16.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: miedosti muuttunut – Volkswagen Golf Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päivitetty Volkswagen Golf näyttää, ja myös tuntuu, tutulta. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, tilat. Huonoa: vaihteiston nykäykset. Volkswagen Golf nauttii markkinoilla erikoista statusta. Paitsi, että auto on oman luokkansa perustajajäseniä, se on tänä päivänäkin merkkinsä kivijalka, ja toimii yhä kilpailijoilleen tietynlaisena mittapuuna. Kun tällaiseen asemaan on ylletty, mallipäivitys pitää tehdä harkiten, ettei vahvoiksi koettuja ominaispiirteitä häirittäisi. Oli kyseessä sitten täysi uudistus (viimeksi vuonna 2012) tai kasvojenkohennus (tänä keväänä) taktiikkana ei ole irrottelu, pikemminkin hienohionta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Desi piilossa Niinpä Golf-ilmeen viimeisimpiä viilauksia on vaikea erottaa, vaikka ajaisi väistyneen version rinnalle. Vieläkin mielenkiintoisempaa on se, ettei edes tärkein tekninen uudistus nouse esiin, vaikka sitä kuinka kutittelisi. Kyse on desillä kasvaneesta bensiinimoottorista eli 1.5 TSI EVO:sta, jonka numeroarvot ovat varsin lähellä edeltäjää eli 1.4 TSI:tä. Saman verran tehoa ja vääntöä identtisillä kierrosluvuilla, 0,1 litraa alhaisempi EU-yhdistetty kulutus ja neljä grammaa vähemmän CO2-päästöjä. Moottorit ovat pohjimmiltaan samaa sukua – suurennos on saatu aikaan kasvattamalla iskun pituutta. Lukuisten sisäisten muokkausten ohella 1.5 TSI:ssä käytetään aina sylinterien lepuutustoimintoa, kun 1.4 TSI:tä tehtiin sen kanssa ja ilman. Vain se vaihteisto Vähitellen kaikki 1.4 TSI:t väistyvät uuden moottorisukupolven tieltä – esimerkiksi 130-hevosvoimainen painos 1.5 TSI:stä on jo putkessa. Näin alkuun mallistosta löytyy kuitenkin vain DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla ja Highline-varustelulla varustettu versio, joko viistoperänä tai farkkuna. Jos ovat muutokset lukuarvoina pieniä, samaa voi sanoa ajotuntumista. Eroa 1.4 TSI:hin on kaiken kaikkiaan vaikea havaita. Samat kehut pätevät: vääntää hyvin alhaalta, kiihdyttää Golfia reippaasti mutta tarpeeksi hiljaisesti, ja on taloudellinen. Myös kestomoite on ennallaan. Tuntuu tavallaan turhauttavalta, että uuden(kin) moottorin pehmeät käyttöominaisuudet kärsivät kaksoiskytkinvaihteiston nykäyksistä liikkeellelähdöissä. Koeajoautossa ne tuntuivat erityisen terävinä. Ajettavuus on onneksi taattua Golfia: jämäkänsorttista, mutta silti meikäläiset reikätiet huomioon ottavaa. Hieman yllättäen havaitsimme kiihdytyksissä selvää uravetelyä, vaikka rengastus onkin enemmän kuin järkevä 205/55 R16. Järkinäyttöjä Highline-varustetaso sisältää vakiona uuden digitaalisen mittariston, jonka näkymiä voi säädellä haluamakseen. Selkeää, hyväresoluutiosta ja havainnollista. Sama pätee suurentuneeseen kojelaudan kosketusnäyttöön, jonka tässä versiossa on varustettu ”oikealla” äänenvoimakkuussäätimen nupilla. Prameamman näyttökokonaisuuden uutta hipaisemalla käytettävää volume-säädintä, jonka tuntumaa kritisoimme ulkomaan ensikoeajossa, ei tule ikävä. Automaatti-ilmastoinnin säätimiin – kuten oikeastaan muuallekaan sisustuksessa – ei ole kajottu, ja hyvä niin. Golf Variantin ajoasento ja tilat ovat sen verran hyvät, että suurempaa autoa ei oikeastaan kukaan tarvitsisi. Sitä manuaalivaihteistoa kannattaa silti ehkä jäädä odottelemaan. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.volkswagen.fi/uusi-golf Volkswagen Golf Variant Highline 1.5 TSI EVO 110 kW DSG Hinta alkaen 33 656 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 486 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 218 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 112 g/km Mitat pituus 4567 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1515 mm, akseliväli 2620 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku