Koeajo: Kiihkeä korealainen – Kia Optima GT
Kia Optima GT on Kia Optima-malliston uusi lippulaiva. Hyvää: väljät tilat, hiljaisuus, varustelu. Huonoa: keinotekoiset moottoriäänet, kulutus.
Kia Optima uudistui perusteellisesti viime vuonna, täksi talveksi mallisto laajeni Sportswagon-farmarikorilla, hybridivoimalinjalla ja GT-huippumallilla. Aikaisemmin kokeilimme jo farkkua 1,7-litraisella dieselillä, mutta sen suorituskyky jätti vaisun kuvan. Niinpä emme panneet hanttiin, kun tuli tilaisuus revanssiin uudella kaksilitraisella bensaturbolla varustetulla Kia Optima GT -mallilla.
Tähänkin asti on ollut ulkoisesti saman näköisiä GT-line varusteltuja autoja spoilereineen ja diffuusoreineen, mutta vasta nyt mallimerkinnälle saadaan katetta.
Turboahdettu moottori
Optima GT:n uusi moottori on turboahdettu ja välijäähdytetty kaksilitrainen nelisylinterinen alumiinirakenteinen bensiinimoottori, Suomeen tuotavan Kia-malliston tehokkain vaihtoehto. Tehoa ja vääntöä ei ole puristettu aivan yhtä paljoa kuin kireimmillä eurooppalaisilla, mutta tärkeintä on tietysti puhdas veto läpi kierrosalueen.
Paperiarvoiltaan saman tehoisiin saksalaisiin verrattuna Kia ei ihan pärjää kiihtyvyydessä eikä kulutuksessa, syyllinen lienee automaattivaihteiston toiminta. Eipä Kiallakaan jalkoihin jää, kiihtyvyys on eleetöntä lievää vetelyä lukuun ottamatta. Kulutus asettuu kymmenen litran hujakoille.
Säädettävä alusta
GT:n jouset ovat vakiomalleja jäykemmät ja jarrut isommat. Lisäksi Drivemode-ajotilanvalinnalla voi vaikuttaa ohjausvasteeseen, iskunvaimennuksen tomeruuteen, moottorin kaasuun vastaavuuteen, vaihteiston vaihtokohtiin ja kaiuttimista sisälle voimistettavaan moottorin ääneen. Vaihtoehtoja on kolme, normaali, sport ja eco.
Ohjaus on tunnokkaimmillaan sport-asennossa, tällaisena ohjaus olisi tervetullut muuhunkin Kia-mallistoon. Samalla kuitenkin äkäinen kaasun annostelu tekee ajosta levotonta ja iskunvaimennus lähestyy epämukavuusaluetta. Turhinta kuitenkin on moottoriäänien vahvistus kiihdytyksissä muutoin hiljaisessa autossa.
Jos ääneksi ei saa veekasin pauhua tai rivikuutosen hyminää, antaa olla. Nyt ääni muistuttaa viisisylinteristen Volvojen purputusta. Niinpä valinta jää normaaliasentoon, eco-asentoa harkitsevien kannattaa katsastaa Optiman diesel- ja hybridimoottorit.
Runsas varustelu
Optimassa on tilaa reilusti, mutta panoraamakatto kannattaa jättää pois, jos takanakin matkustaa pitkiä aikuisia.
Myös tavaratilaa on runsaasti ja kolmessa osassa taittuva takapenkki lisää muunteluvaihtoehtoja.
Luonteva ajoasento löytyy, vaikka istuimen etureunan korkeussäätö puuttuu. Sivuttaistukea voisi olla enemmänkin, tyköistuvuus sopisi sporttihenkeen.
GT-versio on kattavasti varustettu, mutta uusimmat elektroniset suojelusenkelit joutuu poimimaan lisävarusteina. Tutkat ja kamerat ympäriinsä saa kuitenkin edullisena pakettina kahdella tuhannella.
GT-versio on lisäksi kuorrutettu nahkaverhoilulla, alumiinisomisteilla ja GT-tikkauksilla.
Optima GT ei ole repivän nopea eikä sen alusta ole omimmillaan ratapäivillä vaan se on voimakas, vaivaton ja menevän näköinen tilava monikäyttöinen perheauto.