3.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: T niin kuin tila-auto – Mercedes-Benz T on iso ja säyseä tuttavuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz T 180 d on vaivaton tila-auto, jonka valtteja ovat väljä matkustamo ja helppo lastattavuus. Dieselmoottorin lievä puhdittomuus nostaa kulutusta. Hyvää: väljät tilat, kuljettajan järjestelyt, mittaristo, liukuovet, lastattavuus. Huonoa: ajoittainen puhdittomuus, istuinten muotoilu. Mercedes-Benz T 180 d on kookas ja neliskanttinen tila-auto, joka ei ole tehty hivelemään esteetikkojen silmiä, mutta sen minkä T-sarjalainen sutjakassa ulkomuodossa menettää, tulee takaisin väljinä tiloina ihmisille ja tavaroille. Kuljettajan valtakunta on järjestelty taiten: kaikki on sopivasti käsillä, eikä kojelaudan keskelle sijoitettu vaihdekeppikään ole liian etäällä. Mittaristo on konstailemattoman selkeä. Lokerikkoja saisi olla enemmänkin. Monia toimintoja voi ohjata monitoimiratin säätimillä, ja kyllä, ymmärrän heitäkin, joiden mielestä kaikki kosketussäätimet ovat vihoviimeinen ratkaisu. Mersun kosketustunto on kuitenkin varsin luonteva, eikä päivän tai parin jälkeen asian kanssa tarvitse kipuilla. Ajoasennon saa räätälöityä mieleiseksi, mutta istuinten reisituki sekä sivuttaistuki saisi olla jämäkämpi ja istuinosa muotoillumpi. Ohjauspyörä säätyy kahdessa suunnassa. Takana matkustavilla on väljät jalkatilat ja ikkunapintaa riittää, joten tunnelma on valoisa. Lapsiperheen aikuiset arvostanevat, että kuskin on helppo seurata erillisestä sisäpeilistä takapenkin elämöintiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajettavuus miellyttää Voimaa on tarjolla periaatteessa riittämiin, 85 kilowatin (116 hv) verran, mutta esimerkiksi moottoritien liikennevirtaan kiihdytettäessä vaivaa lievä puhdittomuus. Käytännössä tästä syystä voimanlähdettä täytyy aika ajoin kurittaa ja se taas nostaa kulutusta, joten alle seitsemän litran keskikulutuksessa on pikkupakkasten tultuakin haastavaa pysyä. Koeajossa autoa ei ajettu täydellä matkustaja- tai tavarakuormalla, joten nyt raskasta kulutuslisäystä ei koeteltu. Auton toinen tarjolla oleva voimanlähde on 1,3-litrainen bensiinimoottori, jossa on tehoa 102–131 hevosvoimaa. Ajettavuus on hyvää tasoa: ohjaustuntoa riittää ja kuskin näppeihin välittyy hyvä tuntuma tiestä. Auto pysyy uskollisesti valitulla ajolinjalla eikä ole taipuvainen vaeltelemaan. Sisämelu on saatu yllättävän hyvin aisoihin, joten matkustusmukavuus on tältä osin kohdillaan. Asiaan toki kuuluu, että puolitoistalitraisen dieselin kyllä kuulee olevan elossa, mutta voimanlähteen äänimaailma on kiihdytystilanteissakin miellyttävä eikä siihen – sähköautolla ajamisen jäljiltä – pian juuri kiinnitä huomiota. Liukuovien luksusta Vakiovarusteiset liukuovet kummallakin puolen ovat mukavan kevytkäyttöisiä, vaikkei niissä sähkö käy avuksi. Liukuovet ovat monilapsisen katraan kanssa vaivaton ja avaran kulkuaukon takaava ratkaisu, eikä oven reuna raapaise vieruspysäköijään. Valtava takaluukku vaatii avautuakseen tilaa niin auton takana kuin yläpuolellakin, mutta luukku on niin iso, että metsäretkellä sen alla voi hyvin kaksi ihmistäkin pitää sadetta. Luukun takaa avautuu erittäin kookas, korkea ja selkeälinjainen tavaratila, jota on lysti täytellä, kiitos matalan lastauskorkeuden. Takapenkki kaatuu kahdessa erisuuruisessa osassa. Lisävarusteinen suojaverkko erottaa tavaratilan matkustamosta ja suojaa kyydissä olijoita kevyiltä esineiltä. Kantavuutta autolla on hieman versiosta riippuen noin 470 kiloa. Varustelu kunnossa Sisäilme ei ole tyystin muovinen: nupukkimainen uusi Neotex-pintamateriaali kojelaudassa ja oviverhouksissa on tervetullut tuttavuus. Kuljetusihme on jo vakiovarusteiltaan runsas. Vakiona ovat muun muassa automaatti-ilmastointi, peruutuskamera, katveavustin, aktiivinen kaista-avustin sekä aktiivinen jarrutusavustin. Mersun MBUX-multimediajärjestelmä tarkoittaa seitsentuumaista ja selkeälukuista kosketusnäyttöä sekä älypuhelimen integrointia. Jos se ei olisi vakiona, suostuisin maksamaan lisähintaa, jotta – kookkaista sivupeileistä ja laajoista ikkunapinnoista huolimatta – näkyvyys taakse pysäköitäessä ja peruutettaessa olisi esteetöntä. Harmi, että kojelaudan päälle sijoitettu kannellinen säilytyslokero, esimerkiksi älypuhelimelle tai lompakolle, on lisävaruste. T-sarjan hintahaarukka alkaa 37 130 eurosta ja päätyy 41 830 euroon. Koeajetun kaltaiset versiot ovat akseliväliltään 2,7-metrisiä, mutta pitkän akselivälin jopa seitsenpaikkainen malli on tulossa tarjolle myöhemmin. Tämän mallin tuotanto alkaa keväällä 2023. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz T 180 d LI A Hinta alkaen 41 830 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 723 € Moottori Dieselmoottori 1 461 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 85 kW (116 hv), 4000 r/min Vääntö 270 Nm (1750 r/min) Vääntö 270 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,6 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 148 g/km Mitat pituus 4498 mm, leveys 1859 mm, korkeus 1811 mm, akseliväli 2715 mm Tavaratila: 520-2390 l Omamassa: 1678 kg Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe