3.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: T niin kuin tila-auto – Mercedes-Benz T on iso ja säyseä tuttavuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz T 180 d on vaivaton tila-auto, jonka valtteja ovat väljä matkustamo ja helppo lastattavuus. Dieselmoottorin lievä puhdittomuus nostaa kulutusta. Hyvää: väljät tilat, kuljettajan järjestelyt, mittaristo, liukuovet, lastattavuus. Huonoa: ajoittainen puhdittomuus, istuinten muotoilu. Mercedes-Benz T 180 d on kookas ja neliskanttinen tila-auto, joka ei ole tehty hivelemään esteetikkojen silmiä, mutta sen minkä T-sarjalainen sutjakassa ulkomuodossa menettää, tulee takaisin väljinä tiloina ihmisille ja tavaroille.Kuljettajan valtakunta on järjestelty taiten: kaikki on sopivasti käsillä, eikä kojelaudan keskelle sijoitettu vaihdekeppikään ole liian etäällä. Mittaristo on konstailemattoman selkeä.Lokerikkoja saisi olla enemmänkin.Monia toimintoja voi ohjata monitoimiratin säätimillä, ja kyllä, ymmärrän heitäkin, joiden mielestä kaikki kosketussäätimet ovat vihoviimeinen ratkaisu. Mersun kosketustunto on kuitenkin varsin luonteva, eikä päivän tai parin jälkeen asian kanssa tarvitse kipuilla.Ajoasennon saa räätälöityä mieleiseksi, mutta istuinten reisituki sekä sivuttaistuki saisi olla jämäkämpi ja istuinosa muotoillumpi. Ohjauspyörä säätyy kahdessa suunnassa.Takana matkustavilla on väljät jalkatilat ja ikkunapintaa riittää, joten tunnelma on valoisa. Lapsiperheen aikuiset arvostanevat, että kuskin on helppo seurata erillisestä sisäpeilistä takapenkin elämöintiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAjettavuus miellyttääVoimaa on tarjolla periaatteessa riittämiin, 85 kilowatin (116 hv) verran, mutta esimerkiksi moottoritien liikennevirtaan kiihdytettäessä vaivaa lievä puhdittomuus. Käytännössä tästä syystä voimanlähdettä täytyy aika ajoin kurittaa ja se taas nostaa kulutusta, joten alle seitsemän litran keskikulutuksessa on pikkupakkasten tultuakin haastavaa pysyä. Koeajossa autoa ei ajettu täydellä matkustaja- tai tavarakuormalla, joten nyt raskasta kulutuslisäystä ei koeteltu.Auton toinen tarjolla oleva voimanlähde on 1,3-litrainen bensiinimoottori, jossa on tehoa 102–131 hevosvoimaa.Ajettavuus on hyvää tasoa: ohjaustuntoa riittää ja kuskin näppeihin välittyy hyvä tuntuma tiestä. Auto pysyy uskollisesti valitulla ajolinjalla eikä ole taipuvainen vaeltelemaan.Sisämelu on saatu yllättävän hyvin aisoihin, joten matkustusmukavuus on tältä osin kohdillaan. Asiaan toki kuuluu, että puolitoistalitraisen dieselin kyllä kuulee olevan elossa, mutta voimanlähteen äänimaailma on kiihdytystilanteissakin miellyttävä eikä siihen – sähköautolla ajamisen jäljiltä – pian juuri kiinnitä huomiota. Liukuovien luksustaVakiovarusteiset liukuovet kummallakin puolen ovat mukavan kevytkäyttöisiä, vaikkei niissä sähkö käy avuksi. Liukuovet ovat monilapsisen katraan kanssa vaivaton ja avaran kulkuaukon takaava ratkaisu, eikä oven reuna raapaise vieruspysäköijään.Valtava takaluukku vaatii avautuakseen tilaa niin auton takana kuin yläpuolellakin, mutta luukku on niin iso, että metsäretkellä sen alla voi hyvin kaksi ihmistäkin pitää sadetta. Luukun takaa avautuu erittäin kookas, korkea ja selkeälinjainen tavaratila, jota on lysti täytellä, kiitos matalan lastauskorkeuden.Takapenkki kaatuu kahdessa erisuuruisessa osassa. Lisävarusteinen suojaverkko erottaa tavaratilan matkustamosta ja suojaa kyydissä olijoita kevyiltä esineiltä. Kantavuutta autolla on hieman versiosta riippuen noin 470 kiloa.Varustelu kunnossaSisäilme ei ole tyystin muovinen: nupukkimainen uusi Neotex-pintamateriaali kojelaudassa ja oviverhouksissa on tervetullut tuttavuus.Kuljetusihme on jo vakiovarusteiltaan runsas. Vakiona ovat muun muassa automaatti-ilmastointi, peruutuskamera, katveavustin, aktiivinen kaista-avustin sekä aktiivinen jarrutusavustin. Mersun MBUX-multimediajärjestelmä tarkoittaa seitsentuumaista ja selkeälukuista kosketusnäyttöä sekä älypuhelimen integrointia.Jos se ei olisi vakiona, suostuisin maksamaan lisähintaa, jotta – kookkaista sivupeileistä ja laajoista ikkunapinnoista huolimatta – näkyvyys taakse pysäköitäessä ja peruutettaessa olisi esteetöntä.Harmi, että kojelaudan päälle sijoitettu kannellinen säilytyslokero, esimerkiksi älypuhelimelle tai lompakolle, on lisävaruste.T-sarjan hintahaarukka alkaa 37 130 eurosta ja päätyy 41 830 euroon. Koeajetun kaltaiset versiot ovat akseliväliltään 2,7-metrisiä, mutta pitkän akselivälin jopa seitsenpaikkainen malli on tulossa tarjolle myöhemmin. Tämän mallin tuotanto alkaa keväällä 2023.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Aake Kinnunen Mercedes-Benz T 180 d LI A Hinta alkaen 41 830 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 723 € Moottori Dieselmoottori 1 461 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 85 kW (116 hv), 4000 r/min Vääntö 270 Nm (1750 r/min) Vääntö 270 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,6 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,6 (yhd.) CO2-päästöt 148 g/km Mitat pituus 4498 mm, leveys 1859 mm, korkeus 1811 mm, akseliväli 2715 mm Tavaratila: 520-2390 l Omamassa: 1678 kg Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä