3.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: T niin kuin tila-auto – Mercedes-Benz T on iso ja säyseä tuttavuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz T 180 d on vaivaton tila-auto, jonka valtteja ovat väljä matkustamo ja helppo lastattavuus. Dieselmoottorin lievä puhdittomuus nostaa kulutusta. Hyvää: väljät tilat, kuljettajan järjestelyt, mittaristo, liukuovet, lastattavuus. Huonoa: ajoittainen puhdittomuus, istuinten muotoilu. Mercedes-Benz T 180 d on kookas ja neliskanttinen tila-auto, joka ei ole tehty hivelemään esteetikkojen silmiä, mutta sen minkä T-sarjalainen sutjakassa ulkomuodossa menettää, tulee takaisin väljinä tiloina ihmisille ja tavaroille.Kuljettajan valtakunta on järjestelty taiten: kaikki on sopivasti käsillä, eikä kojelaudan keskelle sijoitettu vaihdekeppikään ole liian etäällä. Mittaristo on konstailemattoman selkeä.Lokerikkoja saisi olla enemmänkin.Monia toimintoja voi ohjata monitoimiratin säätimillä, ja kyllä, ymmärrän heitäkin, joiden mielestä kaikki kosketussäätimet ovat vihoviimeinen ratkaisu. Mersun kosketustunto on kuitenkin varsin luonteva, eikä päivän tai parin jälkeen asian kanssa tarvitse kipuilla.Ajoasennon saa räätälöityä mieleiseksi, mutta istuinten reisituki sekä sivuttaistuki saisi olla jämäkämpi ja istuinosa muotoillumpi. Ohjauspyörä säätyy kahdessa suunnassa.Takana matkustavilla on väljät jalkatilat ja ikkunapintaa riittää, joten tunnelma on valoisa. Lapsiperheen aikuiset arvostanevat, että kuskin on helppo seurata erillisestä sisäpeilistä takapenkin elämöintiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjettavuus miellyttääVoimaa on tarjolla periaatteessa riittämiin, 85 kilowatin (116 hv) verran, mutta esimerkiksi moottoritien liikennevirtaan kiihdytettäessä vaivaa lievä puhdittomuus. Käytännössä tästä syystä voimanlähdettä täytyy aika ajoin kurittaa ja se taas nostaa kulutusta, joten alle seitsemän litran keskikulutuksessa on pikkupakkasten tultuakin haastavaa pysyä. Koeajossa autoa ei ajettu täydellä matkustaja- tai tavarakuormalla, joten nyt raskasta kulutuslisäystä ei koeteltu.Auton toinen tarjolla oleva voimanlähde on 1,3-litrainen bensiinimoottori, jossa on tehoa 102–131 hevosvoimaa.Ajettavuus on hyvää tasoa: ohjaustuntoa riittää ja kuskin näppeihin välittyy hyvä tuntuma tiestä. Auto pysyy uskollisesti valitulla ajolinjalla eikä ole taipuvainen vaeltelemaan.Sisämelu on saatu yllättävän hyvin aisoihin, joten matkustusmukavuus on tältä osin kohdillaan. Asiaan toki kuuluu, että puolitoistalitraisen dieselin kyllä kuulee olevan elossa, mutta voimanlähteen äänimaailma on kiihdytystilanteissakin miellyttävä eikä siihen – sähköautolla ajamisen jäljiltä – pian juuri kiinnitä huomiota. Liukuovien luksustaVakiovarusteiset liukuovet kummallakin puolen ovat mukavan kevytkäyttöisiä, vaikkei niissä sähkö käy avuksi. Liukuovet ovat monilapsisen katraan kanssa vaivaton ja avaran kulkuaukon takaava ratkaisu, eikä oven reuna raapaise vieruspysäköijään.Valtava takaluukku vaatii avautuakseen tilaa niin auton takana kuin yläpuolellakin, mutta luukku on niin iso, että metsäretkellä sen alla voi hyvin kaksi ihmistäkin pitää sadetta. Luukun takaa avautuu erittäin kookas, korkea ja selkeälinjainen tavaratila, jota on lysti täytellä, kiitos matalan lastauskorkeuden.Takapenkki kaatuu kahdessa erisuuruisessa osassa. Lisävarusteinen suojaverkko erottaa tavaratilan matkustamosta ja suojaa kyydissä olijoita kevyiltä esineiltä. Kantavuutta autolla on hieman versiosta riippuen noin 470 kiloa.Varustelu kunnossaSisäilme ei ole tyystin muovinen: nupukkimainen uusi Neotex-pintamateriaali kojelaudassa ja oviverhouksissa on tervetullut tuttavuus.Kuljetusihme on jo vakiovarusteiltaan runsas. Vakiona ovat muun muassa automaatti-ilmastointi, peruutuskamera, katveavustin, aktiivinen kaista-avustin sekä aktiivinen jarrutusavustin. Mersun MBUX-multimediajärjestelmä tarkoittaa seitsentuumaista ja selkeälukuista kosketusnäyttöä sekä älypuhelimen integrointia.Jos se ei olisi vakiona, suostuisin maksamaan lisähintaa, jotta – kookkaista sivupeileistä ja laajoista ikkunapinnoista huolimatta – näkyvyys taakse pysäköitäessä ja peruutettaessa olisi esteetöntä.Harmi, että kojelaudan päälle sijoitettu kannellinen säilytyslokero, esimerkiksi älypuhelimelle tai lompakolle, on lisävaruste.T-sarjan hintahaarukka alkaa 37 130 eurosta ja päätyy 41 830 euroon. Koeajetun kaltaiset versiot ovat akseliväliltään 2,7-metrisiä, mutta pitkän akselivälin jopa seitsenpaikkainen malli on tulossa tarjolle myöhemmin. Tämän mallin tuotanto alkaa keväällä 2023.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz T 180 d LI A Hinta alkaen 41 830 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 723 € Moottori Dieselmoottori 1 461 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 85 kW (116 hv), 4000 r/min Vääntö 270 Nm (1750 r/min) Vääntö 270 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,6 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 148 g/km Mitat pituus 4498 mm, leveys 1859 mm, korkeus 1811 mm, akseliväli 2715 mm Tavaratila: 520-2390 l Omamassa: 1678 kg Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?