaan reilun 31 kilowattitunnin ajoakku imettiin täyteen puolessa tunnissa pikalatauksessa, jota auto otti vastaan parhaimmillaan 61 kilowatin teholla.

Tämä kaikki mahdollistuu siis sillä, että GLE:stä voi myös pikaladata kuin täyssähköautoa, vaikka se on ladattava hybridi. GLE:n ajoakun kapasiteetti lähentelee entisaikojen pienempiakkuisten sähköautojen akkuja. Meno GLE:llä on melkein kuin sähköautolla ajaisi. GLE:n pikalatausominaisuus oli aiemmin maksimissaan 50 kilowattituntia, nyt se nostettu malliuudistuksen yhteydessä 60 kilowattiin. DC-lataus autoon on saatavilla lisävarusteena.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

600 newtonmetrin vääntö

GLE:n sähkövoimalinja ytimenä on siis 31 kilowattitunnin ajoakku sekä 100 kilowatin tehoinen sähkömoottori, joka riittää erinomaisesti normaaliin työmatka- ja muuhun asiointiajoon. Auton WLTP-syklin mukainen toimintamatka on noin 95 kilometriä, riippuen GLE:n varustetasosta. Koeajossa olleen GLE-mallin WLTP-syklin mukainen toimintamatka oli 95 kilometriä ja se myös toteutui melkoisen hyvin kaupunkiajossa ja kehäteillä. Autolla pystyttiin hoitamaan erinomaisesti päivittäiset ajot.

GLE:n ajo-tuntuma on muutenkin hyvin lähellä sähköautoa. Energiantalteenoton tehokkuutta voi myös säätää, kuten monissa sähköautoissa. Mercedeksen ilmoituksen mukaan energiantalteenottoteho on jopa yli 100 kW. Mersun lataushybridillä voi kokea saman yhden polkimen ajokokemuksen kuin sähköautollakin: kun jalan nostaa auton voimapolkimelta, auto nopeus hidastuu sähköllä ajaessa niin voimakkaasti, että jarrupolkimeen tuskin tarvitsee koskea.

Koko voimalinja yhteisteho GLE:ssä on 280 kilowattia ja peräti 600 newtonmetriä, sähkömoottorin parina GLE:ssä on 2-litrainen bensiinimoottori, joka kehittää 185 kilowatin (252 hv) tehon. GLE:stä löytyy siis maasturimaista ja maasturilta edellytettävää uhmakasta voimaakin. Auton voimalinjan yhteisteho on kasvanut nyt peräti 30 kilowatin verran.

Kun voimalinjassa ei tehon ja suorituskyvyn suhteen ole juurikaan puutetta, ei niistä ole auton muissakaan ajo-ominaisuuksissa.

"Läpinäkyvä konepelti"

GLE:n mukavuudesta ja myös jonkunlaisista maasto-ominaisuuksista pitää huolen säädettävä ilmajousitus. Se tekee ajettavuudesta erittäin mukavaa kaikissa olosuhteissa. Moottoritienopeuksissa alusta laskeutuu paremman aerodynamiikan takaamiseksi alas. Kun GLE:llä lähdetään maastoon, mittariston voi säätää maastoajoon sopivaksi muun muassa siten, että auton eri kallistuskulmat tulevat mittaristoon näkyviin. Off road -asennossa auton ilma-alusta puolestaan mukautuu nostaen koria ylöspäin paremman maavaran takaamiseksi.

GLE tarjoaa myös off road -ajossa niin sanotun läpinäkyvän konepellin eli auton MBUX-näytöllä näytetään tietokoneen muodostama kuva auton edestä ja keulan alta, joka helpottaa hahmottamaan auton keulan ja renkaiden liikkeet vaikeassa maastossa edetessä. Tämä on aivan ehdoton varuste off road -ajoon, se tuo varmuutta maastoajoon.

GLE:n vetomassat ovat myös erittäin merkittävät, autolla saa vetää peräti 2 700 kiloista jarrullista kärryä.

Ilmajousitus tuo mukavuutta

Ajo-ominaisuuksiltaan ilmajousitettu luksuskatumaasturi, joka perushinnaltaankin on yli 100 000 euroa, on luonnollisesti erinomainen. Alusta tuntuu miellyttävältä joka käänteessä ja korkealta näkee hyvin. Miinus GLE:n ajettavuudessa on se, että perusasetuksilla GLE:n ohjauksen keskialue on hieman levoton ja hakeva, mutta kun auton sport-ohjelman laittaa päälle, ohjauskin tukevoituu merkittävästi.

MBUX on päivittynyt nyt myös uuteen käyttöjärjestelmään.

Kaupunkiajossa GLE:n uusia ominaisuuksia on pysäköintiavustin. Auton voi katua lipuessaan laittaa hakemaan sopivan pysäköintipaikan kadun varresta. Kun auto on löytänyt sopivan paikan, sille annetaan käsky pysäköidä – ja autohan sen myös hoitaa, ja vielä keskelle ruutua. Tämä on myös erinomainen apu, kun kysymyksessä on iso auto, jonka saaminen kadunvarsiparkkiin voi olla myös haasteellista.

Mercedes-Benz GLE on saatavilla edelleenkin kahdella eri korimallilla, niin sanottuna pystyperänä sekä Coupéna. Coupé-versio on tyylikäs, vaikkakin perän muoto syö jonkun verran tavaratilaa. Auto on kuitenkin niin iso, että tavaratilaa GLE:ssä on runsaasti korin muodoista huolimatta.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Mercedes-Benz GLE 400 e 4MATIC Coupé

Hinta alkaen

102 040 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

126 967 €

Moottori

Ladattava hybridi bensiinimoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottori 100 kW (136 hv), yhteisteho 280 kW, vääntö 600 Nm.

Teho

185 kW (252 hv), 5 800 r/min

Vääntö

400 Nm (2 000–3 200 r/min)

Vääntö

400 Nm (2000–3200 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 31,2 / 23,3 kWh, lataus Type 2 11 kW, CCS 60 kW.

Toimintamatka

95 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

280 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,1 s

Huippunopeus

210 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 0,9 (yhd.)

CO2-päästöt

20 g/km

Mitat

pituus 4 941 mm, leveys 2 157 mm, korkeus 1 716 mm, akseliväli 2 935 mm
Omamassa: 2 670 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

2 700 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat