Ajoneuvot | Koeajo | 10.12.2018

Koeajo: ruuhkia vältellen – Kia Optima

Sportswagon 1.6 T-GDI ISG GT-Line AT

Kia Optima -voimalinjapaletti täydentyi uudistuksen myötä kahdella 1,6-litraisella moottorilla. Hyvää: alusta, varustelu, tilat. Huonoa: vaihteiston toiminta jonoissa.

Jaa artikkeli

Ylemmän keskiluokan Kia Optima uudistui tuoreiden moottorivaihtoehtojen merkeissä. Koeajoon valikoitui 1,6-litrainen T-GDI -bensaturbo seitsenvaihteisen automaatin parina. Toinen uutuus, 1,6-litrainen CRDi-dieselmoottori, korvaa aiemman 1,7-litraisen version.

Kia Optima SW

Aina muodikas farkku

Iso sedan, saati sellaisesta jalostettu farmarimalli, on katoavaa kansanperintöä katumaasturivillityksen keskellä. Optima on kuitenkin säilyttänyt autoluokan parhaat puolet, eli tavaratila on kattava eikä takaistuimella tarvitse istua polvet suussa.

Edessä tunnelma on muhkea, sillä kookas kojelauta koteloi etupenkkiläiset omille puolilleen. Myös tietoviihdejärjestelmän upottaminen osaksi kojelautaa korostaa sisustan mittoja. Pitkä ja matala auto jatkaa isojen sedanien hyveitä perusmukavalla alustalla, joka erottautuu positiivisesti rengasmelun vähäisyydellä.

Uusi moottorivaihtoehto hoitaa työnsä nöyrästi, kiitos 1 500 kierroksesta alkavan alaväännön. 180 hevosvoiman teho saapuu kierrosluvulla 5 500 r/min, ja paras puhti on käytetty pian tämän jälkeen. Moottorin käyntiääni on pääosin poissaolevaa, mutta juuri huipputehon tuntumassa voimanlähde kuulostaa hengästyneeltä. Moottori asettuu Optiman mallistossa vapaasti hengittävän 2,0-litraisen ja malliston huippuversio GT:n välimaastoon.

Kaksoiskytkinautomaatti toimii suurimman osan ajasta vaivattomasti. Ongelmaksi muodostuu ajaminen alle 20 km/h nopeuksissa tasakaasulla – siis esimerkiksi ruuhkassa ryömiessä. Tällöin vaihteisto tuntuu nytkyttävän kytkimen kanssa edestakaisin, ja oireilu jatkuu vielä kakkosvaihteellakin ajettaessa.

Varustellen tunnelmaan

Optima Sportswagon on erityisesti pitkällä matkalla vaivaton ajettava. Mukautuvan vakionopeudensäätimen toiminta tosin kärsii lyhyeksi jäävästä havaintoetäisyydestä, joka näkyy kulmikkaana käytöksenä kaistanvaihdoissa. Järjestelmä on myös päättänyt ajaa 1 km/h yli asetetun nopeuden, joskin kyse voi olla nopeusmittarin ja säätimen kalibrointieroista.

Kia Optima SW

GT-Line -varustelu vahvistaa Optiman pitkänhuiskeita muotoja entisestään. Hyvin varusteltuna mallin hinta karkaa jo 45 000 euron tuntumaan, mikä tuntuu toki korkealta hinnat alkaen -tasoon verrattuna. Vastineeksi saa kuitenkin vaivattoman matka-auton, johon mahtuu paljon tarpeellista ja tarpeetonta.

Lisätietoja: www.kia.com/optima-sportswagon

Jaa artikkeli

Keskustelu