16.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: tehoa ja toimivuutta – Opel Grandland X Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Opelin kookkain katumaasturi Grandland X sai keulalleen uuden tehokkaamman bensiiniturbomoottorin. Hyvää: voimalinja, sisätilat, varustelu. Huonoa: ohjaustuntuma, herkkä kaasunvaste, näkyvyys taakse. Opel Grandland X, valmistajansa kookkain katumaasturi, on erinomainen arkiauto, jonka sisätilat muuntuvat perhekäytössä riittävästi. Matkustamossa on väljät oltavat neljälle, ja kuljettajan valtakunnassa kaikki on mukavasti käsillä. Nappulaviidakko on nykyautoissa karsiutunut, mutta onneksi kaikkea ei kuitenkaan käskytetä vain kosketusnäytöltä. Uusi väkevä bensiiniturbomoottori kiidättää katumaasturia ketterästi. Hevosvoimia on 180 ja vääntöäkin mukavat 250 newtonmetriä. Näillä eväin Opelin kookkain katumaasturi on pirteä, peräti urheilullinen etenijä. Kahdeksanlovinen automaattivaihteisto toimii saumattomasti yhteen voimanlähteen kanssa. Kaasunvaste tosin on herkkä, joten auto on herkkä ryntäilemään, ja toisaalta jarrupoljin ottaa hanakasti kiinni. Menosta tulee nytkähtelevää. Kaasu- ja jarrujalan hienomotoriset liikkeet ja auton kyvyt löytävät tasapainonsa, mutta se ottaa aikansa. Ajokäytös tuntuu keskikulutuksessa, joka näin tehokkaalla katumaasturilla kipuaa vaivihkaa selkeästi yli kahdeksan litran – ja saa koeajokuskin noloksi, onhan luvattu keskikulutus 7,6 litraa satasella. Maantieajossa kulutus pysyttelee vain hitusen yli kahdeksassa litrassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kevennetty ohjaus Ohjaus on vaivattoman kevyt, mitä arvostaa ahtaissa pysäköintihalleissa, muttei välttämättä muussa taajama-ajossa, jossa ohjauksessa on rauhattomuutta. Vauhdin kasvaessa ja maantiellä meno on kuitenkin riittävän suuntavakaata, eikä autoa tarvitse tämän tästä paimentaa. Matka-ajossa häiritsevät lievä ajomelu sekä pintakovan jousituksen tärskäytykset tien poikittaisaumoissa. Ympäri auton näkevä panoraamakamera on näppärä apulainen ahtaissa pysäköintitilanteissa, joskin kuvan vääristymien hahmottaminen ottaa oman aikansa. Kamera on hyvä turvavaruste, joka näyttää pienet ihmiset, jotka eivät välttämättä osaa varoa pysäköivää autoa. Näkyvyys taakse ja takaviistoon on matalan takaikkunan vuoksi heikohko, sivupeilit ovat kuitenkin mukavan kookkaat. Runsaat varusteet Grandland X:n varustetasoja on kolme: Comfort, Innovation Plus ja Executive. Keskimmäisessäkin on turvaa ja mukavuutta tuovia varusteita runsaasti. Koeajoyksilön hinta kipuaa liki 38 000 euroon lisävarusteisen Innovation Driver -paketin myötä – ei laisinkaan hullumpi valinta. Lisäpanostus tuo mukanaan kuolleen kulman varoituksen, pysäköintiavustimen, ympäri auton näkevän panoraamakameran, navigaattorin sekä selkää hellivät ergonomiset AGR-etuistuimet, jotka säätyvät 8-suuntaisesti. Tanakat ja tukevat istuimet ovat olleet viime vuosina yksi Opelin valteista. Nuo istuimet saa lisävarusteena yksistäänkin hieman yli 500 eurolla. Innovation-varusteisessa autossa on vakiona muun muassa mukautuvat led-ajovalot, avaimeton käyttö, lämmitettävät takaistuimen reunapaikat, kuljettajan vireystilan tunnistus, etutörmäyksen varoitus, hätäjarrutus jalankulkijan tunnistuksella sekä kaistallapitoavustin. Mikä vaivatonta, sähkötoiminen takaluukku toimii jalkaa heilauttamalla. Kontille pääsy ei siis ole ongelma, mutta tavaratilan koko on lievä pettymys. Ulkoa arvioimalla luulisi, että tavaroille on kookkaassa katumaasturissa enemmän tilaa kuin 514 litraa. Muodoltaan kontti on kuitenkin selkeä. Saumatonta yhteispeliä Koeajetulla bensiinimoottorilla varustettuna Grandland X on aina automaattivaihteinen. Huokeimmillaan bensiiniversio maksaa 36 590 euroa, Executive-varusteltuna hinta on 38 589 euroa. Executive sisältää muun muassa nahkaverhoilun urheiluistuimilla, sähköisesti säätyvän kuljettajan istuimen muistilla, etuistuinten ilmastoinnin ja navigointijärjestelmän kahdeksantuumaisella kosketusnäytöllä. Edullisin Grandland X maksaa 27 391 euroa, mutta silloin auto on manuaalivaihteinen ja konepellin alla on 1,2-litrainen ja 130-hevosvoimainen bensiiniturbo. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Opel Grandland X Innovation Plus 180 Turbo A Hinta alkaen 36 589 € Koeajetun auton hinta varusteineen 37 758 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 134 kW (180 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (1650 r/min) Vääntö 250 Nm (1650 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,6 (yhd.) CO2-päästöt 173 g/km Mitat pituus 4477 mm, leveys 1856 mm, korkeus 1609 mm, akseliväli 2675 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 700 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri - nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe