28.1.2019 Ajoneuvot Koeajo: Uutta menneisyydestä – Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi Outlander PHEV:n tutut kuoret kätkevät uuden moottorin ja muuta päivitystä. Hyvää: sulava voimalinja, pitkä toimintamatka sähköllä. Huonoa: vanhahtava yleisilme, ei tehdasnavigaattoria. – Mitsubishillä, Itsuki puhelimessa. – Terve, Jürgen täältä Euroopan markkinointitutkimusosastolta hei. Uusin trendi markkinoilla on timanttitikattu nahka. – Kiitos Jürgen, laitetaan sellaiset malliuudistuksessa Outlanderin kalleimpiin versioihin. Mitäs muuta pitäisi tehdä? – Älypuhelinpeilaus on nyt kova juttu. CarPlay ja Android Auto jyräävät. Poistakaa navigaattori varustelistalta. – Selvä, eiväthän meidän omat insinööritkään osaa käyttää sitä. Onko muuta? – Ei mitään suurta, ennakoittehan te sähköistymisvillityksen jo vuonna 2012, ja saihan auto päivityksen viimeksi 2016. – Ok, kasvatamme nyt hieman akkua ja vaihdamme polttomoottorin suurempaan. Ja voisihan ulkonäköä viilata vähän. Sitten vain markkinoidaan pakettia täysin uutena! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jälleen kohotuksessa Vuosikymmenten trendikirjo onkin Mitsubishin sisustassa läsnä. Outlanderista löytyy kaikki, mikä mahtuu kulmikkaan kojelaudan ja Audilta lainatun verhoilukuosin väliin. Moitimme autoa hieman vanhahtavasta ilmeestä jo edellisen kasvojenkohotuskierroksen kohdalla, eikä nyt julkaistu malliuudistus muuta peruslinjoja. Mittaristoa on uusittu, istuimia tukevoitettu, takatilojen ilmanvaihtoa parannettu ja kaikki ikkunannostimet toimivat nyt yhdellä kosketuksella. Ulkonäköä on toki somistettu, kuten kasvojenkohotukseen kuuluu. Uusia moottoreita Ihan oikeitakin uudistuksia on tehty. Valmistaja kertoo korin jäykentyneen muun muassa entistä runsaamman koriliiman käytön ansiosta. Alustakin on saanut uudet iskunvaimentimet, ja ohjaustehostusta on parannettu. Merkittävimmät muutokset löytyvät pinnan alta. Ajoakku on kasvanut 12 kilowattitunnista 13,8:aan, ja polttomoottori on vaihtunut kaksilitraisesta 2,4-litraiseen. Atkinson-syklillä toimiva 135-hevosvoimainen voimanlähde on yhä kytketty erikoiseen, mutta varsin toimivaan voimalinjaan. Etuakselilta löytyy edelleen 82-hevosvoimainen sähkömoottori, mutta taka-akselin moottori on vaihdettu 95-hevosvoimaiseen. Perinteistä vaihteistoa Outlander PHEV:ssä ei ole lainkaan, vaan hitaassa vauhdissa auto liikkuu aina sähkömoottoreiden turvin. Jos akku on tyhjä, sähkö syntyy polttomoottorin perästä löytyvältä generaattorilta. Kun vauhti kasvaa, voidaan rivinelonen kytkeä etuakseliin kiinni. Perinteisen moniportaisen – tai portaattoman – vaihteiston poisjättämisellä Mitsubishi pyrkii minimoimaan kitkahäviöt. Kelpo kilometrit Bensiinikäyttöiseksi katumaasturiksi Outlander PHEV eteneekin varsin taloudellisesti vielä talvirajoitetuilla moottoriteilläkin. Pitkähköjä moottoritieajoja sisältäneessä koeajossa kulutus pyöri kahdeksan litran tuntumassa. Täyssähköajolla pääsimme pikkupakkasessa ilman esilämmitystä 36,4 kilometriä, mikä on kelpo lukema, ja suotuisammassa kelissä WLTP-syklillä mitattu 45 kilometriä kuulostaa uskottavalta. Sähkökäytön hohtoa tosin heikentää hieman polttomoottorin pakonomainen tarve käynnistyä hetkeksi liikkeellelähdössä. Myös vakionopeudensäätimen käyttö katkaisee täyssähköajon, vaikka voimavarat kyllä riittäisivät leppoisaan maantieajoonkin sähkövoimalla. Huippunopeus sähköllä on 135 kilometriä tunnissa. Töpselistä lataamalla akku täyttyy vajaassa kuudessa tunnissa. Nopeammin asian voi hoitaa CHAdeMO-pikalatauksella puolessa tunnissa, mutta ominaisuuden houkuttavuutta laskee pikalatauksen korkean minuuttiveloituksen tuomat kalliit kilometrit. Hybriditilassa auto liikkuu vaivatta, onhan voimalinjan yhteisteho 224 hevosvoimaa. Korkeahkosta tehosta huolimatta kyse ei ole raketista, sillä noin 1 900 kilon omamassan vuoksi pyrähdys nollasta sataan venyy 10,5 sekuntiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uutta vanhoissa kuorissa Vaikka Outlander olisi helppo tuomita sen vanhahtavan olemuksen perusteella, kuoren alta löytyy lopulta ihan kelpo auto. Ajettavuus ja mukavuus ovat huomattavasti retroa kosketusnäyttöä paremmalla tolalla. Takaistuimen reisitukea voi toki moittia kehnoksi, ja tavaratilasta löytyvät mukitelineet jaksavat huvittaa (Outlanderista on seitsenpaikkainen versio, mutta ei hybridinä). Saa nähdä, miten uudistunut Mitsubishi jaksaa jatkuvasti tiukentuvilla ladattavien hybridien markkinoilla. Mallisto alkaa 47 473 eurosta ja ulottuu aina 57 715 euroon asti, ja etenkin malliston yläpäässä kilpailu on kovaa. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lisätietoja: www.mitsubishi.fi/outlander-phev Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Hinta alkaen 53 751 € Koeajetun auton hinta varusteineen 53 571 € Moottori Ladattava hybridi: Bensiinimoottori 2 360 cm³, 4 sylinteriä, automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottorit edessä 60 kW (82 hv) ja 137 Nm, takana 70 kW (95 hv) ja 195 Nm. Teho 99 kW (135 hv), 4500 r/min Vääntö 211 Nm (4500 r/min) Vääntö 211 Nm (4500 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 165 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,5 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 2,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 46 g/km Mitat pituus 4695 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1703 mm, akseliväli 2670 mm Muu tieto Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 500/750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?