28.1.2019

Koeajo: Uutta menneisyydestä – Mitsubishi Outlander PHEV Instyle

Mitsubishi Outlander

Mitsubishi Outlander PHEV:n tutut kuoret kätkevät uuden moottorin ja muuta päivitystä. Hyvää: sulava voimalinja, pitkä toimintamatka sähköllä. Huonoa: vanhahtava yleisilme, ei tehdasnavigaattoria.

– Mitsubishillä, Itsuki puhelimessa.

– Terve, Jürgen täältä Euroopan markkinointitutkimusosastolta hei. Uusin trendi markkinoilla on timanttitikattu nahka.

– Kiitos Jürgen, laitetaan sellaiset malliuudistuksessa Outlanderin kalleimpiin versioihin. Mitäs muuta pitäisi tehdä?

– Älypuhelinpeilaus on nyt kova juttu. CarPlay ja Android Auto jyräävät. Poistakaa navigaattori varustelistalta.

– Selvä, eiväthän meidän omat insinööritkään osaa käyttää sitä. Onko muuta?

– Ei mitään suurta, ennakoittehan te sähköistymisvillityksen jo vuonna 2012, ja saihan auto päivityksen viimeksi 2016.

– Ok, kasvatamme nyt hieman akkua ja vaihdamme polttomoottorin suurempaan. Ja voisihan ulkonäköä viilata vähän. Sitten vain markkinoidaan pakettia täysin uutena!

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jälleen kohotuksessa

Vuosikymmenten trendikirjo onkin Mitsubishin sisustassa läsnä. Outlanderista löytyy kaikki, mikä mahtuu kulmikkaan kojelaudan ja Audilta lainatun verhoilukuosin väliin. Moitimme autoa hieman vanhahtavasta ilmeestä jo edellisen kasvojenkohotuskierroksen kohdalla, eikä nyt julkaistu malliuudistus muuta peruslinjoja. Mittaristoa on uusittu, istuimia tukevoitettu, takatilojen ilmanvaihtoa parannettu ja kaikki ikkunannostimet toimivat nyt yhdellä kosketuksella. Ulkonäköä on toki somistettu, kuten kasvojenkohotukseen kuuluu.

Uusia moottoreita

Ihan oikeitakin uudistuksia on tehty. Valmistaja kertoo korin jäykentyneen muun muassa entistä runsaamman koriliiman käytön ansiosta. Alustakin on saanut uudet iskunvaimentimet, ja ohjaustehostusta on parannettu.

Merkittävimmät muutokset löytyvät pinnan alta. Ajoakku on kasvanut 12 kilowattitunnista 13,8:aan, ja polttomoottori on vaihtunut kaksilitraisesta 2,4-litraiseen. Atkinson-syklillä toimiva 135-hevosvoimainen voimanlähde on yhä kytketty erikoiseen, mutta varsin toimivaan voimalinjaan. Etuakselilta löytyy edelleen 82-hevosvoimainen sähkömoottori, mutta taka-akselin moottori on vaihdettu 95-hevosvoimaiseen.

Mitsubishi Outlander

Perinteistä vaihteistoa Outlander PHEV:ssä ei ole lainkaan, vaan hitaassa vauhdissa auto liikkuu aina sähkömoottoreiden turvin. Jos akku on tyhjä, sähkö syntyy polttomoottorin perästä löytyvältä generaattorilta. Kun vauhti kasvaa, voidaan rivinelonen kytkeä etuakseliin kiinni. Perinteisen moniportaisen – tai portaattoman – vaihteiston poisjättämisellä Mitsubishi pyrkii minimoimaan kitkahäviöt.

Kelpo kilometrit

Bensiinikäyttöiseksi katumaasturiksi Outlander PHEV eteneekin varsin taloudellisesti vielä talvirajoitetuilla moottoriteilläkin. Pitkähköjä moottoritieajoja sisältäneessä koeajossa kulutus pyöri kahdeksan litran tuntumassa.

Täyssähköajolla pääsimme pikkupakkasessa ilman esilämmitystä 36,4 kilometriä, mikä on kelpo lukema, ja suotuisammassa kelissä WLTP-syklillä mitattu 45 kilometriä kuulostaa uskottavalta. Sähkökäytön hohtoa tosin heikentää hieman polttomoottorin pakonomainen tarve käynnistyä hetkeksi liikkeellelähdössä. Myös vakionopeudensäätimen käyttö katkaisee täyssähköajon, vaikka voimavarat kyllä riittäisivät leppoisaan maantieajoonkin sähkövoimalla. Huippunopeus sähköllä on 135 kilometriä tunnissa.

Töpselistä lataamalla akku täyttyy vajaassa kuudessa tunnissa. Nopeammin asian voi hoitaa CHAdeMO-pikalatauksella puolessa tunnissa, mutta ominaisuuden houkuttavuutta laskee pikalatauksen korkean minuuttiveloituksen tuomat kalliit kilometrit.

Hybriditilassa auto liikkuu vaivatta, onhan voimalinjan yhteisteho 224 hevosvoimaa. Korkeahkosta tehosta huolimatta kyse ei ole raketista, sillä noin 1 900 kilon omamassan vuoksi pyrähdys nollasta sataan venyy 10,5 sekuntiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uutta vanhoissa kuorissa

Vaikka Outlander olisi helppo tuomita sen vanhahtavan olemuksen perusteella, kuoren alta löytyy lopulta ihan kelpo auto. Ajettavuus ja mukavuus ovat huomattavasti retroa kosketusnäyttöä paremmalla tolalla. Takaistuimen reisitukea voi toki moittia kehnoksi, ja tavaratilasta löytyvät mukitelineet jaksavat huvittaa (Outlanderista on seitsenpaikkainen versio, mutta ei hybridinä).

Saa nähdä, miten uudistunut Mitsubishi jaksaa jatkuvasti tiukentuvilla ladattavien hybridien markkinoilla. Mallisto alkaa 47 473 eurosta ja ulottuu aina 57 715 euroon asti, ja etenkin malliston yläpäässä kilpailu on kovaa.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Lisätietoja: www.mitsubishi.fi/outlander-phev

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle

Hinta alkaen

53 751 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

53 571 €

Moottori

Ladattava hybridi: Bensiinimoottori 2 360 cm³, 4 sylinteriä, automaattivaihteisto, neliveto. Sähkömoottorit edessä 60 kW (82 hv) ja 137 Nm, takana 70 kW (95 hv) ja 195 Nm.

Teho

99 kW (135 hv), 4500 r/min

Vääntö

211 Nm (4500 r/min)

Vääntö

211 Nm (4500 r/min)

Hybridijärjestelmän yhteisteho

165 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,5 s

Huippunopeus

170 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 2,0 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

46 g/km

Mitat

pituus 4695 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1703 mm, akseliväli 2670 mm

Muu tieto

Perävaunumassa jarrullinen/jarruton 1 500/750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

5 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat