3.12.2022

Koeajo: T niin kuin tila-auto – Mercedes-Benz T on iso ja säyseä tuttavuus

Mercedes-Benz T koeajo

Mercedes-Benz T 180 d on vaivaton tila-auto, jonka valtteja ovat väljä matkustamo ja helppo lastattavuus. Dieselmoottorin lievä puhdittomuus nostaa kulutusta. Hyvää: väljät tilat, kuljettajan järjestelyt, mittaristo, liukuovet, lastattavuus. Huonoa: ajoittainen puhdittomuus, istuinten muotoilu.

Mercedes-Benz T 180 d on kookas ja neliskanttinen tila-auto, joka ei ole tehty hivelemään esteetikkojen silmiä, mutta sen minkä T-sarjalainen sutjakassa ulkomuodossa menettää, tulee takaisin väljinä tiloina ihmisille ja tavaroille.

Kuljettajan valtakunta on järjestelty taiten: kaikki on sopivasti käsillä, eikä kojelaudan keskelle sijoitettu vaihdekeppikään ole liian etäällä. Mittaristo on konstailemattoman selkeä.

Lokerikkoja saisi olla enemmänkin.

Monia toimintoja voi ohjata monitoimiratin säätimillä, ja kyllä, ymmärrän heitäkin, joiden mielestä kaikki kosketussäätimet ovat vihoviimeinen ratkaisu. Mersun kosketustunto on kuitenkin varsin luonteva, eikä päivän tai parin jälkeen asian kanssa tarvitse kipuilla.

Ajoasennon saa räätälöityä mieleiseksi, mutta istuinten reisituki sekä sivuttaistuki saisi olla jämäkämpi ja istuinosa muotoillumpi. Ohjauspyörä säätyy kahdessa suunnassa.

Takana matkustavilla on väljät jalkatilat ja ikkunapintaa riittää, joten tunnelma on valoisa. Lapsiperheen aikuiset arvostanevat, että kuskin on helppo seurata erillisestä sisäpeilistä takapenkin elämöintiä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ajettavuus miellyttää

Voimaa on tarjolla periaatteessa riittämiin, 85 kilowatin (116 hv) verran, mutta esimerkiksi moottoritien liikennevirtaan kiihdytettäessä vaivaa lievä puhdittomuus. Käytännössä tästä syystä voimanlähdettä täytyy aika ajoin kurittaa ja se taas nostaa kulutusta, joten alle seitsemän litran keskikulutuksessa on pikkupakkasten tultuakin haastavaa pysyä. Koeajossa autoa ei ajettu täydellä matkustaja- tai tavarakuormalla, joten nyt raskasta kulutuslisäystä ei koeteltu.

Auton toinen tarjolla oleva voimanlähde on 1,3-litrainen bensiinimoottori, jossa on tehoa 102–131 hevosvoimaa.

Ajettavuus on hyvää tasoa: ohjaustuntoa riittää ja kuskin näppeihin välittyy hyvä tuntuma tiestä. Auto pysyy uskollisesti valitulla ajolinjalla eikä ole taipuvainen vaeltelemaan.

Sisämelu on saatu yllättävän hyvin aisoihin, joten matkustusmukavuus on tältä osin kohdillaan. Asiaan toki kuuluu, että puolitoistalitraisen dieselin kyllä kuulee olevan elossa, mutta voimanlähteen äänimaailma on kiihdytystilanteissakin miellyttävä eikä siihen – sähköautolla ajamisen jäljiltä – pian juuri kiinnitä huomiota.

Liukuovien luksusta

Vakiovarusteiset liukuovet kummallakin puolen ovat mukavan kevytkäyttöisiä, vaikkei niissä sähkö käy avuksi. Liukuovet ovat monilapsisen katraan kanssa vaivaton ja avaran kulkuaukon takaava ratkaisu, eikä oven reuna raapaise vieruspysäköijään.

Valtava takaluukku vaatii avautuakseen tilaa niin auton takana kuin yläpuolellakin, mutta luukku on niin iso, että metsäretkellä sen alla voi hyvin kaksi ihmistäkin pitää sadetta. Luukun takaa avautuu erittäin kookas, korkea ja selkeälinjainen tavaratila, jota on lysti täytellä, kiitos matalan lastauskorkeuden.

Takapenkki kaatuu kahdessa erisuuruisessa osassa. Lisävarusteinen suojaverkko erottaa tavaratilan matkustamosta ja suojaa kyydissä olijoita kevyiltä esineiltä. Kantavuutta autolla on hieman versiosta riippuen noin 470 kiloa.

Varustelu kunnossa

Sisäilme ei ole tyystin muovinen: nupukkimainen uusi Neotex-pintamateriaali kojelaudassa ja oviverhouksissa on tervetullut tuttavuus.

Kuljetusihme on jo vakiovarusteiltaan runsas. Vakiona ovat muun muassa automaatti-ilmastointi, peruutuskamera, katveavustin, aktiivinen kaista-avustin sekä aktiivinen jarrutusavustin. Mersun MBUX-multimediajärjestelmä tarkoittaa seitsentuumaista ja selkeälukuista kosketusnäyttöä sekä älypuhelimen integrointia.

Jos se ei olisi vakiona, suostuisin maksamaan lisähintaa, jotta – kookkaista sivupeileistä ja laajoista ikkunapinnoista huolimatta – näkyvyys taakse pysäköitäessä ja peruutettaessa olisi esteetöntä.

Harmi, että kojelaudan päälle sijoitettu kannellinen säilytyslokero, esimerkiksi älypuhelimelle tai lompakolle, on lisävaruste.

T-sarjan hintahaarukka alkaa 37 130 eurosta ja päätyy 41 830 euroon. Koeajetun kaltaiset versiot ovat akseliväliltään 2,7-metrisiä, mutta pitkän akselivälin jopa seitsenpaikkainen malli on tulossa tarjolle myöhemmin. Tämän mallin tuotanto alkaa keväällä 2023.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Aake Kinnunen

Mercedes-Benz T 180 d LI A

Hinta alkaen

41 830 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

44 723 €

Moottori

Dieselmoottori 1 461 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto

Teho

85 kW (116 hv), 4000 r/min

Vääntö

270 Nm (1750 r/min)

Vääntö

270 Nm (1750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

13,6 s

Huippunopeus

175 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,6 (yhd.)

CO2-päästöt

148 g/km

Mitat

pituus 4498 mm, leveys 1859 mm, korkeus 1811 mm, akseliväli 2715 mm
Tavaratila: 520-2390 l
Omamassa: 1678 kg

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat