16.6.2017 Ajoneuvot Koeajo: miedosti muuttunut – Volkswagen Golf Teksti Jussi Saarinen Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päivitetty Volkswagen Golf näyttää, ja myös tuntuu, tutulta. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, tilat. Huonoa: vaihteiston nykäykset. Volkswagen Golf nauttii markkinoilla erikoista statusta. Paitsi, että auto on oman luokkansa perustajajäseniä, se on tänä päivänäkin merkkinsä kivijalka, ja toimii yhä kilpailijoilleen tietynlaisena mittapuuna. Kun tällaiseen asemaan on ylletty, mallipäivitys pitää tehdä harkiten, ettei vahvoiksi koettuja ominaispiirteitä häirittäisi. Oli kyseessä sitten täysi uudistus (viimeksi vuonna 2012) tai kasvojenkohennus (tänä keväänä) taktiikkana ei ole irrottelu, pikemminkin hienohionta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Desi piilossa Niinpä Golf-ilmeen viimeisimpiä viilauksia on vaikea erottaa, vaikka ajaisi väistyneen version rinnalle. Vieläkin mielenkiintoisempaa on se, ettei edes tärkein tekninen uudistus nouse esiin, vaikka sitä kuinka kutittelisi. Kyse on desillä kasvaneesta bensiinimoottorista eli 1.5 TSI EVO:sta, jonka numeroarvot ovat varsin lähellä edeltäjää eli 1.4 TSI:tä. Saman verran tehoa ja vääntöä identtisillä kierrosluvuilla, 0,1 litraa alhaisempi EU-yhdistetty kulutus ja neljä grammaa vähemmän CO2-päästöjä. Moottorit ovat pohjimmiltaan samaa sukua – suurennos on saatu aikaan kasvattamalla iskun pituutta. Lukuisten sisäisten muokkausten ohella 1.5 TSI:ssä käytetään aina sylinterien lepuutustoimintoa, kun 1.4 TSI:tä tehtiin sen kanssa ja ilman. Vain se vaihteisto Vähitellen kaikki 1.4 TSI:t väistyvät uuden moottorisukupolven tieltä – esimerkiksi 130-hevosvoimainen painos 1.5 TSI:stä on jo putkessa. Näin alkuun mallistosta löytyy kuitenkin vain DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla ja Highline-varustelulla varustettu versio, joko viistoperänä tai farkkuna. Jos ovat muutokset lukuarvoina pieniä, samaa voi sanoa ajotuntumista. Eroa 1.4 TSI:hin on kaiken kaikkiaan vaikea havaita. Samat kehut pätevät: vääntää hyvin alhaalta, kiihdyttää Golfia reippaasti mutta tarpeeksi hiljaisesti, ja on taloudellinen. Myös kestomoite on ennallaan. Tuntuu tavallaan turhauttavalta, että uuden(kin) moottorin pehmeät käyttöominaisuudet kärsivät kaksoiskytkinvaihteiston nykäyksistä liikkeellelähdöissä. Koeajoautossa ne tuntuivat erityisen terävinä. Ajettavuus on onneksi taattua Golfia: jämäkänsorttista, mutta silti meikäläiset reikätiet huomioon ottavaa. Hieman yllättäen havaitsimme kiihdytyksissä selvää uravetelyä, vaikka rengastus onkin enemmän kuin järkevä 205/55 R16. Järkinäyttöjä Highline-varustetaso sisältää vakiona uuden digitaalisen mittariston, jonka näkymiä voi säädellä haluamakseen. Selkeää, hyväresoluutiosta ja havainnollista. Sama pätee suurentuneeseen kojelaudan kosketusnäyttöön, jonka tässä versiossa on varustettu ”oikealla” äänenvoimakkuussäätimen nupilla. Prameamman näyttökokonaisuuden uutta hipaisemalla käytettävää volume-säädintä, jonka tuntumaa kritisoimme ulkomaan ensikoeajossa, ei tule ikävä. Automaatti-ilmastoinnin säätimiin – kuten oikeastaan muuallekaan sisustuksessa – ei ole kajottu, ja hyvä niin. Golf Variantin ajoasento ja tilat ovat sen verran hyvät, että suurempaa autoa ei oikeastaan kukaan tarvitsisi. Sitä manuaalivaihteistoa kannattaa silti ehkä jäädä odottelemaan. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.volkswagen.fi/uusi-golf Volkswagen Golf Variant Highline 1.5 TSI EVO 110 kW DSG Hinta alkaen 33 656 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 486 € Moottori Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 218 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 112 g/km Mitat pituus 4567 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1515 mm, akseliväli 2620 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe