Range Rover Evoque P300e

Ajoneuvot Koeajo 7.11.2021

Koeajo: Range Rover Evoque P300e parani piuhan myötä

Uusimmat Range Rover Evoque -päivitykset korostavat pienimmän maasturin hienostunutta luonnetta. Hyvää: pikalatausmahdollisuus, ajettavuus, tyyli. Huonoa: kulutus akku tyhjänä.

Kesällä koeajamamme Jaguar E-Pace -lataushybridin ääriviivoissa kulkee myös Range Rover Evoque P300e. Muutama vuosi sitten esitelty toisen polven Evoque tuntuu sopivalta tuotteelta Land Roverin pienimmäksi malliksi.

Range Rover Evoque P300e

Tiukin maastokulma on tehnyt tietä pienelle tyylittelylle ja melko kompakteille mitoille. Piiloutuvat ovenkahvat, kuparin sävyiset yksityiskohdat ja uusi Pivi Pro -tietoviihdejärjestelmä muistuttavat nopeasti, että Jaguar Land Roverilla on ainakin tyyli hallussa.

Range Rover Evoque P300e

Pikalatauskin löytyy

Evoque P300e liikkuu täydellä akulla lähes mainostetut 55 kilometriä, mutta akun loppumisen jälkeen 1,5-litrainen polttomoottori joutuu töihin yli kaksitonnisen auton liikuttamiseksi. Samalla kulutuslukemat kipuavat kivuliaasti. Nelivetoisen Evoquen taka-akselin veto tulee sähkömoottorilta, etuakselin puolestaan polttomoottorilta.

E-Pacen tapaan Evoque hyötyy CCS-pikalataamisesta, eli lyhyen asioinnin aikana akun saa melko täyteen. Loppuprosentteja kohti hyytyvä latausteho tosin tarkoittaa, että auto kannattaa siirtää pois pikalatauksesta ennen aivan täpötäyttä akkua.

Hybridin hiomat särmät

Liikenteessä Evoque P300e kulkee näppärästi, ja lataushybridivoimalinja on hionut aiemmin vaivanneita automaattivaihteiston särmiä. Alusta toimii tieliikenteessä mainiosti lisämassasta huolimatta, mutta lienee turhan jämäkkä epätasaisille tieosuuksille. Voimalinjapäivityksestä huolimatta Evoquen tilat ovat pysyneet lähes ennallaan.

Uusi voimalinjavaihtoehto sopii Evoqueen hienosti. Kyseessä ei ole yhtä suuri loikkaus kuin päivitetyn Jaguar E-Pacen kohdalla, mutta toisaalta Evoquen lähtötasokin oli korkeampi.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Land Rover

Kaikki koeajot

Uusimmat