10.12.2018 Ajoneuvot Koeajo: ruuhkia vältellen – Kia Optima Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Optima -voimalinjapaletti täydentyi uudistuksen myötä kahdella 1,6-litraisella moottorilla. Hyvää: alusta, varustelu, tilat. Huonoa: vaihteiston toiminta jonoissa. Ylemmän keskiluokan Kia Optima uudistui tuoreiden moottorivaihtoehtojen merkeissä. Koeajoon valikoitui 1,6-litrainen T-GDI -bensaturbo seitsenvaihteisen automaatin parina. Toinen uutuus, 1,6-litrainen CRDi-dieselmoottori, korvaa aiemman 1,7-litraisen version.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAina muodikas farkkuIso sedan, saati sellaisesta jalostettu farmarimalli, on katoavaa kansanperintöä katumaasturivillityksen keskellä. Optima on kuitenkin säilyttänyt autoluokan parhaat puolet, eli tavaratila on kattava eikä takaistuimella tarvitse istua polvet suussa.Edessä tunnelma on muhkea, sillä kookas kojelauta koteloi etupenkkiläiset omille puolilleen. Myös tietoviihdejärjestelmän upottaminen osaksi kojelautaa korostaa sisustan mittoja. Pitkä ja matala auto jatkaa isojen sedanien hyveitä perusmukavalla alustalla, joka erottautuu positiivisesti rengasmelun vähäisyydellä. Uusi moottorivaihtoehto hoitaa työnsä nöyrästi, kiitos 1 500 kierroksesta alkavan alaväännön. 180 hevosvoiman teho saapuu kierrosluvulla 5 500 r/min, ja paras puhti on käytetty pian tämän jälkeen. Moottorin käyntiääni on pääosin poissaolevaa, mutta juuri huipputehon tuntumassa voimanlähde kuulostaa hengästyneeltä. Moottori asettuu Optiman mallistossa vapaasti hengittävän 2,0-litraisen ja malliston huippuversio GT:n välimaastoon. Kaksoiskytkinautomaatti toimii suurimman osan ajasta vaivattomasti. Ongelmaksi muodostuu ajaminen alle 20 km/h nopeuksissa tasakaasulla – siis esimerkiksi ruuhkassa ryömiessä. Tällöin vaihteisto tuntuu nytkyttävän kytkimen kanssa edestakaisin, ja oireilu jatkuu vielä kakkosvaihteellakin ajettaessa.Varustellen tunnelmaanOptima Sportswagon on erityisesti pitkällä matkalla vaivaton ajettava. Mukautuvan vakionopeudensäätimen toiminta tosin kärsii lyhyeksi jäävästä havaintoetäisyydestä, joka näkyy kulmikkaana käytöksenä kaistanvaihdoissa. Järjestelmä on myös päättänyt ajaa 1 km/h yli asetetun nopeuden, joskin kyse voi olla nopeusmittarin ja säätimen kalibrointieroista.GT-Line -varustelu vahvistaa Optiman pitkänhuiskeita muotoja entisestään. Hyvin varusteltuna mallin hinta karkaa jo 45 000 euron tuntumaan, mikä tuntuu toki korkealta hinnat alkaen -tasoon verrattuna. Vastineeksi saa kuitenkin vaivattoman matka-auton, johon mahtuu paljon tarpeellista ja tarpeetonta.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Jari SaarentausLisätietoja: www.kia.com/optima-sportswagon Kia Optima Sportswagon 1.6 T-GDI ISG GT-Line AT Hinta alkaen 47 845 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 845 € Moottori Bensiinimoottori 1 591 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 132 kW (180 hv), 5500 r/min Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Vääntö 265 Nm (1500–4500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 207 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 176 g/km Mitat pituus 4855 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1470 mm, akseliväli 2805 mm Muu tieto Perävaunumassa (jarrullinen/jarruton) 700/1400 kg. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Koeajo Koeajo: Subaru Forester – vanhoilla vahvuuksilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti