16.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: miedosti muuttunut – Volkswagen Golf Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päivitetty Volkswagen Golf näyttää, ja myös tuntuu, tutulta. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, tilat. Huonoa: vaihteiston nykäykset. Volkswagen Golf nauttii markkinoilla erikoista statusta. Paitsi, että auto on oman luokkansa perustajajäseniä, se on tänä päivänäkin merkkinsä kivijalka, ja toimii yhä kilpailijoilleen tietynlaisena mittapuuna.Kun tällaiseen asemaan on ylletty, mallipäivitys pitää tehdä harkiten, ettei vahvoiksi koettuja ominaispiirteitä häirittäisi. Oli kyseessä sitten täysi uudistus (viimeksi vuonna 2012) tai kasvojenkohennus (tänä keväänä) taktiikkana ei ole irrottelu, pikemminkin hienohionta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDesi piilossaNiinpä Golf-ilmeen viimeisimpiä viilauksia on vaikea erottaa, vaikka ajaisi väistyneen version rinnalle. Vieläkin mielenkiintoisempaa on se, ettei edes tärkein tekninen uudistus nouse esiin, vaikka sitä kuinka kutittelisi.Kyse on desillä kasvaneesta bensiinimoottorista eli 1.5 TSI EVO:sta, jonka numeroarvot ovat varsin lähellä edeltäjää eli 1.4 TSI:tä. Saman verran tehoa ja vääntöä identtisillä kierrosluvuilla, 0,1 litraa alhaisempi EU-yhdistetty kulutus ja neljä grammaa vähemmän CO2-päästöjä.Moottorit ovat pohjimmiltaan samaa sukua – suurennos on saatu aikaan kasvattamalla iskun pituutta. Lukuisten sisäisten muokkausten ohella 1.5 TSI:ssä käytetään aina sylinterien lepuutustoimintoa, kun 1.4 TSI:tä tehtiin sen kanssa ja ilman.Vain se vaihteistoVähitellen kaikki 1.4 TSI:t väistyvät uuden moottorisukupolven tieltä – esimerkiksi 130-hevosvoimainen painos 1.5 TSI:stä on jo putkessa. Näin alkuun mallistosta löytyy kuitenkin vain DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla ja Highline-varustelulla varustettu versio, joko viistoperänä tai farkkuna.Jos ovat muutokset lukuarvoina pieniä, samaa voi sanoa ajotuntumista. Eroa 1.4 TSI:hin on kaiken kaikkiaan vaikea havaita. Samat kehut pätevät: vääntää hyvin alhaalta, kiihdyttää Golfia reippaasti mutta tarpeeksi hiljaisesti, ja on taloudellinen.Myös kestomoite on ennallaan. Tuntuu tavallaan turhauttavalta, että uuden(kin) moottorin pehmeät käyttöominaisuudet kärsivät kaksoiskytkinvaihteiston nykäyksistä liikkeellelähdöissä. Koeajoautossa ne tuntuivat erityisen terävinä.Ajettavuus on onneksi taattua Golfia: jämäkänsorttista, mutta silti meikäläiset reikätiet huomioon ottavaa. Hieman yllättäen havaitsimme kiihdytyksissä selvää uravetelyä, vaikka rengastus onkin enemmän kuin järkevä 205/55 R16.JärkinäyttöjäHighline-varustetaso sisältää vakiona uuden digitaalisen mittariston, jonka näkymiä voi säädellä haluamakseen. Selkeää, hyväresoluutiosta ja havainnollista. Sama pätee suurentuneeseen kojelaudan kosketusnäyttöön, jonka tässä versiossa on varustettu ”oikealla” äänenvoimakkuussäätimen nupilla. Prameamman näyttökokonaisuuden uutta hipaisemalla käytettävää volume-säädintä, jonka tuntumaa kritisoimme ulkomaan ensikoeajossa, ei tule ikävä.Automaatti-ilmastoinnin säätimiin – kuten oikeastaan muuallekaan sisustuksessa – ei ole kajottu, ja hyvä niin. Golf Variantin ajoasento ja tilat ovat sen verran hyvät, että suurempaa autoa ei oikeastaan kukaan tarvitsisi.Sitä manuaalivaihteistoa kannattaa silti ehkä jäädä odottelemaan.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.volkswagen.fi/uusi-golf Volkswagen Golf Variant Highline 1.5 TSI EVO 110 kW DSG Hinta alkaen 33 656 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 486 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 218 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 112 g/km Mitat pituus 4567 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1515 mm, akseliväli 2620 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa