14.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Eclipse Cross sähköistyi houkuttelevaksi hybridinelivedoksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi Eclipse Cross uudistui, ja samalla voimalinjavalikoima täydentyi mielenkiintoisella ladattavalla hybridillä. Hyvää: sulava voimalinja, varustelu. Huonoa: tunnoton ohjaus, vanhahtava yleisilme. Mitsubishi otti vuonna 2017 uudelleen käyttöön mallinimen Eclipse. Aiemmin kaksiovisena coupéna tunnettu malli sai kuitenkin lisänimen Cross ja sijoittui japanilaisvalmistajan katumaasturipainotteisessa mallistossa pienen ASX:n ja isomman Outlanderin väliin. Nyt valmistaja uudisti tätä keskimmäistä mallia sekä ulkoisesti että pinnan alta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakalasi yksiosaiseksiUlkoisesti Eclipse Cross on kokenut varsin tyypillisiä mallisukupolven puolivälin päivityksiä. Keulassa valot, maski ja puskuri ovat saaneet uutta ilmettä. Takana muutokset ovat vielä selvempiä. Uudistuksen yhteydessä Mitsubishi on luopunut kaksiosaisesta takalasista, eikä takanäkymää hallitse enää lasin keskellä kulkeva lista. Uuden ilmeen voisi sanoa olevan helpommin lähestyttävä ja perinteisempi. Perä laskeutuu edelleen hyvin viistosti, mikä verottaa osansa tavaratilasta.Myös ohjaamo on uudistunut, vaikka sitä ei ehkä ensivilkaisulla uskoisi. Kosketusnäyttö on aiempaa isompi ja edeltäjän kosketuslevystä on luovuttu. Nappimäärän lisäksi näytön grafiikat muistuttavat menneiltä ajoilta ja aasialaisvalmistajien tyylin mukaisesti valikoita löytyy paljon, eikä niiden välillä surffailu ole selkeintä mahdollista. Tekniikka OutlanderistaTeknisesti Eclipse Crossin mielenkiintoisin uudistus on malliston täydentyminen ladattavalla hybridillä. Sinänsä tässäkään ei ole mitään uutta, sillä tekniikka on lainattu suoraan isoveli Outlanderista. Keulalta löytyy siis 2,4-litrainen vapaasti hengittävä bensakone, jonka kaverina on sähkömoottori ja taka-akselilla on oma sähkömoottorinsa. Rauhallisessa ajossa auto etenee aina sähkömoottorien turvin, ja polttomoottoria käytetään tarvittaessa sähkön tekemiseen. Polttomoottori voidaan kytkeä maantienopeuksissa myös pyörittämään suoraan eturenkaita, mutta perinteistä vaihteistoa polttomoottorin perästä ei siis löydy. Ratkaisun ansiosta voimalinjan toiminta on ensiluokkaisen pehmeää, kuten sähkömoottorien kanssa on totuttu. Suorituskyky on teholukuihin nähden jokseenkin verkkainen, mutta arkiajoon riittävä.Tavallinen, mutta houkuttelevaAjettavuuden ja etenkin ohjauksen osalta Eclipse Cross ottanut harppauksen eteenpäin, mutta kovin vakuuttava suoritus ei vieläkään ole. Ohjauksen keskitys on jousimainen eikä ohjaukseen tarvittava voima muutu luonnollisesti ajotilanteen mukaan. Ohjaus ei myöskään juuri tarjoa tuntoa, mikä häiritsee etenkin liukkailla pinnoilla. Alusta hoitaa tehtävänsä ohjausta vakuuttavammin. Se tarjoaa miellyttävää pintapehmeyttä, muttei heittäydy epätäsmälliseksi kovemmissakaan nopeuksissa. Eclipse Crossin lataushybridin vahvuuksiin lukeutuu toki auton nelivetoisuus ja hinnoittelu. Jos tarve on juuri joka nurkasta raapivalle autolle, lievä vanhanaikaisuus ei haittaa ja ladattava hybridi sopii omaan ajoprofiiliin, on 36 390 eurosta alkava hinta varsin houkutteleva. Myös varustelu on kohdallaan, eikä esimerkiksi koeajoauton toiseksi korkein varusteluversio jättänyt käytännössä mitään toivomisen varaa.Teksti ja kuvat: Mikko Autio Mitsubishi Eclipse Cross 2.4 PHEV Instyle 4WD Hinta alkaen 43 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 819 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 2 360 cm³, 4 sylinteriä, kiinteä välitys, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori edessä 60 kW (82 hv), takana 70 kW (95 hv). Teho 72 kW (98 hv), 4000 r/min Vääntö 193 Nm (2500 r/min) Vääntö 193 Nm (2500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 13,8 kWh. Lataus: Type 2 3,7 kW (1 x 16 A), CHAdeMO 22 kW. Toimintamatka 45 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,9 s Huippunopeus 162 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 2,0 (yhd.) CO2-päästöt 46 g/km Mitat pituus 4545 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1685 mm, akseliväli 2670 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen