10.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: ruuhkia vältellen – Kia Optima Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Optima -voimalinjapaletti täydentyi uudistuksen myötä kahdella 1,6-litraisella moottorilla. Hyvää: alusta, varustelu, tilat. Huonoa: vaihteiston toiminta jonoissa. Ylemmän keskiluokan Kia Optima uudistui tuoreiden moottorivaihtoehtojen merkeissä. Koeajoon valikoitui 1,6-litrainen T-GDI -bensaturbo seitsenvaihteisen automaatin parina. Toinen uutuus, 1,6-litrainen CRDi-dieselmoottori, korvaa aiemman 1,7-litraisen version. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aina muodikas farkku Iso sedan, saati sellaisesta jalostettu farmarimalli, on katoavaa kansanperintöä katumaasturivillityksen keskellä. Optima on kuitenkin säilyttänyt autoluokan parhaat puolet, eli tavaratila on kattava eikä takaistuimella tarvitse istua polvet suussa. Edessä tunnelma on muhkea, sillä kookas kojelauta koteloi etupenkkiläiset omille puolilleen. Myös tietoviihdejärjestelmän upottaminen osaksi kojelautaa korostaa sisustan mittoja. Pitkä ja matala auto jatkaa isojen sedanien hyveitä perusmukavalla alustalla, joka erottautuu positiivisesti rengasmelun vähäisyydellä. Uusi moottorivaihtoehto hoitaa työnsä nöyrästi, kiitos 1 500 kierroksesta alkavan alaväännön. 180 hevosvoiman teho saapuu kierrosluvulla 5 500 r/min, ja paras puhti on käytetty pian tämän jälkeen. Moottorin käyntiääni on pääosin poissaolevaa, mutta juuri huipputehon tuntumassa voimanlähde kuulostaa hengästyneeltä. Moottori asettuu Optiman mallistossa vapaasti hengittävän 2,0-litraisen ja malliston huippuversio GT:n välimaastoon. Kaksoiskytkinautomaatti toimii suurimman osan ajasta vaivattomasti. Ongelmaksi muodostuu ajaminen alle 20 km/h nopeuksissa tasakaasulla – siis esimerkiksi ruuhkassa ryömiessä. Tällöin vaihteisto tuntuu nytkyttävän kytkimen kanssa edestakaisin, ja oireilu jatkuu vielä kakkosvaihteellakin ajettaessa. Varustellen tunnelmaan Optima Sportswagon on erityisesti pitkällä matkalla vaivaton ajettava. Mukautuvan vakionopeudensäätimen toiminta tosin kärsii lyhyeksi jäävästä havaintoetäisyydestä, joka näkyy kulmikkaana käytöksenä kaistanvaihdoissa. Järjestelmä on myös päättänyt ajaa 1 km/h yli asetetun nopeuden, joskin kyse voi olla nopeusmittarin ja säätimen kalibrointieroista. GT-Line -varustelu vahvistaa Optiman pitkänhuiskeita muotoja entisestään. Hyvin varusteltuna mallin hinta karkaa jo 45 000 euron tuntumaan, mikä tuntuu toki korkealta hinnat alkaen -tasoon verrattuna. Vastineeksi saa kuitenkin vaivattoman matka-auton, johon mahtuu paljon tarpeellista ja tarpeetonta. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.kia.com/optima-sportswagon Kia Optima Sportswagon 1.6 T-GDI ISG GT-Line AT Hinta alkaen 47 845 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 845 € Moottori Bensiinimoottori 1 591 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 132 kW (180 hv), 5500 r/min Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 207 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 176 g/km Mitat pituus 4855 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2805 mm Muu tieto Perävaunumassa (jarrullinen/jarruton) 700/1400 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?