13.12.2016 Ajoneuvot Koeajo: Kiihkeä korealainen – Kia Optima GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Optima GT on Kia Optima-malliston uusi lippulaiva. Hyvää: väljät tilat, hiljaisuus, varustelu. Huonoa: keinotekoiset moottoriäänet, kulutus. Kia Optima uudistui perusteellisesti viime vuonna, täksi talveksi mallisto laajeni Sportswagon-farmarikorilla, hybridivoimalinjalla ja GT-huippumallilla. Aikaisemmin kokeilimme jo farkkua 1,7-litraisella dieselillä, mutta sen suorituskyky jätti vaisun kuvan. Niinpä emme panneet hanttiin, kun tuli tilaisuus revanssiin uudella kaksilitraisella bensaturbolla varustetulla Kia Optima GT -mallilla.Tähänkin asti on ollut ulkoisesti saman näköisiä GT-line varusteltuja autoja spoilereineen ja diffuusoreineen, mutta vasta nyt mallimerkinnälle saadaan katetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTurboahdettu moottoriOptima GT:n uusi moottori on turboahdettu ja välijäähdytetty kaksilitrainen nelisylinterinen alumiinirakenteinen bensiinimoottori, Suomeen tuotavan Kia-malliston tehokkain vaihtoehto. Tehoa ja vääntöä ei ole puristettu aivan yhtä paljoa kuin kireimmillä eurooppalaisilla, mutta tärkeintä on tietysti puhdas veto läpi kierrosalueen.Paperiarvoiltaan saman tehoisiin saksalaisiin verrattuna Kia ei ihan pärjää kiihtyvyydessä eikä kulutuksessa, syyllinen lienee automaattivaihteiston toiminta. Eipä Kiallakaan jalkoihin jää, kiihtyvyys on eleetöntä lievää vetelyä lukuun ottamatta. Kulutus asettuu kymmenen litran hujakoille.Säädettävä alustaGT:n jouset ovat vakiomalleja jäykemmät ja jarrut isommat. Lisäksi Drivemode-ajotilanvalinnalla voi vaikuttaa ohjausvasteeseen, iskunvaimennuksen tomeruuteen, moottorin kaasuun vastaavuuteen, vaihteiston vaihtokohtiin ja kaiuttimista sisälle voimistettavaan moottorin ääneen. Vaihtoehtoja on kolme, normaali, sport ja eco.Ohjaus on tunnokkaimmillaan sport-asennossa, tällaisena ohjaus olisi tervetullut muuhunkin Kia-mallistoon. Samalla kuitenkin äkäinen kaasun annostelu tekee ajosta levotonta ja iskunvaimennus lähestyy epämukavuusaluetta. Turhinta kuitenkin on moottoriäänien vahvistus kiihdytyksissä muutoin hiljaisessa autossa.Jos ääneksi ei saa veekasin pauhua tai rivikuutosen hyminää, antaa olla. Nyt ääni muistuttaa viisisylinteristen Volvojen purputusta. Niinpä valinta jää normaaliasentoon, eco-asentoa harkitsevien kannattaa katsastaa Optiman diesel- ja hybridimoottorit.Runsas varusteluOptimassa on tilaa reilusti, mutta panoraamakatto kannattaa jättää pois, jos takanakin matkustaa pitkiä aikuisia.Myös tavaratilaa on runsaasti ja kolmessa osassa taittuva takapenkki lisää muunteluvaihtoehtoja.Luonteva ajoasento löytyy, vaikka istuimen etureunan korkeussäätö puuttuu. Sivuttaistukea voisi olla enemmänkin, tyköistuvuus sopisi sporttihenkeen.GT-versio on kattavasti varustettu, mutta uusimmat elektroniset suojelusenkelit joutuu poimimaan lisävarusteina. Tutkat ja kamerat ympäriinsä saa kuitenkin edullisena pakettina kahdella tuhannella.GT-versio on lisäksi kuorrutettu nahkaverhoilulla, alumiinisomisteilla ja GT-tikkauksilla.Optima GT ei ole repivän nopea eikä sen alusta ole omimmillaan ratapäivillä vaan se on voimakas, vaivaton ja menevän näköinen tilava monikäyttöinen perheauto.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Kia Optima GT Sportswagon 2.0 T GDI Hinta alkaen 51 991 € Koeajetun auton hinta varusteineen 60 317 € Moottori Bensiinimoottori 1 998 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 180 kW (245 hv), 6000 r/min Vääntö 353 Nm (1350 r/min) Vääntö 353 Nm (1350 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4000 s Huippunopeus 7,6 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 191 g/km Mitat pituus 4855 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2805 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta / 150 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 7.2.2025 Koeajo Maistiainen: BYD Atto 2 – kilpailu kiristyy kompakteissa sähköcrossovereissa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda CX-80 tarjoaa tilaa ja ”kytkinpommeja” 2.2.2025 Moottoripyörät Koeajo: Can-Am Origin – seikkailua sata kilsaa kerrallaan 1.2.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – voiko auto tehdä iloiseksi? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 6.2.2025 Laivat Tallinkin Star palasi Itämerelle puolentoista vuoden jälkeen - korvaa kaksi laivaa Viron ja Ruotsin välisellä oikoreitillä 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Yleinen Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla