Ajoneuvot | Koeajo | 16.10.2019

Koeajo: tehoa ja toimivuutta – Opel Grandland X

Innovation Plus 180 Turbo A

Opelin kookkain katumaasturi Grandland X sai keulalleen uuden tehokkaamman bensiiniturbomoottorin. Hyvää: voimalinja, sisätilat, varustelu. Huonoa: ohjaustuntuma, herkkä kaasunvaste, näkyvyys taakse.

Jaa artikkeli

Opel Grandland X, valmistajansa kookkain katumaasturi, on erinomainen arkiauto, jonka sisätilat muuntuvat perhekäytössä riittävästi. Matkustamossa on väljät oltavat neljälle, ja kuljettajan valtakunnassa kaikki on mukavasti käsillä. Nappulaviidakko on nykyautoissa karsiutunut, mutta onneksi kaikkea ei kuitenkaan käskytetä vain kosketusnäytöltä.

Uusi väkevä bensiiniturbomoottori kiidättää katumaasturia ketterästi. Hevosvoimia on 180 ja vääntöäkin mukavat 250 newtonmetriä. Näillä eväin Opelin kookkain katumaasturi on pirteä, peräti urheilullinen etenijä.

Kahdeksanlovinen automaattivaihteisto toimii saumattomasti yhteen voimanlähteen kanssa. Kaasunvaste tosin on herkkä, joten auto on herkkä ryntäilemään, ja toisaalta jarrupoljin ottaa hanakasti kiinni. Menosta tulee nytkähtelevää. Kaasu- ja jarrujalan hienomotoriset liikkeet ja auton kyvyt löytävät tasapainonsa, mutta se ottaa aikansa.

Opel GrandlandX

Ajokäytös tuntuu keskikulutuksessa, joka näin tehokkaalla katumaasturilla kipuaa vaivihkaa selkeästi yli kahdeksan litran – ja saa koeajokuskin noloksi, onhan luvattu keskikulutus 7,6 litraa satasella. Maantieajossa kulutus pysyttelee vain hitusen yli kahdeksassa litrassa.

Kevennetty ohjaus

Ohjaus on vaivattoman kevyt, mitä arvostaa ahtaissa pysäköintihalleissa, muttei välttämättä muussa taajama-ajossa, jossa ohjauksessa on rauhattomuutta. Vauhdin kasvaessa ja maantiellä meno on kuitenkin riittävän suuntavakaata, eikä autoa tarvitse tämän tästä paimentaa.

Matka-ajossa häiritsevät lievä ajomelu sekä pintakovan jousituksen tärskäytykset tien poikittaisaumoissa.

Ympäri auton näkevä panoraamakamera on näppärä apulainen ahtaissa pysäköintitilanteissa, joskin kuvan vääristymien hahmottaminen ottaa oman aikansa. Kamera on hyvä turvavaruste, joka näyttää pienet ihmiset, jotka eivät välttämättä osaa varoa pysäköivää autoa.

Opel GrandlandX

Näkyvyys taakse ja takaviistoon on matalan takaikkunan vuoksi heikohko, sivupeilit ovat kuitenkin mukavan kookkaat.

Runsaat varusteet

Grandland X:n varustetasoja on kolme: Comfort, Innovation Plus ja Executive. Keskimmäisessäkin on turvaa ja mukavuutta tuovia varusteita runsaasti.

Koeajoyksilön hinta kipuaa liki 38 000 euroon lisävarusteisen Innovation Driver -paketin myötä – ei laisinkaan hullumpi valinta. Lisäpanostus tuo mukanaan kuolleen kulman varoituksen, pysäköintiavustimen, ympäri auton näkevän panoraamakameran, navigaattorin sekä selkää hellivät ergonomiset AGR-etuistuimet, jotka säätyvät 8-suuntaisesti.

Tanakat ja tukevat istuimet ovat olleet viime vuosina yksi Opelin valteista. Nuo istuimet saa lisävarusteena yksistäänkin hieman yli 500 eurolla.

Innovation-varusteisessa autossa on vakiona muun muassa mukautuvat led-ajovalot, avaimeton käyttö, lämmitettävät takaistuimen reunapaikat, kuljettajan vireystilan tunnistus, etutörmäyksen varoitus, hätäjarrutus jalankulkijan tunnistuksella sekä kaistallapitoavustin. Mikä vaivatonta, sähkötoiminen takaluukku toimii jalkaa heilauttamalla.

Kontille pääsy ei siis ole ongelma, mutta tavaratilan koko on lievä pettymys. Ulkoa arvioimalla luulisi, että tavaroille on kookkaassa katumaasturissa enemmän tilaa kuin 514 litraa. Muodoltaan kontti on kuitenkin selkeä.

Saumatonta yhteispeliä

Koeajetulla bensiinimoottorilla varustettuna Grandland X on aina automaattivaihteinen.

Opel GrandlandX

Huokeimmillaan bensiiniversio maksaa 36 590 euroa, Executive-varusteltuna hinta on 38 589 euroa. Executive sisältää muun muassa nahkaverhoilun urheiluistuimilla, sähköisesti säätyvän kuljettajan istuimen muistilla, etuistuinten ilmastoinnin ja navigointijärjestelmän kahdeksantuumaisella kosketusnäytöllä.

Edullisin Grandland X maksaa 27 391 euroa, mutta silloin auto on manuaalivaihteinen ja konepellin alla on 1,2-litrainen ja 130-hevosvoimainen bensiiniturbo.

Jaa artikkeli

Keskustelu