21.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi ASX 1.6 HEV – vihdoin jotain uutta, vaikkakin lainahöyhenin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi sai ASX-mallinsa vihdoin ja viimein uudistettua, tosin lainahöyhenin. Uusi Mitsubishi ASX tulee Nissan-Renault-Mitsubishi -allianssista. Hyvää: Näkyvyys, voimalinjan vaivattomuus, ajotuntuma, muotoilu. Huonoa: Moottorin äänet, ohjaus, alustatuntuma. Mitsubishi sai vihdoin ja viimein uudistettua ASX-mallinsa. Edellinen ASX palveli kaikkiaan vuodesta 2010 saakka ja sinä aikana automalli ehti peräti neljänteen faceliftiinsä. Nyt ASX on kokonaan uudistunut. Uusi Mitsubishi ASX tulee Renault-Nissan-Mitsubishi -allianssista, johon Mitsubishi on näistä kolmesta liittynyt viimeisimpänä. ASX:n myötä Mitsubishi on kuitenkin tekemässä uutta tulemista, sillä tahtoa jatkaa myyntiä Euroopassa kuitenkin on. ASX aloittaa uusien mallien vyörytyksen, myös Outlander PHEV:in osalta Mitsulla tehtiin vihdoin ja viimein päätös, että se tulee uutena Eurooppaan. Samoin Mitsubishi Colt on uudistumassa ja tulossa myös uutena mallina ulos. Colt tulee jo tänä kesänä ja Outlander ensi vuonna. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytännössä Renault Captur Mitsubishi on liittynyt Renault-Nissanin kumppaniksi yhteiseen allianssiin ja pystyy nyt hyödyntämään yhtiöiden ristiinjakosopimuksia siten, että se saa uutta mallistoa markkinalle allianssin kautta. ASX:n kohdalla voisi siis sanoa, että se on liikenteessä lainahöyhenin, sillä ASX on käytännössä Renault Captur. Harva asia enää nykypäivänä on kuitenkaan täysin omaa, sillä mitä enemmän asioita missä tahansa teollisuudessa pystyy skaalaamaan valmista hyödyntämällä, sitä taloudellisempaa, ja monilta osin myös järkevämpää kaikki on tehdä. ASX:n hyvyydeksi voi tässä vaiheessa todeta sen, että auton keulan ilme ja muotoilu on jopa tyylikkäämpää kuin Renault’n vastaavassa mallissa. Mitsubishin logon ympärillä etumaskissa olevat kromiset tehosteet tekevät keulasta tyylikkäämmän kuin Rellussa. Uusi ASX on tarjolla viidellä eri moottorivaihtoehdolla. Mallistoon kuuluu 1-litrainen bensiinimoottori sekä neljä eri hybridivaihtoehtoa. Kevythybridejä, 1,3-litraisella bensiinimoottorilla varustettuja on tarjolla kaksi eri tehoversiota ja 1,6-litraisella bensiinimoottorilla varustetut versiot löytyvät sekä hybridinä että ladattavana hybridinä. Mukava, mutta äänekäs voimalinja Tässä koeajossa käsittelyssä ASX:ssä on 1,6-litrainen hybridivoimalinja, jonka yhteenlaskettu teho on 105 kilowattia (143 hv). Hybridijärjestelmä käyttää 1,26 kilowattitunnin akkua. Bensiinimoottorin, joka kehittää 69 kilowattia tehoa, apuna on kaksi sähkömoottoria, joiden tehot ovat 15 ja 36 kilowattia. Toinen sähkömoottori toimii käynnistingeneraattorina ja toinen apuna ajossa. Voimalinja toimii mukavasti ja sulavasti eikä autolla ajaessa tunne esimerkiksi välityksen vaihtoja millään tavalla. Auton tehot ovat varsin riittävät liikuttamaan sitä ripeästi. Vaihteistona autossa on automaattinen monitilavaihteisto, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että vaihtoehtoja, kuinka voima tiehen välittyy, voi olla useampia, peräti toistakymmentä. Äänimaailma on maltillinen, paitsi silloin, kun polttomoottori pärähtää käyntiin ajotilanteen mukaan. Moottorin käyntiääni kuuluu melko voimakkaasti auton matkustamoon. Tavaratila laajennettavissa takaistuinta siirtämällä Kuljettajan paikalla istutaan ryhdikkäästi ja melko korkealla. Tämä sopii luonnollisesti huonojalkaisille ja -selkäisille, autoon on helppo kulkea. Näkyvyys joka suuntaan on myös hyvä. Ohjaustuntuma autossa on hieman tahmea ja vasteeton, mutta eipä ASX:llä radalle mennäkään. Alustatuntuma on perusajossa miellyttävä, mutta terävämmät töyssyt alusta ottaa vastaan myös hyvin terävästi. Takapenkillä on tilaa ja takaistuin liikkuu edes-takaisin kiskolla, jos istuintila tai tavaratilan kokoa haluaa säätää. Tavaratila vetää perusmuodossaan 422 litraa ja laajenee vielä 114 litralla, kun takaistuimen liu’uttaa eteenpäin. Sisätilojen materiaalit ovat miellyttäviä Intense-varustetasossa ja yllättävää kyllä, Mitsubishi on hinnoiteltu korkeammaksi kuin Renault Captur. Korkeampaa hintaa Mitsulla perustellaan paremmalla varustelulla sekä pidemmällä takuulla. Renault’n takuu on 4 vuotta tai 100 000 kilometriä, kun Mitsubishillä takuu on viisi vuotta tai 100 000 kilometriä. ASX lainahöyhenissä voi olla Mitsulle kohtalon kysymys, mutta hyvin mahdollista myös on, että ostajat löytävät ASX:n. Tuleva Colt, joka melko varmasti on vahvaa sukua Renault Cliolle sekä Outlander, joka on ollut Mitsulle menestystuote, saattavat nostaa automerkin jopa uuteen nousuun. Tuleva Mitsubishi Outlander jakaa tekniikkansa puolestaan Nissan X-Trailin sekä Renault Espacen kanssa. Eikä se, että ASX:n ja muiden mallien kohdalla kohdalla mennään nyt lainatulla, tarkoita sitä, etteikö jotain omaakin Mitsubishiltä voisi olla jossain vaiheessa tulossa. Aina voisi mennä paremminkin, mutta kun rekisteröintitilastoja tutkii, niin Mitsubishi oli viime vuoden ensirekisteröinneissä automerkkien sijalla 18 jättäen taakseen muun muassa sellaiset merkit kuin Mazda, Dacia ja Honda. Mitsubishi Eclipse oli kaikista automalleista ensirekisteröinneissä sijalla 23, joka ei ole huono sekään. Eclipsen taakse jäivät muun muassa kestosuosikit Ford Focus, Opel Astra ja Kia Rio. Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Mitsubishi ASX 1.6 HEV Intense AT Hinta alkaen 35 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 38 594 € Moottori Bensiinimoottori 1598 cm³, 4 sylinteriä, automaattimen monitilavaihteisto, etuveto Teho 69 kW (94 hv), 5600 r/min Vääntö 148 Nm (3600 r/min) Vääntö 148 Nm (3600 r/min) Akku Kaksi sähkömoottoria, 36 ja 15 kW, sähkömoottorin vääntö, 205 Nm, Li-ion -akun kapasiteetti 1,26 kWh. Hybridijärjestelmän yhteisteho 105 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,8 (yhd.) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 4227 mm, leveys 1797 mm, korkeus 1585 mm, akseliväli 2639 mm Tavaratila: 326–1149 l Omamassa: 1440 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 720 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 v / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku