10.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: ruuhkia vältellen – Kia Optima Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Optima -voimalinjapaletti täydentyi uudistuksen myötä kahdella 1,6-litraisella moottorilla. Hyvää: alusta, varustelu, tilat. Huonoa: vaihteiston toiminta jonoissa. Ylemmän keskiluokan Kia Optima uudistui tuoreiden moottorivaihtoehtojen merkeissä. Koeajoon valikoitui 1,6-litrainen T-GDI -bensaturbo seitsenvaihteisen automaatin parina. Toinen uutuus, 1,6-litrainen CRDi-dieselmoottori, korvaa aiemman 1,7-litraisen version.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAina muodikas farkkuIso sedan, saati sellaisesta jalostettu farmarimalli, on katoavaa kansanperintöä katumaasturivillityksen keskellä. Optima on kuitenkin säilyttänyt autoluokan parhaat puolet, eli tavaratila on kattava eikä takaistuimella tarvitse istua polvet suussa.Edessä tunnelma on muhkea, sillä kookas kojelauta koteloi etupenkkiläiset omille puolilleen. Myös tietoviihdejärjestelmän upottaminen osaksi kojelautaa korostaa sisustan mittoja. Pitkä ja matala auto jatkaa isojen sedanien hyveitä perusmukavalla alustalla, joka erottautuu positiivisesti rengasmelun vähäisyydellä. Uusi moottorivaihtoehto hoitaa työnsä nöyrästi, kiitos 1 500 kierroksesta alkavan alaväännön. 180 hevosvoiman teho saapuu kierrosluvulla 5 500 r/min, ja paras puhti on käytetty pian tämän jälkeen. Moottorin käyntiääni on pääosin poissaolevaa, mutta juuri huipputehon tuntumassa voimanlähde kuulostaa hengästyneeltä. Moottori asettuu Optiman mallistossa vapaasti hengittävän 2,0-litraisen ja malliston huippuversio GT:n välimaastoon. Kaksoiskytkinautomaatti toimii suurimman osan ajasta vaivattomasti. Ongelmaksi muodostuu ajaminen alle 20 km/h nopeuksissa tasakaasulla – siis esimerkiksi ruuhkassa ryömiessä. Tällöin vaihteisto tuntuu nytkyttävän kytkimen kanssa edestakaisin, ja oireilu jatkuu vielä kakkosvaihteellakin ajettaessa.Varustellen tunnelmaanOptima Sportswagon on erityisesti pitkällä matkalla vaivaton ajettava. Mukautuvan vakionopeudensäätimen toiminta tosin kärsii lyhyeksi jäävästä havaintoetäisyydestä, joka näkyy kulmikkaana käytöksenä kaistanvaihdoissa. Järjestelmä on myös päättänyt ajaa 1 km/h yli asetetun nopeuden, joskin kyse voi olla nopeusmittarin ja säätimen kalibrointieroista.GT-Line -varustelu vahvistaa Optiman pitkänhuiskeita muotoja entisestään. Hyvin varusteltuna mallin hinta karkaa jo 45 000 euron tuntumaan, mikä tuntuu toki korkealta hinnat alkaen -tasoon verrattuna. Vastineeksi saa kuitenkin vaivattoman matka-auton, johon mahtuu paljon tarpeellista ja tarpeetonta.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.kia.com/optima-sportswagon Kia Optima Sportswagon 1.6 T-GDI ISG GT-Line AT Hinta alkaen 47 845 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 845 € Moottori Bensiinimoottori 1 591 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 132 kW (180 hv), 5500 r/min Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 207 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 176 g/km Mitat pituus 4855 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2805 mm Muu tieto Perävaunumassa (jarrullinen/jarruton) 700/1400 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.10.2024 Koeajo Koeajo: Lotus Eletre – ja sillä R-kirjaimella 25.10.2024 Ajoneuvot Porsche 911 GT3 ajaa uudistettuna entistäkin enemmän keveyden asiaa – nyt myös Weissach-paketilla 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa – 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 23.10.2024 Koeajo Koeajo: Audi A5 – entinen A4, omaa sukua 80, vaihtoi nimeä, mutta on muuten sama tuttu ja turvallinen 22.10.2024 Ajoneuvot Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa 22.10.2024 Ajoneuvot Vielä ennen markkinalanseerausta: Hyundai Inster Cross söpöilee vakiovarusteisen kattotelineensä kanssa 21.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Tucson – laajalla skaalalla 21.10.2024 Ajoneuvot Benvenuta, Ferrari F80 – Maranellosta tulee lippulaiva kerran vuosikymmenessä ja aina se osaa yllättää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.10.2024 Autonäyttely Sähköinen Renault 17 on niin makea retrostelu, että se ei tule tuotantoon 24.10.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Giulia – auto lähes kymmenen vuoden takaa hengittää intohimoisesti viimeisiä bensiinihöyryjään 24.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: miten paljon Opel Astra Electric oikeasti kuluttaa? 24.10.2024 Ajoneuvot Uusi Audi A3 TFSI e on arkiajossa merkittävästi lähempänä sähköautoa - 143 kilometriä sähköllä ja 50 kilowatin pikalatausteho 22.10.2024 Rengastesti Rengastesti: katumaasturien nastarenkaat – ylemmän tason pitoa 22.10.2024 Uutinen Koeistuttu Dacia Bigster: "Daciaan vaihtaminen jopa terapeuttista" 19.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten nelivetoisten autojen jarrut tarkastetaan katsastuksessa? 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 19.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Kalle Rovanperän nimikko-Yariksia – ja peräti kolmin kappalein 20.10.2024 Koeajo Maistiainen: BMW M5 ei ole paperilla edeltäjäänsä suorituskykyisempi – syynä päästörajat 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille?