28.2.2018 Ajoneuvot Koeajo: Perusteellisesti uudistettu – Ford Ecosport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Ecosport on uutuus, jonka turvin valmistaja haluaa osansa kasvavasta pikkumaasturiboomista. Hyvää: istuma-asento, nopea lämpenemään. Huonoa: automaatin toiminta, luistonesto, kulutus, iso kääntösäde. Ford Ecosport on alun perin esitelty 2013 eteläisen pallonpuoliskon huonoille teille simppeliksi monikäyttöautoksi. Samaan aikaan maasturiepidemian oireet tarttuivat Euroopassa aina vain pienempiin autoluokkiin. Fordilla ei ollut pientä katumaasturia edes suunnitteilla, mutta Ecosport ominaisuuksiltaan ja viimeistelyltään parannettuna saatiin kauppoihin Suomessakin 2016. Kuitenkin samaan aikaan kilpailijoilta tuli markkinoille modernimpia ja näppärämpiä vaihtoehtoja. Ford joutui uudistamaan Ecosportin vielä perusteellisemmin, nyt uusittuja osia kerrotaan olevan 2 300. Tuotantokin on siirtynyt lähemmäs, Intiasta Romanian Craiovaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luokkansa lyhyin ja korkein Korin keskiosa, akseliväli ja sisätilat ovat ennallaan, vain etuylitys on kasvanut polleamman keulan ansiosta. Ecosport on edelleen kilpailijoihinsa verrattuna lyhyempi, mutta kuitenkin koko joukon korkein. Pystympi istuma-asento helpottaa tilantarvetta pituussuunnassa. Korkea takaistuin on istuma-asennoltaan miellyttävä aikuiselle. Tavaratila on lyhyt, mutta korkea. Pohjan saa asetettua kolmelle eri korkeudelle. Lisävarusteena saatava varapyörä tulee kiinni peräpeiliin, sen takia takaluukku aukeaa hankalasti sivulle. Keulailmeen jälkeen eniten on muuttunut kuskin paikka, viimeistelyn taso on pykälää korkeammalla. Mittaristo, viikset, ratti ja osa keskikonsolia on lainattu Fiestasta. Nappuloiden määrä on vähentynyt, näkymää hallitsee suuri kosketusnäyttö. Istuimet ovat uudet ja verhoilu laadukkaampi. Ulkonäköä voi piristää vaihtamalla katon väriä. Varusteluvaihtoehdot ovat perustaso Trend, kattavampi Titanium ja sporttinen ST. Törmäykseneston puuttuminen varustelistasta paljastaa mallin ikääntymisen. Kolmisylinterinen bensiinimoottori Alkuun Ecosportin konepellin alla on aina litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori, joko 125 tai 140 hevosvoimaisena. Vain säyseämmän saa perinteisellä automaattivaihteistolla. Bensiinimallit ovat etuvetoisia. Neliveto ja 1,5-diesel liittyvät mallistoon keväämmällä. Paljon kiitelty pikkuturbo ei pääse nyt loistamaan. Automaattivaihteisto ei osaa hyödyntää alavääntöä vaan kierrättää moottoria iloisesti suorituskyvyn jäädessä silti vaatimattomaksi. Kierroksia ja leveiden kitkarenkaiden vetopitoa on hallittava herkällä kaasujalalla, sillä luistonesto on huoleton otteissaan. Maasturin näköisellä autolla liikennevaloissa sutiminen kierrokset korkealla on jo tarpeeksi noloa, Ecosport nuljuu kaiken lisäksi sivusuunnassakin. Vaikka sutimista yritettiin välttää, testin keskikulutus nousi kahdeksaan litraan. Ecosport-mallinimen molemmat puolikkaat jäävät vähälle katteelle. Jousitusta kehutaan hiotun eurooppalaiseen makuun napakammaksi, huonoille teille ja Helsingin polanteisille kaduille pehmeämpi versio olisi ollut miellyttävämpi. Yllättäen korkea, lyhyt ja kevyt maasturinpentu ei olekaan maantiellä kallisteleva ja hutera, vaan kokoisekseen vakaa, hiljainen ja nopeasti lämpenevä matkakumppani. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Lisätietoja: www.ford.fi/uusi-ecosport Ford Ecosport 1.0 Titanium A6 Hinta alkaen 20 611 € Koeajetun auton hinta varusteineen 24 853 € Moottori Bensiinimoottori 998 cm³, 3 sylinteriä, turboahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 92 kW (125 hv), 6000 r/min Vääntö 170 Nm (1400–4500 r/min) Vääntö 170 Nm (1400–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,6 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 134 g/km Mitat pituus 4096 mm, leveys 1765 mm, korkeus 1713 mm, akseliväli 2519 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 9.5.2024 Yleinen Koeajo: Fiat 600e – kuin Pixarin piirtopöydältä lainattu 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 9.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 takatalvessa ja kehityksen kärjessä 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 - Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe