14.7.2021

Koeajo: Mitsubishi Eclipse Cross sähköistyi houkuttelevaksi hybridinelivedoksi

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Mitsubishi Eclipse Cross uudistui, ja samalla voimalinjavalikoima täydentyi mielenkiintoisella ladattavalla hybridillä. Hyvää: sulava voimalinja, varustelu. Huonoa: tunnoton ohjaus, vanhahtava yleisilme.

Mitsubishi otti vuonna 2017 uudelleen käyttöön mallinimen Eclipse. Aiemmin kaksiovisena coupéna tunnettu malli sai kuitenkin lisänimen Cross ja sijoittui japanilaisvalmistajan katumaasturipainotteisessa mallistossa pienen ASX:n ja isomman Outlanderin väliin. Nyt valmistaja uudisti tätä keskimmäistä mallia sekä ulkoisesti että pinnan alta.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Takalasi yksiosaiseksi

Ulkoisesti Eclipse Cross on kokenut varsin tyypillisiä mallisukupolven puolivälin päivityksiä. Keulassa valot, maski ja puskuri ovat saaneet uutta ilmettä. Takana muutokset ovat vielä selvempiä. Uudistuksen yhteydessä Mitsubishi on luopunut kaksiosaisesta takalasista, eikä takanäkymää hallitse enää lasin keskellä kulkeva lista. Uuden ilmeen voisi sanoa olevan helpommin lähestyttävä ja perinteisempi. Perä laskeutuu edelleen hyvin viistosti, mikä verottaa osansa tavaratilasta.

Mitsubishi Eclipse Cross PHEV

Myös ohjaamo on uudistunut, vaikka sitä ei ehkä ensivilkaisulla uskoisi. Kosketusnäyttö on aiempaa isompi ja edeltäjän kosketuslevystä on luovuttu. Nappimäärän lisäksi näytön grafiikat muistuttavat menneiltä ajoilta ja aasialaisvalmistajien tyylin mukaisesti valikoita löytyy paljon, eikä niiden välillä surffailu ole selkeintä mahdollista.

Tekniikka Outlanderista

Teknisesti Eclipse Crossin mielenkiintoisin uudistus on malliston täydentyminen ladattavalla hybridillä. Sinänsä tässäkään ei ole mitään uutta, sillä tekniikka on lainattu suoraan isoveli Outlanderista. Keulalta löytyy siis 2,4-litrainen vapaasti hengittävä bensakone, jonka kaverina on sähkömoottori ja taka-akselilla on oma sähkömoottorinsa.

Rauhallisessa ajossa auto etenee aina sähkömoottorien turvin, ja polttomoottoria käytetään tarvittaessa sähkön tekemiseen. Polttomoottori voidaan kytkeä maantienopeuksissa myös pyörittämään suoraan eturenkaita, mutta perinteistä vaihteistoa polttomoottorin perästä ei siis löydy. Ratkaisun ansiosta voimalinjan toiminta on ensiluokkaisen pehmeää, kuten sähkömoottorien kanssa on totuttu. Suorituskyky on teholukuihin nähden jokseenkin verkkainen, mutta arkiajoon riittävä.

Tavallinen, mutta houkutteleva

Ajettavuuden ja etenkin ohjauksen osalta Eclipse Cross ottanut harppauksen eteenpäin, mutta kovin vakuuttava suoritus ei vieläkään ole. Ohjauksen keskitys on jousimainen eikä ohjaukseen tarvittava voima muutu luonnollisesti ajotilanteen mukaan. Ohjaus ei myöskään juuri tarjoa tuntoa, mikä häiritsee etenkin liukkailla pinnoilla. Alusta hoitaa tehtävänsä ohjausta vakuuttavammin. Se tarjoaa miellyttävää pintapehmeyttä, muttei heittäydy epätäsmälliseksi kovemmissakaan nopeuksissa.

Eclipse Crossin lataushybridin vahvuuksiin lukeutuu toki auton nelivetoisuus ja hinnoittelu. Jos tarve on juuri joka nurkasta raapivalle autolle, lievä vanhanaikaisuus ei haittaa ja ladattava hybridi sopii omaan ajoprofiiliin, on 36 390 eurosta alkava hinta varsin houkutteleva. Myös varustelu on kohdallaan, eikä esimerkiksi koeajoauton toiseksi korkein varusteluversio jättänyt käytännössä mitään toivomisen varaa.

Teksti ja kuvat: Mikko Autio

Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV Instyle 4WD

Hinta alkaen

43 990 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

44 819 €

Moottori

Ladattava hybridi, bensiinimoottori 2 360 cm³, 4 sylinteriä, kiinteä välitys, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori edessä 60 kW (82 hv), takana 70 kW (95 hv).

Teho

72 kW (98 hv), 4000 r/min

Vääntö

193 Nm (2500 r/min)

Vääntö

193 Nm (2500 r/min)

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen: 13,8 kWh. Lataus: Type 2 3,7 kW (1 x 16 A), CHAdeMO 22 kW.

Toimintamatka

45 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

165 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,9 s

Huippunopeus

162 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 2,0 (yhd.)

CO2-päästöt

46 g/km

Mitat

pituus 4545 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2670 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1500 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

5 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat